The Effect of Online Learning on University Students’ Learning Motivation

Hermiza Mardesci

Abstract


Abstract: This study was designed to determine the effect of online learning on students’ learning motivation. Sixteen students from the Department of Food Technology, Islamic University of Indragiri, Indonesia, were involved in this study. Data collection was carried out through observation, literature review, and questionnaires. The results of this study indicate that students shared negative learning motivation responses to online learning.

Keywords


online learning; students’ learning motivation

Full Text:

PDF

References


Arianingsih, A., & Setianan, S.M. (2018). Minat Belajar Mahasiswa terhadap Pembelajaran Chookai. Journal of Japanese Language Education & Linguistics, Vol.2(2), 249-257.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Astutik, V.Y., & Ratih, E. (2014). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Pemeriksaan Fisik di Laboratorium pada Mahasiswa Akademi Kebidanan Wira Husada Nusantara Malang. Jurnal Universitas Tribhwuana Tunggadewi, Vol.2(1), 9-14.

Kawet, R.S.I. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Minat Belajar Mahasiswa terhadap Hasil Belajar Manajemen Konstruksi. Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol.19(3), 224-238.

Komariah, S. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Mahasiswa. Retrieved 8 April, 2020, from https://Www.Academia.Edu/37960362/ Faktor_Faktor_Yang_Mempengaruhi_Minat_Belajar_Mahasiswa.

Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Journal Indonesian Language Education and Literature, Vol.3(1), 99-110.

Mustofa, M.I., Chodzirin, M., & Sayekti, L. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, Vol.1(2), 151-160.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar sebagai Determinasi Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, Vol.1(1), 128-135.

Putri, K., Djaja, S., & Suyadi, B. (2017). Pengaruh Minat Belajar dan Kecerdasan Emosional terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Prajekan Kabupaten Bondowoso Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, Vol.11(1), 67-74.

Ricoida, D.I., & Pibriana, D. (2016, 1 November). In Pengaruh Internet terhadap Minat dan Perilaku Belajar Mahasiswa (pp. 281-288). Paper presented at the Seminar Nasional Sistem Informasi.

Rusmiati. (2017). Pengaruh Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Bidang Studi Ekonomi Siswa MA Al Fattah Sumbermulyo. UTILIY: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, Vol. 1(1), 21-36.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sunyoto, D. (2016). Metodologi Penelitian Akuntansi. Bandung: PT. Refika Aditama.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, Vol.2(2), 103-114.

Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol.7(1), 17-23.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um047v27i12020p042

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Hermiza Mardesci

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED BY

TOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

RESEARCH ARTICLE

NON RESEARCH ARTICLE

Creative Commons License
JPP licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JPP Statistics (Since July 14th, 2020): View My Stats