PENGGUNAAN ARSIP FILM PROPAGANDA ROMUSHA MASA PENDUDUKAN JEPANG SEBAGAI SUMBER BELAJAR SE-JARAH PESERTA DIDIK

Dio Yulian Sofansyah

Abstract


With regard to content about the Japanese occupation in history lectures in universities, most of the available material is in textual form, especially in history textbooks. Meanwhile, there is an abundance of archival videos available about this topic that could be used as media or learning materials in classroom learning. This research aims to offer some ideas in using the propaganda films produced during the Japanese occupation as alternative learning material. By doing so, resources learners are expected to realize the teaching and learning process to be varied, fun, easy to understand, able to stimulate imagination, share events that previously abstract in a short time and can bring learners through space and time indirectly because the film media in accordance with the material, needs and objectives proses teaching and learning.


Keywords


historical films, Japanese propaganda, romusha

Full Text:

PDF

References


Arsip film koleksi Open Belden https://www.openbeelden.nl/ diakses bulan Oktober 2020- Januari 2021

Nampo Hodo (20) “Kita Madjoe, Mesoeh Merana!, Kita Menjerboe Moesoeh Binasa! produksi pada 1 January 1944

Nippon Eigasja “Barisan Pekerdja” produksi pada 1 Januari 1943

Nippon Eigasja “Bekerdja” produkdi pada 1 Januari 1943

Nippon Eigasja “Disnipoen medan perang (5)” produksi pada 1 Januari 1943

Nippon Eigasja “Disnipoen medan perang (6)” produksi pada 1 Januari 1943

Buku

Adams, C. (2014). Bung Karno Penyambung Lidah Rakyat Indonesia. Jakarta: Yayasan Bung Kar-no dan Media Presindo

Amir, M. T. 2015. Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning Bagaimana Pendidik Mem-berdayakan Pemelajar di Era Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Benda, H. J. (1958). The Crescent and the Rising Sun: Indonesian Islam under the Japanese Occupation 1942- 1945. The Hague van Hoeve.

Hutari, F. (2009). Sandiwara dan Perang: Politisasi Terhadap Aktifitas Sandiwara Modern Masa Jepang. Yogyakarta: Ombak.

Kasenda, P. (2015). Soekarno dibawah Bendera Jepang (1942-1945). Jakarta: Kompas

Kurasawa, A. (1993). Mobilisasi dan Kontrol: Studi Tentang Perubahan Sosial di Pedesaan Jawa 1942-1945. Jakarta: Grasindo.

Kurasawa, A. (2016). Masyarakat dan Perang Asia Timur Raya: Sejarah dengan Foto yang Tak Ter-ceritakan. Depok: Komunitas Bambu.

Sofansyah, D.Y. (2018). Propaganda Romusha Sandiwara dari Jepang. Yogyakarta: Mata padi

Jurnal

Absor, U. (2017). Religious Archives : Peran Arsip Dan Dokumentasi Dalam Penulisan Sejarah. Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 2(1), 57–70. http://ejournal.uin-suka.ac.id/pasca/jkii/article/view/1082/17#

Afiyanti, Y. (2014). Penggunaan Literatur Dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Keperawatan In-donesia, 9(1), 2003–2006. https://doi.org/10.7454/jki.v9i1.157

Alfian, M. (2011). Pendidikan Sejarah dan Permasalahan yang dihadapi. Khazanah Pendidikan, 3(2).

Aman, A. (2011). Di Seputar Sejarah dan Pendidikan Sejarah. Informasi, 37(1), 26-41. https://doi.org/10.21831/informasi.v1i1.4461

Arnyana, I. B. P. (2019, February). Pembelajaran Sains di Era Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional MIPA (Vol. 8).

Aryani, D. (2017). Pengelolaan Arsip Film oleh Swasta dan Jaminan Akses Publik. Pakuan Law Review, 3(2), 59–73.

Dewi, F. P., Setyanto, A., & Ambarastuti, R. D. (2015). Bentuk Propaganda Jepang Di Bidang Sastra Pada Majalah Djawa Baroe Semasa Kependudukan Jepang Di Indonesia 1942-1945. Jurnal Ilmiah Aurora, 2(1), 47–59.

Erwantoro, H. (2010). Sejarah Sensor Film di Indonesia Masa Hindia Belanda dan Pendudukan Jepang (1916 – 1945). Patanjala: Jurnal Penelitian Sejarah dan Budaya, 2(1), 1. https://doi.org/10.30959/patanjala.v2i1.192

Fadilla, N. (2020). Pendayagunaan Arsip Film Melalui Kegiatan Pemutaran Film Keragaman Lokal Konten Sebagai Pelestarian Nilai Sejarah dan Budaya Jawa. JPUA: Jurnal Perpustakaan Universitas Airlangga: Media Informasi dan Komunikasi Kepustaka-wanan, 10(2), 128–137.

Husmiati, R. (2017). Kelebihan dan Kelemahan Media Film sebagai Media Pembelajaran Se-jarah. Jurnal Sejarah Lontar, 7(2): 61-72. https://doi.org/10.21009/lontar.072.06

Mujyati, N., & Sumiyatun, S. (2016). Kontruksi pembelajaran sejarah melalui problem based learning (pbl). HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 4(2), 81-90.

Nur, B., Nurdiana, S., & Nurhalwa. (2019). Video Based Learning sebagai Media Belajar Biologi Jarak Jauh Masa Kini. Seminar Nasional Biologi Dan Pembelajarannya Universitas Negeri Makassar, 229.

Pramudyo, A. (2016). Peran Manajemen Kearsipan Dalam Kehidupan Organisasi. Jurnal Bisnis, Manajemen, dan Akuntansi, 3(2).

Putry, H. M. E., Nuzulul'Adila, V., Sholeha, R., & Hilmi, D. (2020). Video Based Learning Sebagai Tren Media Pembelajaran Di Era 4.0. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 5(1), 1-24.

Ronchetti, M. (2010). Using video lectures to make teaching more interactive. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 5(2), 45-48.

Santosa, H. Inovasi Pendayagunaan Arsip Melalui Film Dokumenter sebagai Media Edukasi. Khazanah: Jurnal Pengembangan Kearsipan, 12(2), 100-119.

Saputra, A. (2018). Menapaki Kembali Sejarah. Jurnal Renaissance, 3(02), 419–432.

Susilo, J. (2016). Peran dan Fungsi Pendidikan Bahasa Indonesia dalam Mencapai Tujuan Pendidi-kan Nasional. Seminar Nasional Pendidikan Serentak Se-Indonesia, 1–11.

Yuliati, D. (2012). Mewaspadai Propaganda Melalui Kajian Sejarah (Studi Atas Sistem Propa-ganda Jepang Di Jawa 1942-1945). Humanika, 15(9).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v4i1p114-127

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial office:

History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats