PROYEK FILM SEJARAH SMANSARA: PRAKTIK SOSIODRAMA UNTUK MENGEMBANGKAN KARAKTER PROFIL PELAJAR PANCASILA PESERTA DIDIK SMA NEGERI 1 JEPARA

Asyif Awaludin Romadhoni, Aman Aman

Abstract


The purpose of research is to explain the application of sociodrama with historical short films to develop the character of Pancasila Students of SMA Negeri 1 Jepara. The research method used quantitative method with pre-experimental approach by giving a questionnaire regarding Pancasila Student Profiles to students SMA Negeri 1 Jepara.The subject of research consist of 214 students from six classes. The results of research showed there is a significant effect between the application of sociodrama and the output of historical short films on the character development of the Pancasila Student Profile students of SMA Negeri 1 Jepara students. This is very relevant to various learning theories that are oriented to the development of students' skills. The finding of this study support the concept of teachers not only convey knowledge, but also must develop the abilities of students.

Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan penerapan sosiodrama dengan luaran film pendek sejarah untuk mengembangkan karakter Profil Pelajar Pancasila peserta didik SMA Negeri 1 Jepara. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif pendekatan praeksperimen dengan memberikan angket mengenai Profil Pelajar Pancasila kepada peserta didik. Subjek penelitian terdiri atas 214 peserta didik dari enam kelas Hasil penelitian menunjukkan penerapan sosiodrama dengan luaran film pendek sejarah berpengaruh signifikan terhadap pengembangan karakter Profil Pelajar Pancasila bagi peserta didik SMA Negeri 1 Jepara. Hal tersebut sangat relevan dengan berbagai teori pembelajaran yang berorientasi pada pengembangan keterampilan peserta didik. Temuan penelitian ini mendukung konsep guru tidak hanya menyampaikan pengetahuan, tetapi juga harus mengembangkan kemampuan peserta didik.


Keywords


Sosiodrama; film pendek sejarah; profil pelajar Pancasila

Full Text:

PDF

References


Agung, L. (2015). Sejarah Kurikulum Sekolah Menengah di Indonesia. Yogyakarta: Ombak.

Ayundasari, L. (2019). Pengembangan Model Belajar Sejarah berbasis Eco-Histourism untuk Mengoptimalkan Potensi Lingkungan dan Sejarah di Wilayah Amstirdam. Jurnal Sejarah dan Budaya, 13(1), 1-11.

Dewantara, K.H. (2016). Bagian Pertama: Pendidikan. Yogyakarta: Yayasan Persatuan Tamansiswa.

Firmansyah, H. (2017). Desain pembelajaran Sejarah berbasis Character Building. Yogyakarta: Ombak.

Kartodirdjo, S. (2016). Pendekatan Ilmu Sosial dalam Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Ombak.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia. (2022). Bahan Ajar Profil Pelajar Pancasila, diakses pada 11 Maret 2022.

Kuntowijoyo. (2013). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Lickona, T. (2018). Educating for Character: Panduan Lengkap Mendidik Siswa menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Nusa Media.

Microsoft Educator Center. (2021). Transform Learning with 21st Century Learning Design. Washington DC: Microsoft Inc.

Nafi’ah, U., Ayundasari, L., Suprapta, B., Sayono, J., dan Hasan, Z. (2021). Tantangan Pengembangan Desain Pembelajaran Sejarah Lokal berbasis Kehidupan di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 4(2), 180-191.

Nengtias, N., Barida, M., Susilowati, N. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Public Speaking melalui Teknik Sosiodrama pada Siswa Kelas XI di SMA Negeri 4 Yogakarta. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 2121-2125.

Punch, K.F. dan Oancea, A. (2014). Introduction to Research Methods in Education.California: SAGE Publication Inc.

Rahayu, P. (2018). Belajar Sejarah dari Lingkungan dan Permainan. Surabaya: Pustaka Media Guru.

Ramalho, C.M.R. (2020). Sociodrama and Role-Play: Theories and Interventions. Revista Brasileira de Psicodrama, 29(1), 26-35.

Ratmanto, A. (2018). Beyond The Historiography: Film Dokumenter Sejarah Sebagai Alternatif Historiografi di Indonesia. Jurnal Sasdaya, 2(2), 405-414.

Rockman, D.A. (2020). The Art of Teaching Art: A Guide for Teaching and Learning The Foundations of Drawing-Based Art. New York: Oxford University Press.

Setiawan, J. Aman, Wulandari, T. (2020). Understanding Indonesian History, Interest in Learning History and National Insight with Nationalism Attitude. International Journal of Evaluation and Research in Education, 9(2), 101-110.

Shone, J.B. (2020). Introduction to Quantitative Research Methods: Hong Kong: Graduate School of The University of Hong Kong.

Sugihartono. (2016). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v5i2p223-237

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial office:

History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats