PROBLEMATIKA GURU DALAM PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SEJARAH

Vinny Raihany, Shaffia Darma Widjaya, Rinita Meliya, Andi Andi

Abstract


This research can be a reference for teachers in the use and development of historical learning media in order to achieve effective, efficient, creative, and innovative learning objectives. The use and development of learning media is also a must for every teacher so that it helps in clarifying learning materials and arouses students' interest and motivation in learning history. This study used qualitative research methods. The sources that are used as references in this research are scientific journals, scientific articles, and interviews that are related to research. Identification of problems in this study are 1) History teachers have not been able to develop and utilize history learning media, meaning that history teachers have not been able to use learning media in accordance with learning objectives. 2) The history teacher has not used various types of media, meaning that the teacher does not know and understand the various types of media that can be used in accordance with the learning material. 3) The lack of teacher knowledge on the use of technology in history learning means that teachers are not yet competent in using various types of designs and various types of media with the help of technology. 4) History teachers are less creative and innovative in the use of media for history learning, meaning that teachers have not been able to work in using media.

Penelitian ini dapat menjadi acuan bagi guru dalam penggunaan dan pengembangan media pembelajaran sejarah untuk mencapai tujuan pembelajaran yang efektif, efisien, kreatif, dan inovatif. Penggunaan dan pengembangan media pembelajaran juga merupakan suatu keharusan bagi setiap guru sehingga membantu dalam memperjelas materi pembelajaran dan membangkitkan minat dan motivasi siswa dalam belajar sejarah. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif. Sumber yang dijadikan referensi dalam penelitian ini adalah jurnal ilmiah, artikel ilmiah, dan wawancara yang berkaitan dengan penelitian. Identifikasi masalah dalam penelitian ini adalah 1) Guru sejarah belum mampu mengembangkan dan memanfaatkan media pembelajaran sejarah, artinya guru sejarah belum mampu menggunakan media pembelajaran yang sesuai dengan tujuan pembelajaran. 2) Guru sejarah belum menggunakan berbagai jenis media, artinya guru belum mengetahui dan memahami berbagai jenis media yang dapat digunakan sesuai dengan materi pembelajaran. 3) Kurangnya pengetahuan guru tentang pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran sejarah menyebabkan guru belum kompeten dalam menggunakan berbagai jenis desain dan berbagai jenis media dengan bantuan teknologi. 4) Guru sejarah kurang kreatif dan inovatif dalam penggunaan media untuk pembelajaran sejarah, artinya guru belum bisa bekerja dalam menggunakan media.


Keywords


Teacher problems; learning media development; Masalah guru; pengembangan media pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Abdullah, R. (2016). Pembelajaran dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4 (1).

Alvionita, H. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah SMA Di Kabupaten Semarang Tahun Ajaran 2014/2015. Indonesian Journal of History Education, 3 (2).

Alwi, S. (2017). Problematika Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 8 (2).

Amirudin, A., & Suryadi, A. (2016). Keragaman Media dan Metode Pembelajaran dalam Pembelajaran Sejarah Kurikulum 2013 pada Tiga SMA Negeri di Kabupaten Brebes Tahun Ajaran 2015/2016. Indonesian Journal of History Education, 4 (2).

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1 (4).

Mirzachaerulsyah, E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis Visualisasi Situs Kota Lama Tegal Untuk Meningkatkan Apresiasi Cagar Budaya di SMA Negeri 3 Kota Tegal. HISTORIKA, 20 (1).

Putri, S. D., & Citra, D. E. (2019). Problematika guru dalam menggunakan media pembelajaran pada mata pelajaran IPS di madrasah ibtidaiyah Darussalam kota Bengkulu. Indonesian Journal of Social Science Education, 1 (1).

Sa'adah, I. (2017). Pengembangan Media Video Motion Graphic Sejarah Pemerintahan Herman Willem Daendels (1808-1811) dalam PembelajaranSejarah Indonesia Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Untuk SMA. Indonesia Journal of History Education, 5 (1).

Susilo, A. (2020). Peran Guru dalam Pemanfaatan Inovasi Media Pembelajaran. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4 (2).

Narasumber Susanti (44 Tahun), wawancara pada 1 Juli 2021 dan 25 Oktober 2021.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v5i2p122-128

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial office:

History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats