ANALISIS PEMANFAATAN CHATGPT DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH OLEH MAHASISWA PROGAM STUDI PENDIDIKAN SEJARAH UNIVERSITAS JAMBI
Abstract
Abstract: Various technological advances in the education make it easier for students to get various reference sources to help with the learning process. This research aims to analyze the use of ChatGPT by students of the History Education Study Program at Jambi University. As well as looking at the potential risks in using ChatGPT in history learning. In this research, quantitative approach was used. The data were collected by surveys and literature studies. We distributed questionnaires to students. analyzed the results referring to the findings from literature review that have been carried out by researchers. Based on the findings and discussions, it can be concluded that: all students know about the existence of the ChatGPT. The majority of them (45.5 percent) use ChatGPT to obtain information related to learning. The intensity of students using this application is included in the frequent category (50.9 percent). By using ChatGPT students feel helped in learning and obtaining information with a percentage reaching 81.8 percent. Apart from its many benefits, in fact the use of ChatGPT in education also poses various kinds of potential risks. So there needs to be supervision for students when using this application, so that academic ethical and moral values are maintained and upheld so that what they do brings benefits.
Abstrak: Berbagai kemajuan teknologi di bidang pendidikan memudahkan mahasiswa untuk mendapatkan berbagai sumber referensi untuk membantu proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pemanfaatan ChatGPT oleh mahasiswa Program Studi Pendidikan Sejarah Universitas Jambi. Serta melihat potensi risiko dalam menggunakan ChatGPT dalam pembelajaran sejarah. Pada penelitian ini akan digunakan pendekatan kuantitatif. Data dikumpulkan melalui survei dan studi literatur. Kami membagikan kuesioner kepada mahasiswa. Hasil analisis mengacu pada temuan dari tinjauan pustaka yang telah dilakukan peneliti.Berdasarkan temuan dan pembahasan dapat disimpulkan bahwa seluruh mahasiswa mengetahui keberadaan ChatGPT.Mayoritas dari mereka (45,5 persen) menggunakan ChatGPT untuk memperoleh informasi terkait pembelajaran. Intensitas mahasiswa menggunakan aplikasi ini termasuk dalam kategori sering (50,9 persen).Dengan menggunakan ChatGPT mahasiswa merasa terbantu dalam belajar dan memperoleh informasi dengan persentase mencapai 81,8 persen. Selain banyak manfaatnya, nyatanya penggunaan ChatGPT dalam dunia pendidikan juga mempunyai berbagai macam potensi resiko. Maka perlu adanya pengawasan bagi mahasiswa dalam menggunakan aplikasi ini, agar nilai etika dan moral akademik tetap terjaga dan dijunjung tinggi agar apa yang dilakukannya membawa manfaat.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aljanabi, M., Ghazi, M., Ali, A. H., & Abed, S. A. (2023). ChatGPT: open possibilities. Iraqi Journal For Computer Science and Mathematics, 4(1), 62-64.
Andespa, Roni. 2011. Metodologi Penelitian Bisnis. Pekanbaru: Alaf Riau
Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Kemdikbud. 2020. Buku Panduan Merdak Belajar-Kampus Merdeka. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Kemdikbud RI.
Djollong, A. F. (2014). Tehnik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif. Istiqra: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(1).
Elkins, K., & Chun, J. (2020). Can GPT-3 pass a writer’s Turing test?. Journal of Cultural Analytics, 5(2).
Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2023). Tantangan Penggunaan ChatGPT dalam Pendidikan Ditinjau dari Sudut Pandang Moral. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 456-463.
Grassini, S. (2023). Shaping the future of education: exploring the potential and consequences of AI and ChatGPT in educational settings. Education Sciences, 13(7), 692.
Gunawan, I. (2014). Pengembangan aplikasi mobile learning fisika sebagai media pembelajaran pendukung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 3(1), 20-26.
Iriyani, S. A., Patty, E. N., Akbar, A. R., Idris, R., & Priyudahari, B. A. P. (2023). Studi Literatur: Pemanfaatan Teknologi Chat GPT dalam Pendidikan. UPGRADE: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 9-16.
Kasiram, M. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif-Kuantitatif, Cet.II. Malang: UIN Maliki Press.
Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and individual differences, 103, 102274.
Kochhar, S.K. (2008). Pembelajaran Sejarah. Jakarta : Grasindo.
Kusumaningtyas, P. (2023, November). Efektivitas Pemanfaatan Chat GPT dalam Tugas Esai Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Negeri Surabaya. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS) (Vol. 2, pp. 158-165).
Meihan, A. M. (2019). Historical learning media based on mobile learning. HISTORIKA, 23(1), 1-13.
Pontjowulan, P. (2023). Implementasi Penggunaan Media ChatGPT dalam Pembelajaran Era Digital. Educationist: Journal of Educational and Cultural Studies, 2(2), 1-8.
Rajeswari, P. & Purushothaman, S., (2023). Artificial Intelligence in Education. doi: 10.34293/eduspectra.v5is1-may23.008
Ramadhan, F. K., Faris, M. I., Wahyudi, I., & Sulaeman, M. K. (2023). PEMANFAATAN CHAT GPT DALAM DUNIA PENDIDIKAN. Jurnal Ilmiah Flash, 9(1), 25-30.
Sacramento, M., Ibanezr, G., & Magayon, V. C. (2021). Technology adaptation of teachers and students under the learning continuity plan: A case of one school in the Philippines. International Journal of Learning and Teaching, 13(4), 204-223.
Setiawan, A., & Luthfiyani, U. K. (2023). Penggunaan ChatGPT Untuk Pendidikan di Era Education 4.0: Usulan Inovasi Meningkatkan Keterampilan Menulis. JURNAL PETISI (Pendidikan Teknologi Informasi), 4(1), 49-58.
Suharmawan, W. (2023). Pemanfaatan Chat GPT Dalam Dunia Pendidikan. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 7(2), 158-166.
Wahid, R., Hikamudin, E., & Hendriani, A. (2023). Analisis Penggunaan Chat-GPT Oleh Mahasiswa Terhadap Proses Pendidikan di Perguruan Tinggi. Jurnal Pedagogik Indonesia: Yayasan Pendidikan dan Pelatihan Ksatria Siliwangi, 1(2), 112-117.
Wibowo, T. U. S. H., Akbar, F., & Fauzan, M. S. (2023). Tantangan dan Peluang Penggunaan Aplikasi Chat GPT Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Sejarah Berbasis Dimensi 5.0. Jurnal Petisi (Pendidikan Teknologi Informasi), 4(2), 69-76.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v6i2p348-357
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial office:
History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index
E-ISSN 2622-1837
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.