PENGEMBANGAN HISTORICAL MODULE AND LAPBOOK (HIMLAP) PERJUANGAN KARAENG GALESONG UNTUK MENINGKATAN PEMAHAMAN SEJARAH LOKAL SISWA KELAS XI SMA NEGERI 1 NGANTANG
Abstract
Abstract:Ngantang, a region in Malang, East Java, is known for its local history detailing the struggle of Karaeng Galesong. Karaeng Galesong, a son of Sultan Hassanuddin from the Kingdom of Gowa in Makassar, actively fought against the Dutch East India Company (VOC) in East Java during the 17th century. After his prolonged struggle, Karaeng Galesong ultimately passed away and was laid to rest in Ngantang. Despite Karaeng Galesong's renown in Ngantang, numerous students in the area remain unfamiliar with the details of his struggle. This unfamiliarity stems from a dearth of references or educational materials pertaining to this particular aspect of local history. To address this issue, researchers developed the 'Historical Module and Lapbook' (HIMLAP) teaching materials, focusing on history of Karaeng Galesong's 17th-century struggle against the VOC in East Java. The objective is to deepen Ngantang students' understanding of their local history and assess HIMLAP's effectiveness as a teaching tool. HIMLAP, an innovative educational tool, merges a module with a lapbook, offering students an engaging and visually appealing learning experience. This research employs Sugiyono's Research and Development (R&D) methodology. However, this research and development phase did not progress to mass production. The validation tests conducted on the materials and teaching resources revealed that the HIMLAP teaching materials, focusing on history of Karaeng Galesong's 17th Century struggle against the VOC in East Java, are exceptionally suitable for pilot testing. In both small and large group trials, an increase in student understanding was observed, as evidenced by the improvement in scores from pretest to posttest. Given these positive outcomes, it can be concluded that the HIMLAP, detailing Karaeng Galesong's struggle, is highly feasible as a local history teaching resource in enhancing student understanding.
Abstrak: Ngantang adalah salah satu wilayah di Malang, Jawa Timur yang memiliki sejarah lokal tentang perjuangan Karaeng Galesong. Karaeng Galesong merupakan salah satu anak dari Sultan Hassanuddin dari Kerajaan Gowa (Makassar) yang berjuang melawan VOC di Jawa Timur di abad ke-17. Di akhir perjuangannya, Karaeng Galesong akhirnya meninggal dan dimakamkan di Ngantang. Meskipun tokoh Karaaeng Galesong terkenal di Ngantang, namun banyak siswa di Ngantang yang tidak memahami sejarah perjuangan Karaeng Galesong. Hal tersebut dikarenakan tidak adanya referensi atau bahan ajar mengenai materi sejarah lokal tersebut. Untuk mengatasi permasalahan tersebut, peneliti mengembangkan bahan ajar Historical Modul and Lapbook (HIMLAP) sejarah perjuangan Karaeng Galesong melawan VOC di Jawa Timur abad ke-17. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman siswa di Ngantang mengenai sejarah lokalnya dan menguji efektivitas bahan ajar HIMLAP ini sebagai bahan ajar sejarah lokal. HIMLAP ini merupakan bahan ajar inovatif yang menggabungkan modul dengan lapbook agar memberikan tampilan yang menarik bagi siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Research and Development (R&D) Sugiyono, namun peneliti dalam penelitian dan pengembangan ini tidak sampai pada tahap produksi masal. Dari hasil uji validasi materi dan bahan ajar oleh validator, didapatkan hasil bahwa bahan ajar HIMLAP Sejarah Perjuangan Karaeng Galesong Melawan VOC di Jawa Timur Abad ke-17 ini sangat layak untuk di ujicobakan. Dalam ujicoba kelompok kecil maupun ujicoba kelompok besar didapatkan hasil adanya peningkatan pemahaman siswa yang ditunjukkan dengan adanya peningkatan hasil pretest ke posttest. Dengan adanya hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa HIMLAP perjuangan Karaeng Galesong ini sangat layak untuk menjadi bahan ajar sejarah lokal dalam meningkatkan pemahaman siswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abimanyu, S. (2015). Kitab Terlengkap Sejarah Mataram. Saufa.
Aisyah, S. (2015). Perkembangan Peserta Didik dan Bimbingan Belajar. Deepublish.
Aman. (2011). Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Ombak.
Asmi, A. R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio berbasis Podcast pada Materi Sejarah Lokal di Sumatera Selatan. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 3(1). https://doi.org/10.17509/historia.v3i1.21017
Brooks, P. (2008). How To Research Local History. How To Content.
Cummings, W. P. (2007). A Chain of Kings: The Makassarese Chronicles of Gowa and Talloq (W. P. Cummings, Ed.). KITLV Press.
Goksu, M. M., & Somen, T. (2019). History Teachers’ Views On Using Local History. European Journal of Education Studies, 6(2), 253–274. https://doi.org/10.5281/zenodo.3168657
Hariyono, H. (2017). Sejarah Lokal: Mengenal yang Dekat, Memperluas Wawasan. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 11(2), 160–166. https://doi.org/10.17977/um020v11i22017p160
Indarti, S. N. (2016). Pengembangan Modul Sejarah Perkembangan Kota Mojokerto 1918-2013 Sebagai Materi Sejarah Lokal Untuk Pembelajaran Sejarah Indonesia SMA Kelas XI Di Kota Mojokerto. Universitas Negeri Malang.
Kammen, C. (2003). On Doing Local History (Vol. 2). AltaMira Press.
Magro, G., de Carvalho, J. R., & Marcelino, M. J. (2014). Improving History Learning Through Cultural Heritage, Local History and Technology. 10th International Conference Mobile Learning Journal, 34–40.
Mardis, M. A. (2015). The Collection’s at The Core: Revitalize Your Library With Innovative Resources For The Common. ABC-CLIO, LLC.
Ma’unah, S., Umamah, N., Sumardi, S., & Afita Surya, R. (2018). The Enhancement of Attractiveness and Effectiveness of History Learning Using Local History Interactive Teaching Material. American Journal of Educational Research, 6(11), 1531–1538. https://doi.org/10.12691/education-6-11-11
Oguzhan, K. (2015). Teaching local history using social studies models for Turkish middle school students. Educational Research and Reviews, 10(8), 1284–1292.
Permana, R. (2020). Pembelajaran Sejarah Lokal di Sekolah. Media Edukasi Indonesia.
Rushton, C. (2005). Let’s Make a Lapbook. Rushton Family Ministries.
Schleppegrell, M. J., Greer, S., & Taylor, S. (2008). Literacy in history: Language and meaning. The Australian Journal of Language and Literacy, 31(2), 174–187. https://doi.org/10.1007/BF03651796
Setyono, A. (2017). Pengembangan Modul Masjid Agung Blitar Berbasis Sejarah Lokal pada Materi Pokok Perkembangan Kerajaan-kerajaan Islam di Indonesia Kelas X di SMAN 1 Garum. Universitas Negeri Malang.
Sopacua, J., Fadli, M. R., & Rochmat, S. (2020). The history learning module integrated character values. Journal of Education and Learning (EduLearn), 14(3), 463–472. https://doi.org/10.11591/edulearn.v14i3.16139
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Widodo, C. S., & Jasmadi. (2008). Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. PT Elex Media Komputindo.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v7i1p149-162
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial office:
History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index
E-ISSN 2622-1837
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.