Pengaruh Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Engagement Belajar Siswa di SMA Negeri 8 Padang

Sherina Agvara Rizal, Nita Sofia, Yulhendri Yulhendri

Abstract


This study aims to determine the effect of the Youtube variable as a learning medium on student Engagement and to determine student learning motivation on student Engagement at SMAN 8 Padang. This type of research is descriptive with a causative approach, namely the existence of a relationship or influence with each other on the variables studied. The data will be taken through the process of distributing questionnaires that will occur during the 2021/2022 school year at SMAN 8 Padang. The data analysis method used is SEM (Structural Eguation Model) analysis with multivariate statistical analysis methods. The data will then be processed using the AMOS application which is then described by analyzing the obtained hypotheses and describing the results of the research. The results of this study indicate that there is an influence from the use of Youtube as a medium of student learning and student motivation on student learning Engagement at SMAN 8 Padang. So it is suggested to further researchers, can examine other learning media in the learning process and examine other variables that can increase student learning Engagement so that from the results of subsequent research new ways are found in increasing student learning Engagement so that it can improve the quality of the learning process.


DOI: https://dx.doi.org/10.17977/UM014v15i22022p164



Keywords


Youtube; Media Pembelajaran; Engagement; SEM

Full Text:

PDF

References


Aslamiyah, SS (2018). MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI METODE DEMONSTRASI. Akademika, 12(01).

Diastama, C., & Dewi, DK (nd). HUBUNGAN ANTARA STUDENT ENGAGEMENT DENGAN MOTIVASI BELAJAR SELAMA PEMBELAJARAN JARAK JAUH SISWA SMA X.

Ghozali, I. (2014). SEM Metode Alternatif dengan menggunakan Partial Least Squares (PLS). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Rambut, JF, Hult, GTM, Ringle, CM, & Sarstedt, M. (2017). A Primer pada Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Seribu Oak. Bijak, 165.

Hart, SR, Stewart, K., & Jimerson, SR (2011). Kuesioner keterlibatan siswa di sekolah (SESQ) dan formulir laporan keterlibatan guru-baru (TERF-N): Memeriksa bukti awal. Psikologi Sekolah Kontemporer: Sebelumnya "Psikolog Sekolah California," 15 (1), 67–79.

Hidayat, R., Ag, S., & Pd, M.(nd). Buku Ilmu Pendidikan Rahmat Hidayat & Abdillah.

Humaidi, H., Qohar, A., & Rahardjo, S. (2021). Respon Siswa terhadap Penggunaan Video Youtube sebagai Media Pembelajaran Daring Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 153-162.

Jumaini, J., Sadiman, S., & Atmojo, IRW (nd). Upaya peningkatan kemampuan Kognitif Membedakan Suara Melalui Media Audio Visual pada Anak Kelompok B2 TK Islam Permata Hati Jajar SurakartaTahun Ajaran 2013/2014. Kumara Cendekia, 3(2), 212–219.

Lativa, T. (2021). Pengaruh Motivasi Terhadap Student Engagement Pada Siswa SMA di Kota Padang dalam Pembelajaran Daring. Universitas Andalas.

Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube sebagai media ajar dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1), 135–159.

Nurmaliah, S., & Nursyamsiah, N. (2020). Persepsi Perserta Didik Terhadap Media Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(4), 142–152. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/klitika/article/view/1126

Prili, MPB (2012). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar pada Mata Pelajaran Produktif Siswa Kelas 1 Jurusan Teknik Komputer dan Jaringan di SMK Negeri 5 Manado. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 270–280.

Raissa, SNR (2021). Pengaruh Motivasi terhadap Student Engagement Siswa SMP dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Covid-19. Universitas Andalas.

Risky, SM (2019). Analisis Penggunaan Media Video pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 28(2), 73–79.

Syaparuddin, S., & Elihami, E. (2019). motivasi belajar siswa melalui video pada peningkatan PKN di sekolah paket c. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 187–200.

Tohari, H., Mustaji, & Bachri, BS (2019). Pengaruh penggunaan YouTube. Jurnal Teknologi Pendidikan, 07(01), 1–13.

Wijayanti, A., & Gunawan, YB (2021). Belajar bahasa Inggris dengan bantuan media video pendek youtube. RESONA: Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 5(1), 14–24.

Yusri, Y., Rosida, A., Jufri, J., & Mantasiah, R. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Youtube Berbasis Berbagai Pendekatan dalam meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 2(2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Lisensi Creative Commons
Jurnal Penddidikan Ekonomi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License