PEMANFAATAN GOOGLE CLASSROOM UNTUK PROGRAM REMIDIAL ONLINE PADA PEMBELAJARAN SEJARAH

Rika Afrianto, Fahruddin Fahruddin

Abstract


The purpose of the study was to explain 1) the use of Google Classroom for online remedial programs on online history learning, 2) the utilization of features in Google Classroom for remedial implementation on online history learning. This research uses descriptive qualitative research methods. Data was collected from this study using journal articles and related books. While the data analysis used includes data collection, data reduction, presentation of data, and verifying of the resulting data. The object of this research is the online remedial program through Google Classroom in historical learning. The results of this study show that 1) the use of Google Classroom in online history learning results in more interesting learning for students, 2) the implementation of remedial programs in historical learning that use Google Classroom facilitates teachers to be able to make interesting questions, create quizzes and make assignments to make the impression of historical learning more interesting, with it, students will be more enthusiastic in learning history.

Tujuan penelitian adalah untuk menjelaskan 1) penggunaan Google Classroom untuk program remedial online pada pembelajaran sejarah online, 2) pemanfaatan fitur-fitur pada Google Classroom untuk pelaksanaan remedial pada pembelajaran sejarah online. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan dari penelitian ini menggunakan artikel jurnal dan buku terkait. Sedangkan analisis data yang digunakan meliputi pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan verifikasi data yang dihasilkan. Objek penelitian ini adalah program remedial online melalui Google Classroom pada pembelajaran sejarah. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa 1) penggunaan Google Classroom dalam pembelajaran sejarah online menghasilkan pembelajaran yang lebih menarik bagi siswa, 2) penerapan program remedial dalam pembelajaran sejarah yang menggunakan Google Classroom memfasilitasi guru untuk dapat membuat pertanyaan yang menarik, membuat kuis dan membuat tugas agar kesan belajar sejarah lebih menarik, dengan itu siswa akan lebih semangat dalam belajar sejarah.


Keywords


Pemanfaatan; google classroom; remedial online; pembelajaran sejarah

Full Text:

PDF

References


Absor, N. F. (2020). Pembelajaran Sejarah Abad 21: Tantangan dan Peluang dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Chronologia, 2(1), 30-35. DOI: https://doi.org/10.22236/jhe.v2i1.5502.

Akpan, S. J., Etim, P. J., & Udom, S. O. (2016). Virtual Classroom Instruction and Academic Performance of Educational Technology Students in Distance Education, Enugu State. World Journal of Education, 6(6), 83-88.

Alfian, M. (2011). Pendidikan Sejarah Dan Permasalahan Yang Dihadapi. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 1–8. DOI: https://doi.org/10.30595/jkp.v3i2.643.

Ashoumi, H., & Shobirin, M. S. (2019). Peningkatan Aktifitas Belajar Mahasiswa dengan Media Pembelajaran Kelas Virtual Google Classroom. e-Prosiding SnasTeks, 1(1), 149-160.

Fahruddin & Pertiwi, B. A. (2022). Evaluasi Pelaksanaan Program Remedial Online di Sekolah Menengah Atas. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 747-753. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1915.

Fahruddin & Yuma. D. G. S. (2020). Teknik Penilaian Observasi Dalam Pembelajaran Sejarah Di Museum Untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Elementary School 7(1), 141-149. DOI: https://doi.org/10.31316/esjurnal.v7i1.

Fahruddin. (2020). Evaluasi Program Pembelajaran Sejarah Menggunakan Model Context, Input, Process, Product (CIPP). HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 8(2), 199-211. DOI: http://dx.doi.org/10.24127/hj.v8i2.2325.

Farida, Ida. 2017. Evaluasi Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum Nasional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Fauzan, F., & Arifin, F. (2019). The effectiveness of google classroom media on the students’ learning outcomes of madrasah ibtidaiyah teacher education department. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(2), 271-285.

Hammi, Z. (2017). Implementasi Google Classroom Pada Kelas XI IPA MAN 2 Kudus (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Hapsari, S. A., & Pamungkas, H. (2019). Pemanfaatan google classroom sebagai media pembelajaran online di universitas dian nuswantoro. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2), 225-233. DOI: https://doi.org/10.32509/wacana.v18i2.924.

Hasibuan, N. (2014). Mengoptimalkan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Remedial. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(2). 267-290. DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v9i2.776.

Hermawati, H., Nurcahyono, N. A., & Setiani, A. (2018). Proses Pelaksanaan Remedial Teaching Terhadap Ketuntasan Belajar Matematika Peserta Didik. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 4(2), 102-106. DOI: https://doi.org/10.30738/sosio.v4i2.2823.

Holsapple, C. W., & Lee‐Post, A. (2006). Defining, assessing, and promoting e‐learning success: An information systems perspective. Decision sciences journal of innovative education, 4(1), 67-85. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4609.2006.00102.x.

Izzati, N. (2015). Pengaruh penerapan program remedial dan pengayaan melalui pembelajaran tutor sebaya terhadap hasil belajar matematika siswa. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 4(1), 54-68.

Karyanto, U. B. (2011). Strategi Pembelajaran Remedial dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Edukasia Islamika, 9(1), 63-75.

Lutvaidah, U. (2016). Keefektifan Strategi Pembelajaran antara Metode Tutor Sebaya dengan Metode Tanya Jawab dalam Pengajaran Remidial Materi Fungsi Limit. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3), 266-275. DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v6i3.998.

Mahardini, M. M. A. (2020). Analisis situasi penggunaan google classroom pada pembelajaran daring fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 215-224. DOI: http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v8i2.3102.

Malalina, M., & Yenni, R. F. (2018). Pelatihan Google Classroom Untuk Mengoptimalisasi Proses Pembelajaran Di Fkip Universitas Tamansiswa Palembang. Jurnal Cemerlang: Pengabdian pada Masyarakat, 1(1),58-70. DOI: https://doi.org/10.31540/jpm.v1i1.159.

Mukhtar & Rusmini. 2008. Pengajaran Remedial: Teori dan Penerapannya dalam Pembelajaran. Jakarta: PT Nimas Multima.

Nurhusna, N. (2020). Google Classroom sebagai Media Pembelajaran pada Mata Kuliah Teks Bahasa Indonesia. In Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra (Vol. 1, No. 1, pp. 52-57).

Permata, A., & Bhakti, Y. B. (2020). Keefektifan virtual class dengan google classroom dalam pembelajaran fisika dimasa pandemi covid-19. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 4(1), 27-33. DOI: https://doi.org/10.30599/jipfri.v4i1.669

Sangra, A., Vlachopoulos, D., & Cabrera, N. (2012). Building an inclusive definition of e-learning: An approach to the conceptual framework. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(2), 145-159. DOI: https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i2.161.

Sayono, J. (2013). Pembelajaran Sejarah di Sekolah: Dari Pragmatis Ke Idealis. Sejarah Dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 7(1), 9–17.

Subandi, S., Choirudin, C., Mahmudi, M., Nizaruddin, N., Hermanita, H., & Hermanita, H. (2018). Building interactive communication with Google Classroom. International Journal of Engineering & Technology, 7(2.13), 460-463.

Sutrisna, D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Literasi Mahasiswa Menggunakan Google Classroom. FON: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 13(2), 69-78. DOI: https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v13i2.1544.

Wardi, R. Y. (2018). Pengaruh Pemberian Remedial Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi Universitas Cokroaminoto Palopo. Jurnal Biogenerasi, 3(1), 43-49.

Zed, M. (2018). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v5i2p148-158

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial office:

History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats