PENGEMBANGAN BUKU DIGITAL SEJARAH LOKAL: RAPAT DAMAI TUMBANG ANOI 1894 UNTUK MENINGKATKAN KESADARAN SEJARAH MAHASISWA PENDIDIKAN SEJARAH UNIVERSITAS PGRI PALANGKA RAYA

Yudi Susanto, Endang Sri Andayani

Abstract


This research and development aim to produce local history teaching materials in the form of digital book that is valid, effective and feasible to be used. The content developed in this digital book is a study of local historical events during the colonial era in Central Kalimantan entitled the Tumbang Anoi Peace Meeting 1894. This digital book was designed to increase students' historical awareness. The research and development method used in this study refers to the 4-D development model, which consists of 4 main stages: Define, Design, Develop, and Disseminate. The trial implementation used a quasi-experimental method involving the experimental and control groups, accompanied by pretest and posttest activities. The results of this digital book development research are as follows: (1) the percentage score of the validation results of material experts is 95 percent declared very valid and validation by media experts with a percentage of 99 percent is declared very valid; (2) the results of the feasibility assessment carried out by lecturers and students in the limited test and field test get the title of very decent; (3) the results of field trials in the experimental group after using digital books were 87.93 percent or an increase of 15.82 percent compared to before using digital books as a result of development. Based on these results, the digital book Peace Tumbang Anoi Meeting 1894 can be categorized as teaching material that is valid, effective, and appropriate to use.

Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar sejarah lokal berupa buku digital yang valid, efektif, dan layak untuk digunakan. Materi yang dikembangkan dalam buku digital ini adalah kajian peristiwa sejarah lokal pada masa kolonial di Kalimantan Tengah dengan judul Rapat Damai Tumbang Anoi 1894. Buku digital ini dirancang untuk meningkatkan kesadaran sejarah mahasiswa. Metode penelitian dan pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini mengacu pada model pengembangan 4-D yang terdiri dari 4 tahapan utama yaitu Define, Design, Develop, dan Disseminate. Pelaksanaan uji coba menggunakan metode kuasi eksperimen yang melibatkan kelompok eksperimen dan kontrol, disertai dengan kegiatan pretest dan posttest. Hasil penelitian pengembangan buku digital ini adalah sebagai berikut: (1) persentase skor hasil validasi ahli materi sebesar 95 persen dinyatakan sangat valid dan validasi oleh ahli media dengan persentase sebesar 99 persen dinyatakan sangat valid; (2) hasil penilaian kelayakan yang dilakukan oleh dosen dan mahasiswa pada uji coba terbatas dan uji lapangan mendapatkan predikat sangat layak; (3) hasil uji coba lapangan pada kelompok eksperimen setelah menggunakan buku digital sebesar 87,93 persen atau meningkat 15,82 persen dibandingkan sebelum menggunakan buku digital hasil pengembangan. Berdasarkan hasil tersebut, buku digital Rapat Damai Tumbang Anoi 1894 dapat dikategorikan sebagai bahan ajar yang valid, efektif, dan layak untuk digunakan.


Keywords


Digital book; local history; historical awareness

Full Text:

PDF

References


Agung, D. A. G. (2021). Pembelajaran sejarah di era Revolusi Industri 4.0: Sebuah alternatif. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 4(1), 1–8. http://dx.doi.org/10.17977/um0330v4i1p1-8.

Akbar, S. (2017). Instrumen perangkat pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Baddak, K. V. (2019). Study on the utilization of Betang Tumbang Anoi as a source of local history learning in Central Kalimantan. Anterior Jurnal, 19(1), 56–68. https://doi.org/10.33084/anterior.v18i2.456

Citranu. (2019). Perjanjian Tumbang Anoi 1894 sebagai sumber hukum pidana Adat Dayak Ngaju. Tampung Penyang, 17(1), 1–17. https://doi.org/10.53977/wk.v4i1.284.

Degeng, I. N. S. (2013). Ilmu pembelajaran: Klasifikasi variabel untuk pengembangan teori dan penelitian. Aras Media.

Edling, S., Sharp, H., Löfström, J., & Ammert, N. (2020). The good citizen: Revisiting moral motivations for introducing historical consciousness in history education drawing on the writings of Gadamer. Citizenship, Social and Economics Education, 19(2), 133–150. https://doi.org/10.1177/2047173420936622

Goksu, M. M. (2019). History teachers ’ views on using local history. European Journal of Education Studies, 6(2), 253–274. https://doi.org/10.5281/zenodo.3168657

Grever, M., & Adriaansen, R. J. (2019). Historical consciousness: the enigma of different paradigms. Journal of Curriculum Studies, 51(6), 814–830. https://doi.org/10.1080/00220272.2019.1652937

Kartodirdjo, S. (2000). Teori dan metodologi sejarah dalam aplikasinya. Program Pascasarjana Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Jakarta KPK Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2011). Pembelajaran manual dan digital. Ghalia Indonesia.

Nafi’ah, U., Ayundasari, L., Suprapta, B., Sayono, J., & Hasan, Z. (2021). Tantangan pengembangan desain pembelajaran sejarah lokal berbasis kehidupan di masa pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 4(2), 180. https://doi.org/10.17977/um0330v4i2p180-191

Oguzhan, K. (2015). Teaching local history using social studies models for turkish middle school students. Educational Research and Reviews, 10(8), 1284–1292. https://eric.ed.gov/?id=EJ1063703.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sumiatie, Arianti, S., & Susanto, Y. (2022). Explorasi nilai-nilai demokrasi pada rapat damai di Desa Tumbang Anoi Tahun 1894. Anterior Jurnal, 21(2), 13–19. https://doi.org/10.33084/anterior.v21i2.3003

Supiani. (2016). Pengembangan suplemen bahan ajar IPS berbasis kearifan lokal suku Dayak Kenyah dalam pengelolaan lingkungan hidup. Universitas Negeri Malang, Indonesia. Diambil dari http://repository.um.ac.id/62932/

Syahputra, M. A. D., Sariyatun, & Ardianto, D. T. (2020). Peranan penting sejarah lokal sebagai objek pembelajaran untuk membangun kesadaran sejarah siswa. Historia: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 4(1), 85–94. https://doi.org/10.17509/historia.v4i1.27035.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for training teachers of expectional children. Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota.

Zanazanian, P. (2019). Examining historical consciousness through history-as-interpretive-filter templates: implications for research and education. Journal of Curriculum Studies, 51(6), 850–868. https://doi.org/10.1080/00220272.2019.1652935




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v6i1p117-131

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial office:

History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats