PENGEMBANGAN E-MODUL GEOMETRI DENGAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK DI SEKOLAH DASAR

Achmad Buchori, Noviana Dini Rahmawati

Abstract


Abstract: This study aims at developing 4D model into 3D following define, design, and development phase. E-module with RME approach is firstly validated by media expert, material expert and also questionnaire of student response. It obtained a score of 85.2% from a material expert, 89.2% from media expert validation 89.2%, and 85.2% from students’ response, hence, E-modules developed deserve to be utilized with the very good category. In addition, the experiment class’ learning outcomes are better than control classes. Therefore, E-module development with RME approach is feasible and can be used in elementary mathematics learning particularly in Geometry learning.

Keywords: development, e-module, RME, elementary school


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangan model 4D menjadi 3D dengan tahap define (pendefinisian), design (perencanaan), dan development (pengembangan). E-modul dengan pendekatan PMR terlebih dahulu dilakukan uji validasi oleh ahli media, ahli materi dan juga angket tanggapan siswa. Diperoleh rata-rata penilaian validasi ahli materi 85,2%, validasi ahli media 89,2%, penilaian tanggapan siswa 85,2%, Jadi media E-modul layak digunakan dengan kategori sangat baik. Hasil belajar kelas eksperimen lebih baik dari kelas kontrol. Jadi pengembangan E-modul dengan pendekatan PMR layak dan dapat digunakan dalam pembelajaran matematika SD khususnya geometri.

Kata Kunci: pengembangan, e-modul, PMR, Sekolah Dasar


Full Text:

PDF

References


Achmad, D.F, Ratu Ilma, I. P, & Darmawijoyo. 2014. Building Students’ Understanding Of Quadratic Equation Concept Using Naïve Geometry, IndoMS-JME. 5(2):192-202

Buchori, A. 2014. ”Development of Matiklopedia Based Character Building in Yunior High School”. International seminar on innovation in mathematics and mathematics education. diakses November 2014. Yogyakarta state university.

Caroline, A & Moses. 2013. “Challenges Facing Teachers In Preparation And Utilization Of Instructional Media In Teaching Kiswahili In Selected Secondary Schools In Kenya”. Journal of advanced research; Vol. 1 Issue 3. Diakses Mei 2013. Kenya: University of science and technology.

Dickinson, P & Sue, H. 2012. Using Realistic Mathematics Education in UK Classrooms. United Kingdom.

Dwi, P.U. 2010. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah pada Pembelajaran Matematika di SD, Jurnal Sekolah Dasar. 19(1).

Farzaneh, S. Rohani, A.T, & Ahmad fauzi. 2014. Utilization of Information and Communication Technologies in Mathematics Learning, IndoMS-JME. 5(2):138-147

Freudenthal, Hans. 2002. Revisiting Mathematics Education. University of Utrecht: Kluwer Academic Publishers.

Hamdani, 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Heuvel-Panhuizen, V.d 1996. Assessment And Realistic Mathematics Education. Utrech: Freudenthal institute. Netherlands.

Julie, H., Suwarsono, & Juniati, D.2014 , Understanding Profile From The Philosophy, Principles, And Characteristics Of RME, IndoMS-JME. 5(2):148-159

Lestariningsih., Anwar, M., & Mulyanto, A.S. 2015. Investigating The Act Of Design In Discharge Concept Using PMRI. IndoMS-JME. 6(2):50-59

Muhammad, R.T & Sultan, J .2015. Pengembangan Bahan Ajar Cerita Fiksi Berbasis Wacana Budaya di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 22(2):169-175.

Pardamean, D & Malik, A.2013. Pengembangan Model Pendidikan Antikorupsi Melalui Media Komik bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar. 22(1).

Russell, James dkk. 2011. Intructional Technology and Media For Learning. Jakarta: Kencana

Saglam, H.I. 2011. “An Investigation On Teaching Materials Used In Social Studies Lesson” Journal of Educational Technology. 10(1):478-485.

Setyosari, P. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Siagian, S. 2014. “Development of Basic Electronic Instructional Module and Trainer”. Journal of Computer Science and Information Technology 2(3): 156-168

Suarsana. 2013 “Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemcahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kritis Mahasiswa”. Jurnal. 2(2):89-101.

Sumanto. 2010. Penggunaan Media Peragaan Gambar dalam Pembelajaran Kreatif Menggambar Ilustrasi di kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar. 19(1).

Susana, D & Zubir, A. 2014. “Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistic (PMR) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 1 Sungai Penuh”. Jurnal Penelitian Universitas Jambi. 17(1):78-89

Umi, P.L., Ratu, I.I.P., & Hartono, Y. 2015. Penggunaan Set Model Dan Permainan Remi Bilbul Dalam Pembelajaran Penjumlahan Bilangan Bulat Di Kelas IV SD, Jurnal Sekolah Dasar. 24(2):187-198.

Wayan. 2013. “Pengembangan Modul Matematika Realistik Disertai Asesmen Otentik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X”. Journal Pasca Sarjana. 3:71-83.

Wena, M. 2013. “Pengembangan E-Modul Bermuatan Model Perubahan Konseptual Dalam Pembelajaran Fisika Di SMA”. Jurnal Santi Aji Pendidikan. 1(1):51-64

Zulkardi. 2002. Developing A Learning Environment On Realistic Mathematics Education For Indonesian Student Teachers. Thesis University of Twente.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v26i12017p023

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sekolah Dasar:Kajian Teori dan Praktik Pendidikan



Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats