Pengaruh Literasi Ekonomi dan Kelompok Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Melalui Gaya Hidup Sebagai Variabel Mediasi
Abstract
Consumptive behavior is currently increasing among students. If this behavior continues, it will have a negative impact on their lives now and in the future. The purpose to see whether there is a direct or indirect effect of economic literacy and peer groups on consumptive behavior through lifestyle as a mediating variable. The research data was taken from 186 students of Jurusan Pendidikan Ekonomi class 2017 Universitas Negeri Surabaya, who were taken by random sampling technique. The data technique uses the Probability Sampling technique with the analysis method of Structural Equation Modeling (SEM) with a quantitative approach using WarpPls. Based on the results of the study, it shows that literacy has a direct and indirect effect on the consumptive behavior of students. Peer groups have a direct and indirect effect on student consumptive behavior. Lifestyle has a significant effect on student consumptive behavior. The interesting findings of this study indicate that the behavior of group members and providing new knowledge that cannot be obtained from the family determines the strength of peer groups in influencing student consumptive behavior. In addition, activities and interests in lifestyle can influence the level of consumptive behavior.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alamanda, Y. (2018). Pengaruh Harga Diri Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Mulawarman Samarinda. 6.
Astuti, R. P. F. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Literasi Ekonomi Dan Life Style Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Ikip Pgri Bojonegoro. 3.
Damsar. (2009). Sosiologi Ekonomi. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Desmita. (2013). Psikologi Perkembangan. Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya.
Dewi, N., & Sunarto, S. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga , Teman Sebaya , Pengendalian Diri Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. 6(1), 29–35.
Dikria, O., & W, S. U. M. (2016). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang Angkatan 2013. 9, 143–155.
Drifanda, V. (2018). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Pgri Semarang. 3.
Fitriyani, N., Widodo, P. B., & Fauziah, N. (2013). Hubungan Antara Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Di Genuk Indah Semarang. 12(1). Https://Doi.Org/10.14710/Jpu.12.1.1-14
Gulati, S., & Faculty, G. (2017). Impact Of Peer Pressure On Buying Behaviour *1. International Journal Of Research Granthaalayah, 5(6).
Gumanti, D., Sari, M. P., & Putri, Y. Eka. (2017). Pengaruh Pendapatan, Kelompok Referensi, Literasi Ekonomi, Dan Sertifikasi Guru Terhadap Perilaku Konsumsi Guru Sd, Smp, Dan Sma Di Kecamatan Gunung Talang Kabupaten Solok. Economica, 6(1), 55–65. Https://Doi.Org/10.22202/Economica.2017.V6.I1.2323
Gumulya, J., & Widiastuti, M. (2013). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, 11(01).
Hadija, L. (2013). Pengaruh Teman Sebaya Dan Prestasi Belajar Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumsi Siswa Sma Khadijah Surabaya. 1(2), 189–201.
Imawati, I., Susilaningsih, & Ivada, E. (2013). Pengaruh Financial Literacy Terhadap Perilaku Konsumtif Remaja Pada Program Ips Sma Negeri 1 Surakarta Tahun Ajaran 2012/2013. 2 No.1(1). Https://Doi.Org/10.1017/Cbo9781107415324.004
Jannah, R. (2019). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Unesa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 3(2). Https://Doi.Org/10.26740/Jpeka.V3n2.P117-124
Jumaidi, E. (2013). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Gaya Hidup Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Fkip Untan.
Kanserina, D. (2015). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Undiksha 2015. 5.
Listyorini, S. (2012). Analisis Faktor- Faktor Gaya Hidup Dan Pengaruhnya Terhadap Pembelian Rumah Sehat Sederhana. Jurnal Administrasi Bisnis Undip, 1(1).
Masri, N. K. A., & Rezi, M. (2019). Hubungan Antara Komunikasi Kelompok Teman Sebaya Dan Perilaku Belanja Online Dengan Gaya Hidup Konsumtif Pada Remaja Usia 15-18 Tahun Di Kota Jakarta. 6(1).
Mowen, J. C., & Minor, M. (2002). Perilaku Konsumen. Jakarta: Erlangga.
Oktafikasari, E., & Mahmud, A. (2017). Konformitas Hedonis Dan Literasi Ekonomi Terhadap Periaku Konsumtif Melalui Gaya Hidup Konsumtif. Economic Educattion Analysis Journal, 6(3). Retrieved From Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Eeaj
Padmawati, M. Y. (2018). Implementasi Literasi Ekonomi Pada Gaya Hidup Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta Angkatan 2014. (2).
Risnawati, Mintarti, S. U., & Wardoyo, C. (2018). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga , Gaya Hidup , Modernitas Individu , Dan Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa. Jurnal Pendidikan, 3.
Santosa, S. (2007). Dinamika Kelompok. Jakarta: Bumi Aksara.
Santrock, J. W. (2007). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.
Setyowardani, M. (2018). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Dan Literasi Ekonomi Terhadap Gaya Hidup Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Purworejo. 7.
Simamora, B. (2007). Panduan Riset Perilaku Konsumen. Bandung: Unpar Press.
Sina, P. G. (2012). Analisis Literasi Ekonomi. Jurnal Economia, 8(2), 135–143.
Slameto. (2013). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Solimun, Aar, & Nurjannah. (20017). Metode Statistik Multivariat Permodelan Persamaan Struktural (Sem) Pendekatan Warppls. Malang: Ub Press.
Sumartono. (2002). Terprangkap Dalam Iklan (Meneropong Imbas Pesan Iklan Televisi). Bandung: Alfabeta.
Suryabrata, S. (2011). Metodologi Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sutriati, Kartikowati, S., & Riadi, R. (2018). Pengaruh Pendapatan Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Fkip Universitas Riau. 5.
Tamamudin. (2012). Analisis Pengaruh Pengenalan Merek, Persepsi Kualitas, Harapan Konsumen Dan Inovasi Produk Terhadap Keputusan Membeli Dan Dampaknya Pada Loyalitas Konsumen. 9.
Walstad, W. B., Rebeck, K., & Butters, R. B. (2013). The Test Of Economic Literacy: Development And Results. The Journal Of Economic Education, 44(3), 298–309. Https://Doi.Org/10.1080/00220485.2013.795462
Wulandari, F., Wahyono, H., & Haryono, A. (2016). Pengaruh Perhatian Orang Tua, Respon Pada Iklan, Intensitas Pergaulan Teman Sebaya, Dan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumsi Siswa Kelas Vii Smpn 2 Nglegok Kabupaten Blitar Tahun Ajaran 2015/2016. 9.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Penddidikan Ekonomi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License