Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesiapan Calon Guru Ekonomi
Abstract
The purpose of this research is to learn how the cohort of students in the Economics Education Study Program's Pre-Service Teacher Readiness Assessment is affected by their Interest in Teaching, Self-Efficacy, and Teaching Practice. The data is analysed with WarpPLS version 7.0 and the Structural Equation Modelling (SEM) method. Preparedness to Teach was shown to be affected by the variables Interest in Teaching and Introduction to the Teaching Profession (PLP), with respective values of 0.027 and 0.001. In contrast, the effect of self-efficacy on teaching preparedness showed contrasting results, with a value of 0.183 suggesting that the two are unrelated.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
’Aziz, H. (2017). Guru Sebagai Role Model Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Perspektif Pendidikan Islam dan Ki Hajar Dewantara. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 1(2), 1–14. https://doi.org/10.14421/jga.2016.12-01
Aayn, S. L., & Listiadi, A. (2022). Pengaruh Pengaruh Pengenalan Lapangan Persekolahan, Persepsi Profesi Guru dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Menjadi Guru (Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi UNESA). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 5(1), 132–140. https://doi.org/10.30605/jsgp.5.1.2022.1738
Afrianto. (2018). Being a Professional Teacher in the Era of Industrial Revolution 4 . 0 : Opportunities , Challenges and Strategies for Innovative Classroom Practices. 2(1), 1–13.
Aglazor, G. (2017). The role of teaching practice in teacher education programmes: designing framework for best practice. Global Journal of Educational Research, 16(2), 101. https://doi.org/10.4314/gjedr.v16i2.4
Aini, E. N. (2018). Pengaruh Efikasi Diri dan Persepsi terhadap Minat Menjadi Guru Ekonomi Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi 2015 UNESA. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 2(2), 83. https://doi.org/10.26740/jpeka.v2n2.p83-96
Amri, S. (2013). Pengembangan & modal pembelajaran dalam kurikulum 2013. Prestasi Pustaka.
Aprilita, A., & Trisnawati, N. (2022). Pengaruh Efikasi Diri, Kecerdasan Emosional dan Pengalaman Pengenalan Lapangan Persekolahan (Plp) terhadap Kesiapan Berkarir Menjadi Guru. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5494–5502. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3267
Badan Pusat Statistik. (2022). Jumlah Sekolah, Guru, Murid Sekolah Menengah Atas (SMA) dan Sekolah Menegah Kejuruan (SMK) di Bawah Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Menurut Provinsi.
Baharuddin, F. R., & Palerangi, A. M. (2020). PENGARUH PRAKTIK PENGALAMAN LAPANGAN TERHADAP KESIAPAN MENJADI GURU PROFESIONAL. Pinisi: Journal of Teacher Professional, 1(1), 54–66.
Burić, I., & Kim, L. E. (2020). Teacher self-efficacy, instructional quality, and student motivational beliefs: An analysis using multilevel structural equation modeling. Learning and Instruction, 66, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101302
Dangol, R., & Shrestha, M. (2019). Learning readiness and educational achievement among school students. The International Journal of Indian Psychology, 7(2), 467–476. https://doi.org/10.25215/0702.056
Granziera, H., & Pererab, H. N. (2019). Relations among teachers’ self-efficacy beliefs, engagement, and work satisfaction: A social cognitive view. Contemporary Educational Psychology, 58(February), 75–84. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.02.003
Harackiewicz, J. M., Smith, J. L., & Priniski, S. J. (2016). Interest Matters: The Importance of Promoting Interest in Education. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 3(2), 220–227. https://doi.org/10.1177/2372732216655542
Hutasuhut, S., & Wulandari, I. A. (2018). Pengaruh Literasi Ekonomi dan Praktik Pengalaman Lapangan Terpadu (PPLT) Melalui Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Medan. Jurnal Ekonomi Pendidikan, 6, 28–36.
Kemendikbud. (2021). Jumlah Kepala Sekolah dan Guru menurut Kelompok Umur Tiap Provinsi Sekolah Menengah Atas: Negeri dan Swasta. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi.
Khaerunnas, H., & Rafsanjani, M. A. (2021). Pengaruh Pengenalan Lapangan Persekolahan (PLP), Minat Mengajar, dan Prestasi Belajar terhadap Kesiapan Menjadi Guru bagi Mahasiswa Pendidikan Ekonomi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3946–3953. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1353
Komariyah, S. (2016). Pengaruh kemampuan efikasi diri (self efficacy) terhadap kesiapan menjadi guru tata niaga mahasiwa Program Studi S1 Pendidikan Tata Niaga Jurusan Manajemen Universitas Negeri Malang. Repository Universitas Negeri Malang.
Lestari, U. P., Sinambela, E. A., Mardikaningsih, R., & Darmawan, D. (2020). Pengaruh Efikasi Diri Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan. Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 3(2), 529–536.
Mahardika, I. M. A., Tripalupi, L. E., & Suwendra, I. W. (2019). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KESIAPAN MENJADI GURU PADA MAHASISWA JURUSAN PENDIDIKAN EKONOMI ANGKATAN 2014 UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA. 11(1), 260–270.
Mohamed, Z., Valcke, M., & Wever, B. De. (2016). Can mastery of Teacher Competences Determine Student Teachers’ Readiness for the Job? 371–383. https://doi.org/10.15405/epsbs.2016.11.39
Mutiah, S. D., Nakhriyah, M., HR, N. H., Hidayat, D. N., & Hamid, F. (2020). The Readiness of Teaching English to Young Learners in Indonesia. Jurnal BASICEDU, 4(4), 1370–1387.
Nias, S. B. N. K. P. S. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Sundermann, 12(2), 29–43.
Praptiana, Y. (2017). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan (Ppl), Minat Menjadi Guru, Dan Prestasi Belajar Terhadap Kesiapan Mahasiswa Menjadi Guru Yang Profesional. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 6(6), 590–600.
Pratama, B. R., Lutfiyani, N., & Nugrahaini, I. (2015). Pengaruh Prestasi PPL, Penguasaan Kompetensi Profesional, dan Motivasi Mahasiswa Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Mata Pelajaran Ekonomi/Akuntansi yang Profesional. Jurnal Penelitian Pendidikan, 32(1), 11–17.
Putra, A., & Ahyanuardi, A. (2022). Pengaruh Metoda Mengajar Khusus, Praktik Lapangan Kependidikan dan Efikasi Diri terhadap Kesiapan Menjadi Guru. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 3(2), 218–225. https://doi.org/10.24036/jpte.v3i2.239
Renninger, K. A., & Hidi, S. E. (2016). The Power of Interest for Motivation and Engagement. Routledge.
Rizana, D. (2019). Pengaruh Self Efficacy, Locus of Control Dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Pendamping Sosial. Fokus Bisnis : Media Pengkajian Manajemen Dan Akuntansi, 18(2), 39–49. https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v18i2.351
Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya (Edisi Revi). Rineka Cipta.
Solimun, Fernandes, A. A. R., & Nurjannah. (2017). METODE STATISTIKA MULTIVARIAT: Pemodelan Persamaan Struktural (SEM) PENDEKATAN WarpPLS (2nd ed.). Tim UB Press.
Sukma, A. N., Karlina, E., & Priyono, P. (2020). Pengaruh Persepsi Profesi Guru Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Indraprasta Pgri. Research and Development Journal of Education, 1(1), 110. https://doi.org/10.30998/rdje.v1i1.7573
Undang-Undang Nomor 14, Pub. L. No. 14 (2005).
Valen, A. (2020). Analisis Pemahaman Guru Dan Kemampuan Menyusun Soal Mid Semester Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1084–1097. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.501
Yuniasari, T., & Djazari, M. (2017). Pengaruh Minat Menjadi Guru, Lingkungan Keluarga, Dan Praktik Pengalaman Lapangan (Ppl) Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Akuntansi Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Angkatan 2013 Fe Uny. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 15(2), 78–91. https://doi.org/10.21831/jpai.v15i2.17220
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/UM014v16i22023p096
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Penddidikan Ekonomi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License