PENGEMBANGAN SUPLEMEN E-BOOK TENTANG PERANG RAKYAT BIMA TERHADAP KOLONIALISME UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN PEMAHAMAN PADA PEMBELAJARAN SEJARAH KELAS XI IPS DI SMA 1 WOHA KABUPATEN BIMA

Muhammad Furqan, Ari Sapto

Abstract


The lack of history teachers explaining the local history of Bima and the absence of teaching materials, be it modules, textbooks or supplements to teach local history to social studies students at SMAN 1 Woha, causes students to have a poor understanding of the local history of the region. Therefore, in this study a supplementary book on the local history of Bima was made in the form of an E-book. Supplementary books are books that are helpful or in addition to the main textbooks and are used by students and educators. The supplement in question is to provide information about certain subjects in the curriculum broadly and/or more deeply. This book is not structured entirely on the basis of the curriculum both in terms of objectives, subject matter, and method of presentation. This study aims to create and develop an E-book with material on the resistance of the Bima people to Dutch colonialism in order to increase motivation and historical understanding. Based on the results of data collection and the results of data analysis it was concluded that the E-book shows valid results with a breakdown of 87% for material validation, 74% for supplement validation. The percentage value of product effectiveness is 86.82% for motivation and 88.19% for understanding and the practicality value for E-book is 86.82%. As for the criticisms and suggestions regarding the product, most of them think that the design, image quality and graphics must be improve.

Kurangnya guru sejarah menjelaskan tentang sejarah lokal Bima dan tidak adanya bahan ajar baik itu modul, buku teks atau suplemen untuk mengajarkan sejarah lokal kepada peserta didik kelas IPS SMAN 1 Woha menyebabkan peserta didik memiliki pemahaman yang kurang tentang sejarah lokal daerahnya. Oleh karena itu, pada penelitian ini dibuatlah sebuah buku suplemen tentang sejarah lokal Bima berupa e-book. Buku suplemen adalah buku yang sifatnya membantu atau tambahan bagi buku teks utama serta digunakan oleh peserta didik dan pendidik. Suplemen yang dimaksud adalah memberikan informasi tentang pokok bahasan tertentu yang ada pada kurikulum secara luas dan atau lebih dalam. Buku ini tidak disusun sepenuhnya berdasarkan kurikulum baik dari tujuan, materi pokok, dan metode penyajiannya. Penelitian ini bertujuan untuk membuat dan mengembangkan e-book dengan materi perlawanan rakyat Bima terhadap kolonialisme Belanda untuk meningkatkan motivasi dan pemahaman sejarah. Berdasarkan hasil dari pengumpulan data dan hasil analisis data disimpulkan bahwa e-book menunjukkan hasil yang valid dengan rincian nilai 87% untuk validasi materi, 74% untuk validasi suplemen. Adapun nilai persentase dari efektivitas produk adalah 86.82% untuk motivasi dan 88.19% untuk pemahaman serta nilai kepraktisan E-book adalah 86.82%. Adapun kritik dan saran mengenai produk kebanyakan menilai bahwa desain, kualitas gambar dan grafis harus ditingkatkan.


Keywords


Supplements; e-book; local history of Bima; motivation; understanding

Full Text:

PDF

References


Amelia, C. A. (2015). Peranan pembelajaran sejarah dalam penanaman sikap nasionalisme siswa kelas XI Ips SMA Negeri 1 Pecangaan. Indonesian Journal of History Education, 3(2), 47–54. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijhe/article/view/7322

Hamid, A. R. (2020). Pembelajaran sejarah. Penerbit Ombak.

Kochhar, S. (2008). Pembelajaran sejarah (Ariobimo Nusantara A (ed.)). Grasindo.

Branch, R.M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach,. University of Georgia.

Maryam, S. (2012). Strengthening the character: Uphold ethics in Indonesian language study pass by supplementary books. EDUCARE: International Journal for Educational Studies, 5(1), 39–50. https://journals.mindamas.com/index.php/educare/article/view/264.

Prastowo, A. (2015). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Diva Press.

Siregar, E., & Hara, H. J. (2014). Teori belajar dan pembelajaran. Ghalia Indonesia.

Sitepu, B. P. (2012). Penulisan buku teks pelajaran. Remaja Rosdakarya.

Sudijono, A. (2011). Pengantar evaluasi pendidikan. Raja Grafindo Persada.

Suyuti, & Widarti, N. (2015). Permasalahan pembelajaran sejarah di SMA Negeri I Torue. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 86–97. https://adoc.pub/download/permasalahan-pembelajaran-sejarah-di-sma-negeri-i-torue.html.

Warso, A. (2016). Pembuatan buku, modul, diktat. Pustaka Pelajar (Anggota IKAPI).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v6i1p55-67

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial office:

History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats