ANALISIS KEBUTUHAN PROFESIONALISME GURU SEKOLAH DASAR PASCA SERTIFIKASI

Een Y. Haenilah

Abstract


Abstract: This ex post facto research was intended to find out the independent variables which were related to (a) professional competences (the professional development, the knowledge understanding, the subject mastery); (b) pedagogic competences (the development of the teaching and learning plans, the implementation of the teaching and learning, the assessment); and (c) social competences (the interaction with the students, the other teachers, the parents, and the community). The samples were taken 5% out of 2500 state elementary school teachers who had passed the certification in Bandar Lampung as the population. The results of the study suggested that the mastery of the professional, pedagogic, and social competences had not been fully sought by the teachers yet.

Keywords: professionalism, post certification, competences, elementary school teachers.

Abstrak: Penelitian ex post facto ini bertujuan untuk mengetahui nilai variabel mandiri, yang berhubungan dengan (a) kompetensi profesional (pengembangan profesi, pemahaman wawasan, penguasaan bahan kajian); (b) kompetensi pedagogik (penyusunan rencana pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran, penilaian); dan kompetensi sosial (interaksi dengan peserta didik, sesama guru, orangtua, dan masyarakat sekitar). Sampel diambil 5% dari populasi 2500 guru SDN yang sudah lulus sertifikasi di Kota Bandar Lampung. Hasil penelitian menunjukkan penguasaan kompetensi profesional, pedagogik, dan kompetensi sosial belum sepenuhnya diupayakan oleh para guru.

Kata kunci: profesionalisme, pasca sertifikasi, kompetensi, guru SD.


Full Text:

PDF

References


Badan Penelitian dan Pengembangan Kemendikbud.Survey Internasional. (online).http://litbang.kemdikbud.go.id, diakses Agustus 2013.

Grossman, P. 1990. The Making of A Teacher. New York: Teachers College Press.

Gumelar, Awan dan Tjep Dahyat.2002. Kapita Selekta MBS Pengelolaan Pendidikan yang Profesional Berwawasan Masa Depan, Relevan, dan Lebih Bermutu. Bandung: Gatra Karya Prima

Haenilah, Een Y. 2014.Studi Evaluatif Peningkatan Profesionalisme Guru PAUD melalui Model Pendidikan dan Latihan. Laporan Hasil penelitian tidak diterbitkan. Bandar Lampung: Jurusan Ilmu Pendidikan.

Hamon, Linda Darling. 2006. Powerful Teacher Education. San Francisco: John Wiley & Son.

Kothagen, F. 2001. Linking Practice and Theory: The Pedagogy of realistic Teacher Education. New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Martin, D.J. & Loomis, Kimberly S. 2007. Building Teachers; A Constructivist Approach to Introducing Education. Canada: Nelson Education, Ltd.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 18 Tahun 2007 tentang Sertifikasibagi Guru dalam Jabatan.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008tentang Guru.

Pollard Andrew, 2006.Reflective Teaching. New York: Continum

Robbins, Stephen P. 2001. Organizational Behavior, New Jersey: Pearson Education International.

Shulman, L.S. 1986. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational.Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Spencer, L.M & Spencer, S.M. 1993.Competence at work, models for superior performance. New York: John Wiley & Sons, Inc.

Sugiyono.2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D, Bandung: Alfa Beta.

Surya, Muhammad. 200). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran.Bandung: Yayasan Bhakti Winaya.

Swennen, Anja & Klink, Marcel Van Der. 2009.Becoming a Teacher Educator.Amsterdam: Springer Science & Business Media B.V.

Syah, Muhibbin. 2000. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tjalla Awaluddin.2010. Potret Mutu Pendidikan Indonesia Ditinjau dari Hasil-hasil Studi Internasional. Jakarta: UNJ.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v24i22015p161-171

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sekolah Dasar:Kajian Teori dan Praktik Pendidikan



Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats