MODEL PEMBELAJARAN ORICON SEBAGAI PERSPEKTIF BARU DALAM MENUMBUHKAN KEMAMPUAN BERPIKIR SEJARAH SISWA

Shela Dwi Utari, Aditya Nugroho Widiadi, Reza Hudiyanto

Abstract


Abstract:Today's development of history learning is very complex, primarily when the independent curriculum is implemented. Students must possess various skills based on learning outcomes in the independent curriculum. One of those skills is historical thinking skills. Based on observations, it was found that teachers still need to learn about historical sources, even though this is very important in learning history. This void raises the problem that students need help to think historically. Based on this, the author wants to develop a learning model with a new perspective by applying historical sources in the learning process. The method used in this study is qualitative, with data collection techniques in the form of distributing questionnaires to history teachers. The data obtained is analyzed through three stages: the data reduction stage, data presentation, and conclusions. The result of this article is that there is a recommendation for the new learning model, Oricon. This Oricon model has five aspects: orientation, identification, collecting, construction, and evaluation. This model can be used by using historical learning resources following the material the teacher wants to explain to foster historical thinking skills. Then students will interact directly and reconstruct historical narratives from sources that have been found.

 

Abstrak:Perkembangan pembelajaran sejarah saat ini sangat kompleks utamanya ketika kurikulum merdeka diberlakukan. Terdapat berbagai keterampilan yang wajib dimiliki oleh siswa berdasarkan capaian pembelajaran pada kurikulum merdeka. Salah satu dari keterampilan itu adalah keterampilan berpikir sejarah (historical thinking skills). Berdasarkan hasil observasi ditemukan guru masih jarang sekali menggunakan sumber sejarah padahal hal ini sangat penting dalam pembelajaran sejarah. Adanya kekosongan ini menimbulkan sebuah permasalahan bahwa siswa belum memiliki kemampuan berpikir sejarah. Berdasarkan hal tersebut penulis ingin mengembangkan sebuah model pembelajaran dengan perspektif baru dengan menerapkan sumber sejarah dalam proses pembelajaran. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan teknik pengumpulan data berupa menyebarkan angket kepada guru sejarah. Data yang diperoleh dianalisis melalui tiga tahap, yaitu tahap reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil dari artikel ini yaitu adanya sebuah rekomendasi model pembelajaran baru yaitu Oricon. Pada model Oricon ini terdapat lima aspek yaitu orientasi (orientation), identifikasi masalah (identification), merencanakan dan mengumpulkan informasi (collecting), mensitesis informasi (construction), serta evaluasi (evaluation). Model ini dapat digunakan dengan menggunakan sumber belajar sejarah sesuai dengan materi yang ingin dijelaskan oleh guru sebagai upaya menumbuhkan kemampuan berpikir sejarah. Kemudian siswa akan berinteraksi secara langsung dan merekonstruksi narasi sejarah dari sumber yang telah ditemukan.


Keywords


Model Pembelajaran Oricon, Sumber Belajar Sejarah, Kemampuan Berpikir sejarah

Full Text:

PDF

References


Ayundasari, L., Nafi’ah, U., Jauhari, N., & Utari, S. D. (2021). SHEM (Society, Humanity, Equality, Morality): A New Perspective in Learning History. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 747(1), 12054.

Barton, K. C. (2005). Primary sources in history: Breaking through the myths. Phi Delta Kappan, 86(10), 745–753.

Barton, K. C., & Levstik, L. S. (2003). Why don’t more history teachers engage students in interpretation? Social Education, 67(6), 358–362.

Bolick, C. M. (2006). Digital archives: Democratizing the doing of history. International Journal of Social Education, 21(1), 122–134.

Couttenier, M. (2010). “No Documents, No History.” Museum History Journal, 3, 123–148. https://doi.org/10.1179/mhj.2010.3.2.123

Dorrell, J. (1993). Resource-based learning: Using open and flexible learning resources for continuous development. McGraw-Hill Book Company Limited.

Duch, B. J., Groh, S. E., & Allen, D. E. (2001). The power of problem-based learning: a practical" how to" for teaching undergraduate courses in any discipline. Stylus Publishing, LLC.

Fatthurrohman, M. (2017). Model-Model Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Ar-Ruzz Media.

Hasanah, H. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Larutan Asam, Basa dan Garam melalui Penerapan Strategi Pembelajaran Resoursce Based Learning (Rbl) pada Siswa Kelas XI IPA 3 di Sman 22 Bandung. Lantanida Journal, 7(1), 13–24.

Ibrahim, M. (2000). Pembelajaran Kooperatif. University Press.

Kelly, T. M. (2013). Teaching history in the digital age. University of Michigan Press.

Kurnia, D., Taufiq, M., & Silawati, E. (2015). Analisis Capaian Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dalam Kegiatan Pembelajaran Dengan Metode Learning Based Resources. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2).

Malkmus, D. J. (2008). Primary source research and the undergraduate: a transforming landscape. Journal of Archival Organization, 6(1–2), 47–70.

Purwanto, B., & Adam, A. W. (2013). Menggugat Historiografi Indonesia. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Rahman, M., & Amri, S. (2014). Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction) Terintegratif Dalam Teori dan Praktik Untuk Menunjang Penerapan Kurikulum 2013. Prestasi Pustaka Publisher.

Salinas, C., Bellows, M. E., & Liaw, H. L. (2011). Preservice social studies teachers’ historical thinking and digitized primary sources: What they use and why. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 11(2), 184–204.

Shoffa, S. (2022). Model Pembelajaran DOCAR: Teori dan Implementasi untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemecahan Masalah. Banyumas: SIP Publishing.

Suprijono, A. (2010). Cooperative Learning Teori dan Aplikasinya. Pustaka Pelajar.

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Prestasi Pustaka.

Veccia, S. H. (2004). Uncovering our history: Teaching with primary sources. American Library Association.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v6i2p254-263

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial office:

History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats