Gender and Fashion Style Choices in University Students

Inke Miladunka Rahma, Erna Herawati

Abstract


This article discusses the connection between gender and fashion style choices among university students. It highlights the role of socialization, enculturation, and internalization in shaping students' understanding of gender and their fashion preferences. Through a qualitative phenomenological approach, the study explores the experiences of gender socialization among students and examines the relationship between gender and fashion choices. The findings indicate that there is no direct link between gender and students' fashion style preferences. However, fashion is viewed as a medium for expressing one's gender identity. The study finds that students exhibit flexibility in their fashion choices, adapting them to social contexts, specific events, and personal comfort. Nevertheless, the influence of gender socialization, enculturation, and internalization acquired since childhood is evident in their fashion decisions. Overall, the research emphasizes the complexity and individuality of students' fashion style choices within the broader context of gender.


Gender dan Pilihan Style Fashion pada Mahasiswa

Artikel ini melihat bahwa konsep gender yang berlaku pada setiap mahasiswa didapatkan melalui sosialisasi, enkulturasi, internalisasi dari agen sosialisasi yang berbeda-beda. Selain itu, penelitian ini juga mengulas lebih dalam kaitan konsep gender dengan pilihan style fashion pada kelompok sosial yang khusus, yaitu mahasiswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif-fenomenologi untuk menelusuri dan menggali pengalaman sosialisasi, internalisasi, dan
enkulturasi gender para mahasiswa, dan kaitan antara hal itu dengan pilihan style fashion mereka. Hasil penelitian ini menemukan bahwa terdapat/tidak terdapat kaitan antara gender dan pilihan style fashion mahasiswa. Dalam hasil penelitian ini melihat fashion sebagai salah satu media dalam mengekspresikan identitas gender. Meskipun mahasiswa menunjukkan fleksibilitas dalam pilihan fashion dengan menyesuaikan dengan konteks sosial, acara tertentu, dan kenyamanan pribadi dengan berusaha untuk menerapkan sosialisasi, enkulturasi, dan internalisasi gender yang didapatkan sejak kecil.

Keywords


Gender; Fashion Style; Phenomenology; Socialization; Enculturation

Full Text:

PDF

References


Akdemir, N. (2018). Deconstruction of Gender Stereotypes Through Fashion. European Journal of Social Science Education and Research, 9563(August), 259–264. https://doi.org/10.26417/ejser.v5i2.p185-190

Di Sandro, N. (2020). Contemporary Fashion Imaginary. Deconstructing Gender. Zone Moda Journal, 10(1), 51–64. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/51

Githapradana, D. M. W., Suteja, I. K., & Ruspawati, I. A. W. (2018). URBANOMAD; Sarung Androgyny Sebagai Identitas Mode Indonesia. URBANOMAD, 6. http://repo.isi-dps.ac.id/3642/

Githapradana, W., Raharja, G., Ratna, T., & Pebryani, N. (2024). Gender and Culture Inclusivity in the Story of Hope Fashion Collection. ARCHive-SR, 8(1), 43–51. https://doi.org/10.21625/archive.v8i1.1046

Intan, F. R. (2022). Pentingnya Pembelajaran Gender di lembaga Pendidikan Anak Usia Dini.

PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 15–24.

https://doi.org/10.31851/pernik.v5i2.8033

Kameswari, I. G. A. A. W., & Malini, I. G. A. (2023). Fashion Bukan Penanda Gender atau Seseorang. Jurnal Da Moda, 4(2), 92–98.

https://doi.org/10.35886/damoda.v4i2.549

Kulkarni, S. (2023). Examining Gender Stereotypes Within the Fashion Industry. UC Merced Undergraduate Research

Journal, 15(1). https://doi.org/10.5070/m415160811

Misbahuddin, M., & Sholihah, A. M. (2018). Pakaian Sebagai Penanda: Kontruksi Identitas Budaya Dan Gaya Hidup Masyarakat Jawa (2000-2016). El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 6(2), 112–133.

http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/washatiya/article/view/3547

Nangtjik, B. A., Kumbara, A. A. N. A., & Wiasti, N. M. (2023). Tren Fashion Pada Kalangan Generasi-Z Di Kota Denpasar. Jurnal Socia Logica, 3(4), 2961–7529.

https://jurnal.anfa.co.id/index.php/JurnalSociaLogica/article/view/1358/1305

Perkasa, S., Ayu, I. D., Joni, S., Nyoman, N., & Pascarani, D. (2017). Analisis Penggunaan Fashion Androgini Sebagai Media Komunikasi di Kota Denpasar. E Jurnal Medium, 1(1), 1–11.

Qorib, F., Oktarina, R. A., & Ermelinda, J. J. (2023). Penggunaan Busana Sebagai Bentuk Ekspresi dan Identitas Mahasiswa di Media Sosial. Jurnal Komunikasi Nusantara, 5(2), 236–251.

Ranathunga, G. M., & Uralagamage, S. R. (2019). An Investigative Study Of The Androgynous Fashion Concept And Its Impact On The Sri Lankan Fashion MarkeT. International Conference on Business Research, 235–246.

Reis, B., Miguel, R., Pereira, M., Azevedo, S., & Jerónimo, N. . (2018). Genderless Clothing Issues in Fashion. January 2020.

Soetjipto, A., & Chandra, A. (2021). Fashion, Feminisme dan Hubungan Internasional : Perdebatan dalam Literatur. Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 17(1), 17–29. https://doi.org/10.26593/jihi.v17i1.4220.17-29

Talitha, S. J., & Satiti, M. (2020). Reception Analysis of Androgyny According to College Student. Muhammadiyah University Of Surakarta.

Widyanita, A. ., Shabrina, S. R. ., & Sadewo, F. X. . (2022). Analisis Trend Fashion Hijab dalam Kajian Budaya Populer Di Kalangan Generasi Milenial. Majalah Ilmiah Tabuah, 26 No.2(Trend Fashion Hijab dalam kajian budaya populer), 73–79.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um021v9i1p49-62

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis

Editorial Office:
Sociology Program, Faculty of Social Science, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-101 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 375, 376 (20)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jsph/index
email: jsphum@yahoo.co.id

ISSN 2502-7875 (printed)
ISSN 2527-5879 (online)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.