PENERAPAN STRATEGI DAN MODEL PEMBELAJARAN GURU SEJARAH UNTUK MEMOTIVASI BELAJAR MATA PELAJARAN SEJARAH SISWA SMA NEGERI DI KOTA MOJOKERTO PADA MASA PANDEMI COVID-19
Abstract
The Covid-19 pandemic has had a major impact, including in the field of education in Mojokerto. This research aims to explore the learning strategies and models used by history teachers during the pandemic to motivate students’ learning in public schools in the city of Mojokerto. This study uses a qualitative approach. Data were collected from multiple strategies, such as observation, interviews, documents, and picture taking. Based on the presentation of the research data, it was concluded that the learning strategies and models applied by history teachers at State Senior High Schools in Mojokerto City were varied. The strategies applied are cooperative strategies, inquiry, e-learning, PBL, and literacy studies. While the models applied are group learning models, project learning models, discovery learning models, PBL models, literacy studies, case studies, video reviews, and presentations. Teachers innovate in implementing strategies and models that are applied to motivate their students' learning. The use of the application is very necessary to support the implementation of both the strategy and the learning model applied by the teacher.
Pandemi Covid-19 memberikan dampak yang besar, termasuk dalam bidang Pendidikan di Mojokerto. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi strategi dan model pembelajaran yang digunakan guru sejarah di masa pandemi untuk memotivasi belajar siswa di sekolah negeri di Kota Mojokerto. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Data dikumpulkan dengan beberapa strategi, seperti observasi, wawancara, dokumen, dan pengambilan gambar. Berdasarkan pemaparan data penelitian dapat disimpulkan bahwa strategi dan model pembelajaran yang diterapkan oleh guru sejarah SMA Negeri di Kota Mojokerto bervariasi. Strategi yang diterapkan adalah strategi kooperatif, inkuiri, e-learning, PBL, dan studi literasi. Sedangkan model yang diterapkan adalah model pembelajaran kelompok, model pembelajaran proyek, model pembelajaran penemuan, model PBL, studi literasi, studi kasus, ulasan video, dan presentasi. Guru berinovasi dalam menerapkan strategi dan model yang diterapkan untuk memotivasi belajar siswanya. Penggunaan aplikasi sangat diperlukan untuk menunjang pelaksanaan baik strategi maupun model pembelajaran yang diterapkan oleh guru.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfian, M. (2011). Pendidikan sejarah dan permasalahan yang dihadapi. Khazanah Pendidikan, 3(2). https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/khazanah/article/view/643
Azwar, S. (2015). Metode penelitian. Pustaka Pelajar.
Bramasta, D. B. (2020). Update Virus Corona di Dunia 31 Maret: 781.485 Kasus, 164.726 sembuh, 37.578 meninggal. Kompas.com. https://www.kompas.com/tren/read/2020/03/31/073100765/update-virus-corona-di-dunia-31-maret-781485-kasus-164726-sembuh-37578?page=all
Creswell, J. W. (2015). Penelitian kualitatif dan desain riset (Edisi 3)-Memilih di antara lima pendekatan. Pustaka Pelajar.
Degeng, I. N. S. (1998). Ilmu pembelajaran: Taksonomi variabel. Depdikbud, Ditjen Dikti.
Dimyati, & Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta.
Hakim. (2020, March 31). UPDATE: Sebaran 700 Kasus Baru Covid-19 pada 31 Mei. https://nasional.kompas.com/read/2020/05/31/16302061/update-sebaran-700-kasus-baru-covid-19-pada-31-mei
Isjoni. (2013). Meningkatkan kecerdasan komunikasi antar peserta didik. Pustaka Pelajar.
Ling, P., & Guirong, P. (2009). The Relationship between Motivation and achievement—A survey of the study motivation of English Majors in Qingdao Agricultural University. English Language Teaching, 2(1). https://doi.org/10.5539/elt.v2n1p123
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2009). Analisis data kualitatif: Buku sumber tentang metode-metode baru. UI Press. https://openlibrary.telkomuniversity.ac.id/pustaka/9207/analisis-data-kualitatif-buku-sumber-tentang-metode-metode-baru.html
Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Remaja Rosdakarya. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1133305
Putri, G. S. (2020, December 3). WHO resmi sebut virus Corona Covid-19 sebagai pandemi global. https://www.kompas.com/sains/read/2020/03/12/083129823/who-resmi-sebut-virus-corona-covid-19-sebagai-pandemi-global?page=all
Reigeluth, C. M. (1983). Instructional design theories and models | an overview of their curren. Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203824283/instructional-design-theories-models-charles-reigeluth
Sardiman, A. M. (2007). Interaksi & motivasi belajar mengajar. Rajagrafindo Persada. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=634986
Sayono, J. (2015). Pembelajaran sejarah di sekolah: Dari pragmatis ke idealis. Jurnal Sejarah Dan Budaya, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.17977/sb.v7i1.4733
Suprijono, A. (2009). Cooperative learning teori dan aplikasi PAIKEM. Pustaka Pelajar.
Susanto, H. (2014). Seputar pembelajaran sejarah (isu, gagasan dan strategi pembelajaran). Aswaja Pressindo.
Trianto. (2007). Model pembelajaran terpadu dalam teori dan praktek. Prestasi Pustaka.
Wena, M. (2009). Strategi pembelajaran inovatif kontemporet. Bumi Aksara.
WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19—11 March 2020. (2020). https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v6i1p68-79
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial office:
History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index
E-ISSN 2622-1837
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.