The Humanistic Education Model in Virtual Learning During Covid-19 Pandemic

Firman Mansir

Abstract


Humanistic education conceptually can build peace of mind and body to achieve the virtues of a learner's life. The perfection of this life can be directed to the development of personality that includes thinking, mental strength and creativity of students by developing patterns of individual human development. The concept of humanization and the nature of education is the element that can best distinguish humans by using their thoughts because this is a gift of reason that has been given by the creator. In addition, humans are free to use it through the learning process. This research used a qualitative approach and literature analysis as a method of data analysis. Thus, to respond to virtual learning during the COVID-19 pandemic, it is necessary to prioritize and apply education and methods that are better able to understand the human condition as learners. It is expected that through this process, general educational goals can be achieved and specific learning objectives can be realized.

 

Model Pendidikan Humanis dalam Pembelajaran Virtual di Masa Pandemi Covid-19

Pendidikan humanis secara konseptual dapat membangun ketenangan jiwa dan raga untuk mencapai keutamaan kehidupan pembelajar. Kesempurnaan kehidupan ini bisa diarahkan kepada pengembangan kepribadian yang mencakup pemikiran, kekuatan jiwa dan kreativitas peserta didik dengan cara dapat mengembangkan pola pengembangan individual manusia. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa konsep humanisasi dan hakikat Pendidikan merupakan unsur yang paling bisa membedakan manusia dengan menggunakan pemikirannya, lantaran ini adalah anugerah nalar yang sudah diberikan sang pencipta dan manusia bebas memanfaatkannya melewati proses pembelajaran khususnya pembelajaran online. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan analisis literatur sebagai metode analisis data. Dengan demikian, untuk merespon pembelajaran virtual di masa pandemi COVID-19 maka perlu mengedepankan dan menerapkan pendidikan serta metode yang lebih mampu memahami kondisi manusia sebagai pembelajar. Diharapkan melalui proses itu, maka tujuan pendidikan secara umum dapat tercapai dan tujuan pembelajaran secara khusus dapat terwujud.


Keywords


Humanistic Education; Virtual Learning; COVID-19 Pandemic

Full Text:

PDF

References


Arbayah, A. (2013). Model Pembelajaran Humanistik. Dinamika Ilmu, 13(2).

Arifin, I. (2018). Nilai-Nilai Humanistik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Era

Globalisasi dan Revolusi Industri 4. Prosiding Seminar Nasional Administrasi Pendidikan & Manajemen Pendidikan, 1–9.

Hambali, A., & Hidayat, R. (2020). Konsep Pedagogi Emansipatif Menurut Jacques Ranciere. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis Vol, 5(1).

Idris, S., & Tabrani, Z. A. (2017). Realitas konsep pendidikan humanisme dalam konteks pendidikan Islam. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 96–113.

Irma, C. N., Nisa, K., & Sururiyah, S. K. (2019). Keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak usia dini di TK Masyithoh 1 Purworejo. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 214–224.

Karim, B. A. (2020). Pendidikan Perguruan Tinggi Era 4.0 Dalam Pandemi COVID-19 (Refleksi Sosiologis). Education and Learning Journal, 1(2), 102–112.

Kurdi, M. S. (2020). Inovasi Doktrin Ajaran Islam Di Masa Pandemi Untuk Generasi Digital Native. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender Dan Anak, 2(2).

Mansir, F. (2019). Political Policy Analysis of the National Education Budget In Islamic Education Studies. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 113–131.

Mansir, F. (2020a). Management of Fiqh Learning In School an Madrasah For Islamic Religious Education Teacher. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 78–85.

Mansir, F. (2020b). Manajemen Pondok Pesantren di Indonesia dalam Perspektif Pendidikan Islam Era Modern. Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(2), 207–216.

Mansir, F. (2020c). The impact of globalization on islamic education toward fiqh learning existence in COVID-19 pandemic period. Attarbiyah: Journal of Islamic Culture and Education, 5(2), 123–133.

Mansir, F. (2020d). The Leadership of Personnel Management in Islamic Education: Emerging Insights from an Indonesian University. Edukasia Islamika, 1–16.

Mansir, F. (2020e). The Urgency of Fiqh Siyasah In Islamic Education Learning At Madrasas And Schools. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 6(2), 142–154.

Mansir, F. (2020f). Urgensi Metode Ceramah Dan Diskusi (Buzz Group) Dalam Proses Pembelajaran Di Madrasah. Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 225–235.

Mansir, F. (2021a). Paradigma Pendidikan Inklusi Dalam Perspektif Pendidikan Islam: Dinamika Pada Sekolah Islam. Tadrib, 7(1), 1–17.

Mansir, F. (2021b). The Response Of Islamic Education To The Advancement Of Science In The COVID-19 Pandemic Era In The Islamic Boarding Schools. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(1), 20–27.

Mansir, F. (2021c). The Urgency of Fiqh Education and Family Role in The Middle of COVID-19 Pandemic For Students In School and Madrasah. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 4(1), 1–10.

Mulyani, T. (2020). Strategi pembelajaran jarak jauh siswa berkebutuhan khusus di sd inklusi era pandemi COVID-19. Elementary: Islamic Teacher Journal, 8(2), 2020.

Pramudyani, A. V. R., Rohmadheny, P. S., & Kuntoro, S. A. (2021). Pembelajaran humanistik Maslow dan Rogers: Implikasi SN DIKTI selama Pandemic COVID-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2037–2049. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1117

Purnomo, H., Mansir, F., Tumin, T., & Suliswiyadi, S. (2020). Pendidikan Karakter Islami Pada Online Class Management di SMA Muhammadiyah 7 Yogyakarta Selama Pandemi COVID-19. Jurnal Tarbiyatuna, 11(1), 91–100.

Qodir, A. (2017). Teori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 4(2).

Rahman, M. (2016). Guru Humanis Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 28(1), 91. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/jpi.v28i1.538

Rahman, Musthofa. (2013). Guru Humanis dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 28(1), 91–106.

Rohana, S. R. S. (2020). Model Pembelajaran Daring Pasca Pandemi COVID-19. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 192–208.

Sa’dullah, A. (2019). Ontologi Pendidikan Humanis Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Di Era Global. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 131–136.

Saifullah Idris & T Za. (2017). Konteks Pendidikan Islam. Jurnal Edukasi : Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 96–113.

Sholahudin, U. (2019). Globalisasi: Antara Peluang Dan Ancaman Bagi Masyarakat Multikultural. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 4(2), 103–114.

Sidik, F. (2016). Pendidikan humanis dan implikasinya dalam pembelajaran. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 88–95.

Sumantri, B. A., & Ahmad, N. (2019). Teori Belajar humanistik dan Implikasinya terhadap pembelajaran pendidikan agama islam. Fondatia, 3(2), 1–18.

Suprijono, A. (2020). Kesiapan Dunia Pendidikan Menghadapi Era New Normal (pp. 20–22). Parepare: IAIN Parepare Nusantara Press.

Triyanto, T., & Lestari, Y. S. (2019). Pancasila Di Wilayah Syariat Islam: Kajian Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila Dan Landasan Sikap Toleransi Masyarakat Pedesaan Di Aceh Barat. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 4(1), 30–37.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um021v7i1p1-11

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis

Editorial Office:
Sociology Program, Faculty of Social Science, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-101 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 375, 376 (20)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jsph/index
email: jsphum@yahoo.co.id

ISSN 2502-7875 (printed)
ISSN 2527-5879 (online)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.