IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER CINTA TANAH AIR DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH

Rendi Marta Agung, Sumiyatun Septianingsih, Ipong Jazimah

Abstract


Abstract: The development of the 21st century presents challenges for the education sector to produce globally competitive human resources. One crucial demand in 21st-century learning is the cultivation of character. Character is a key aspect in education, and one of them is the character of love for one's homeland. National education in Indonesia faces complexity in addressing students' character issues, including the lack of love for the homeland character among students. This research aims to find appropriate solutions, identify root problems, and discover ways to strengthen the character of love for the homeland among students. The method used is qualitative research with a phenomenological approach, aiming to understand and study human life experiences and seek the essence of those experiences. The research findings show that character encompasses values that govern all aspects of life. The formation of the character of love for the homeland is vital for nation-building. Nationalism and love for one's homeland reflect loyalty, concern, and appreciation for the country and its culture. History education is considered a means to instill nationalism and love for the homeland values in students. Proper history learning can develop a sense of nationalism and love for one's homeland. Teachers play a crucial role in the success of history learning and the formation of the character of love for the homeland in students. By integrating effective history learning and the cultivation of the character of love for the homeland, it is hoped that students will become citizens with a nationalist spirit, caring for their nation and ready to face future challenges.

 

Abstrak: Perkembangan abad ke-21 menghadirkan tantangan bagi dunia pendidikan untuk menghasilkan SDM yang kompetitif secara global. Salah satu tuntutan penting dalam pembelajaran abad ke-21 adalah pembentukan karakter. Karakter menjadi aspek kunci dalam pendidikan, dan salah satunya adalah karakter cinta tanah air. Pendidikan nasional di Indonesia menghadapi kompleksitas dalam mengatasi masalah karakter siswa, termasuk rendahnya karakter cinta tanah air pada siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mencari solusi yang sesuai, mengidentifikasi akar masalah, dan menemukan solusi untuk menguatkan karakter cinta tanah air pada siswa. Metode yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan fenomenologis, yang bertujuan untuk memahami dan mempelajari pengalaman hidup manusia serta mencari hakikat pengalaman tersebut. Hasil penelitian menunjukkan bahwa karakter merupakan nilai-nilai perilaku manusia yang meliputi segala aspek kehidupan. Pembentukan karakter cinta tanah air sangat penting dalam pembangunan bangsa. Nasionalisme dan cinta tanah air mencerminkan kesetiaan, kepedulian, dan penghargaan terhadap negara dan budaya bangsa. Pendidikan sejarah dianggap sebagai sarana untuk menanamkan nilai-nilai nasionalisme dan cinta tanah air pada siswa. Pembelajaran sejarah yang tepat dapat mengembangkan semangat nasionalisme dan cinta pada tanah air. Guru memiliki peran krusial dalam keberhasilan pembelajaran sejarah dan pembentukan karakter cinta tanah air pada siswa. Dengan mengintegrasikan pembelajaran sejarah yang efektif dan pembentukan karakter cinta tanah air, diharapkan siswa akan menjadi warga negara yang berjiwa nasionalis, peduli terhadap bangsa dan negaranya, dan siap menghadapi tantangan masa depan.


Keywords


History Education; Character Building; Love the Motherland

Full Text:

PDF

References


Agung, R. M., & Fadli, M. R. (2023). Using Google Meet in History Learning to Support Distance Learning in the Digital Age. HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 11(2), 157–170. https://doi.org/10.24127/hj.v11i2.7518

Agung, R., & Machfauzia, A. (2020). Efforts in Improving Education Quality in Joko Widodo Presidential Era. https://doi.org/10.4108/eai.4-8-2020.2302425

Amalia, S., Rofifah, U., & Zuhri, A. F. (2020). Menampilkan Sikap Cinta Tanah Air Pada Era 4.0. Jurnal Ilmiah Edukatif, 6(1), 68–75. https://doi.org/10.37567/jie.v6i1.109

Aman, A. (2013). Pengembangan Model Evaluasi Program Pembelajaran Sejarah Di Sma. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 16(2), 437–456. https://doi.org/10.21831/pep.v16i2.1126

Atma, B. A. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air Di Sd Negeri Gembongan Sentolo the Implementation of Nationalism Character Education At Sd Negeri Gembongan Sentolo. Basic Education, 8(7), 717–727.

Bem Rema UPI. (2019). Fakta Dibalik Anak Indonesia: Indonesia Gawat Darurat Pendidikan Karakter. http://bem.rema.upi.edu/fakta-dibalik-anak-indonesia-indonesia-gawat-darurat-pendidikan-karakter/

Eriksen, T. H. (1993). Ethnicity & Nationalism Antropological Perspectives. Pluto Press.

Erikson, E. (1993). Childhood and Society. Norton.

Fauzi, F. (2018). Karakteristik Kesulitan Belajar Membaca Pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(2), 95–105. https://doi.org/10.21009/pip.322.2

Frye, M. (2002). Character Education: Informational Handbook and Guide for Support and Implementation of the Student Citizent Act of 2001. Public Schools of North Carolina.

Halimah, L. (2018). Pengaruh Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Terhadap Nasionalisme Peserta Didik Sekolah Menengah Kota Cimahi. Pedagogia, 16(3), 209. https://doi.org/10.17509/pdgia.v16i3.13242

Handini, N. (2018). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Etos Kerja Guru di Madrasah Tsanawiyah Swasta Nurul Amaliyah Tanjung Morawa. Skripsi.

Harun, C. Z. (2018). Manajemen Pendidikan Karakter Di Sma. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(02), 191. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i02.1230

Hurlock, E. (2017). Developmental Psykology: A Life-Span Approach. In Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Erlangga.

Ikhsan, M. A. (2017). Nilai - Nilai Cinta Tanah Air Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(2), 108–114. https://doi.org/10.17977/um019v2i22017p108

Kumalasari, D. (2015). Hidden Curriculum dalam Pembelajaran Sejarah dan Penanaman Nasionalisme. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Dan, 11(1), 28–38.

Marbun, P. (2019). Menggagas Pendidikan Karakter. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(1), 5–24.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 20–40.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.

Supardan, D. (2011). Tantangan nasionalisme Indonesia dalam era globalisasi. Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Budaya Dan Sosial, 2(4), 37–72.

Suryadi, B. (2012). Pendidikan Karakter: Solusi Mengatasi Krisis Moral Bangsa. 66(4), 37–39.

Susanto, H. (2016). Kolonialisme Dan Identitas Kebangsaan Negara-Negara Asia Tenggara. Sejarah Dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 10(2), 144–155. https://doi.org/10.17977/um020v10i22016p144

Susilo, F., & Ramadan, Z. H. (2021). Analisis Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di Kelas 3 Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1919–1929. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1950

Wulandari, T. (2015). Pembelajaran Ips Sebagai Media Penanaman Nasionalisme. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 8(1). https://doi.org/10.21831/istoria.v8i1.3718




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v6i2p229-238

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial office:

History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats