Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Mata Pelajaran Matematika untuk Siswa Madrasah Ibtidaiyah

Ilma Almaida Fasa, Kristi Liani Purwanti

Abstract


The purpose of this research is to develop internet-based learning media and examine the viability of using website learning media to generate materials for class VI mathematical subjects such as prisms, cylinders, pyramids, cones, and spheres. The ADDIE Research and Development (RnD) paradigm (analysis, design, development, implementation, and evaluation) was employed for the research. Two validators, media specialists and material experts, conducted the feasibility test. Ten pupils from class VI C MI Nashrul Fajar Semarang participated in the trial. The result of media experts validation is in valid category with 4.5 point, material experts validation showed an extremely valid result at 4.75, and trials field gets a high agreements level at 4.34. As a final result, the products resulting from this research are considered very valid so that they are suitable for use and students are interested in the appearance of this website's learning media.

Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan media pembelajaran berbasis internet dan mengkaji kelayakan penggunaan media pembelajaran website untuk menghasilkan materi mata pelajaran matematika kelas VI seperti prisma, silinder, limas, kerucut, dan bola. Paradigma Penelitian dan Pengembangan (RnD) ADDIE (analysis, design, development, implementation, dan evaluation) digunakan untuk penelitian ini. Uji kelayakan dilakukan oleh dua orang validator yaitu ahli media dan ahli materi. Sepuluh siswa dari kelas VI C MI Nashrul Fajar Semarang mengikuti uji coba tersebut. Uji tuntas pada ahli media menghasilkan temuan sangat valid sebesar 4,5, uji tuntas pada ahli materi menghasilkan hasil sangat valid sebesar 4,75, dan uji coba menghasilkan skor sangat setuju dengan skor 4,34. Hasilnya, produk yang dihasilkan dari penelitian ini dinilai sangat valid sehingga layak digunakan dan siswa tertarik dengan tampilan media pembelajaran website ini.


Keywords


learning media; website; mathematics; media pembelajaran; website; matematika

Full Text:

PDF

References


Abdullah. (2017). Makna Pembelajaran dalam Pendidikan. Jurnal Istiqra’, V(1), 94–102. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v1i1.230

Aditya, P. T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web Pada Materi Lingkaran Bagi Siswa Kelas Viii. Jurnal Matematika Statistika Dan Komputasi, 15(1), 64. https://doi.org/10.20956/jmsk.v15i1.4425

Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran MI/SD. In Media Pembelajaran MI/SD. CV Graha Edu.

Budianto, M., Thena, D., Yuwana, S., & Subrata, H. (2023). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Pengembangan Media Pembelajaran Program Xaverius Learning Center untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 5(1), 27–40. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/edukatif.v5il.4427

Effendi, D., & Wahidy, A. (2019). Pemanfaatan Teknologi dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 125–129. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2977

Farida, N., & Rahayu, S. (2017). Perbedaan Pembelajaran Melalui Multimedia Interaktif Dan Melalui Buku Teks Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pecahan Kelas Iv Sdn Gadang 01 Malang. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 7(1), 7. https://doi.org/10.21067/jip.v7i1.1550

Fernandes, R. (2019). Relevansi Kurikulum 2013 dengan kebutuhan Peserta didik di Era Revolusi 4.0. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 6(2), 70. https://doi.org/10.24036/scs.v6i2.157

Hendraningrat, D., & Fauziah, P. (2021). Media Pembelajaran Digital untuk Stimulasi Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 58–72. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1205

Januarisman, E., & Ghufron, A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Siswa Kelas Vii. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 166. https://doi.org/10.21831/jitp.v3i2.8019

Kamiludin, K., & Suryaman, M. (2017). Problematika pada pelaksanaan penilaian pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 58–67. https://doi.org/10.21831/jpe.v5i1.8391

Kharisma, L. P. I., & Yana, Y. H. (2021). Media Pembelajaran Matematika dengan Materi Bangun Datar dan Bangun Ruang Berbasis Web. JTIM : Jurnal Teknologi Informasi Dan Multimedia, 3(1), 39–45. https://doi.org/10.35746/jtim.v3i1.128

Kurniawan, A. R., Chan, F., Sargandi, M., Yolanda, S., Karomah, R., Setianingtyas, W., & Irani, S. (2019). Kebijakan Sekolah Dalam Penggunaan Gadget Di Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(1), 72–81. https://doi.org/10.52060/pgsd.v2i1.195

Kuswanto, J. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Web pada Mata Pelajaran Biologi Kelas X. Jurnal Perspektif Pendidikan, 12(2), 37–39. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jpp.v12i2.203

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2082

Rahmawati, D., & Hidayati, Y. M. (2022). Pengaruh Multimedia Berbasis Website Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2367–2375. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1465

Sugilar, H. (2013). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Disposisi Matematik Siswa Madrasah Tsanawiyah Melalui Pembelajaran Generatif. Infinity Journal, 2(2), 156. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i2.32

Suryandaru, N. A., & Setyaningtyas, E. W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Pada Muatan Pembelajaran Matematika Kelas IV. Jurnal Basicedu, 5(6), 6040–6048. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1803

Syamsudin, A., Mufti, R., Habibie, M. I., Wijaya, I. K., & Sofiastuti, N. (2021). Pengembangan Game Edukasi Berbasis Web Pada Materi Bangun Ruang Dengan Construct 2. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 4(1), 63–76. https://doi.org/10.30762/factor_m.v4i1.3355

Utami, R. S., Aji, S. D., & Chrisyarani, D. D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Tema 6 Subtema 1 Kelas IV. Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4, 249–255.

Widoyoko, E. P. (2014). Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah. In Yogyakarta. Pustaka Pelajar.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v32i12023p15-24

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats