Resureksi perspektif holistik melalui pembelajaran ilmu pengetahuan sosial

Daya Negri Wijaya

Abstract


The teaching of social studies is often realized by the student as a confusing subject. This is common considering the students’ holistic point of view. The holistic view could open the comprehensive perspective or the impartial perspective. If the teaching is run by partial perspective but the students’ way of thinking seems to be holistic; therefore it will be happened a confusing teachers and students in the context of teaching and learning process. This article wants to re-vitalize the holistic view in social studies teaching. Therefore, this article will focus on the implementation of holistic perspective in planning, acting, and evaluating social studies teaching.

Keywords: social studies teaching, holistic, resurrection, social scientist

 

http://dx.doi.org/10.17977/um022v1i22016p107


Full Text:

PDF

References


Ahmadi, I.K & S. Amri. 2011. Mengembangkan Pembelajaran IPS Terpadu. Jakarta: Prestasi Pustaka

Arifin, Z. 2009. Evaluasi Pembelajaran: Prinsip, Teknik, & Prosedur. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Carey, P. 2014. Penggunaan dan Penyalahgunaan Sejarah: Pandangan Seorang Sejarawan Inggris tentang Indonesia. Kuliah Perdana Adjunct Profesor di Fakultas Ilmu Budaya Universitas Indonesia (FIB -UI), pada tanggal 1 Desember 2014

Daryanto. 2014. Pembelajaran Tematik, Terpadu, Terintegrasi. Yogyakarta: Penerbit Gava Media

Dewey, J. 1953. Education and Democracy: an Introduction to Philosophy of Education. New York: McMillan

Dua, M. 2008. Filsafat Ekonomi: Upaya Mencari Kesejahteraan Bersama. Yogyakarta: Kanisius

Fogarty, R. 1991. The Mindful School: How to Integrate the Curricula. Illinois: IRI/Skylight Publishing

Gardner, H. 1983. Frames of Mind: the Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books Hariyono & D.N. Wijaya. 2015. Kebijakan Humanis Raffles Di Jawa, 1811-1816: Pelajaran Berharga Dari Sejarah Untuk Kemanusiaan. Makalah disajikan dalam International Conference dengan tema Contribution of History to Social Sciences and Humanities di Hotel Savana, Malang pada tanggal 5 September 2015

Hidayat, A.A. 2009. Filsafat Bahasa: Mengungkap Hakikat Bahasa, Makna, dan Tanda. Bandung: PT Remaja Rosadakarya

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia

Kuntowijoyo. 2003. Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana

Kurniawan, D. 2014. Pembelajaran Terpadu Tematik (Teori, Praktek, dan Penilaian). Bandung: Alfabeta

Majid, A. 2007. Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Majid, A. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Republika Online. “Anies Baswedan Siapkan 3 Komponen Kurikulum Baru”. Minggu, 17 Mei 2015

Sagala, S. 2006. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Sanjaya, W. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana

Supardan, D. 2015. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial: Perspektif Filosofi dan Kurikulum. Jakarta: PT Bumi Aksara

Suriasumantri, J.S. 2002. Filsafat Ilmu: Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Sinar Harapan Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka Uno, H. B. 2006. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Wahab, A.A. 2007. Metode dan Model-Model Mengajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Bandung: Alfabeta


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS



Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Program Studi Pendidikan IPS, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-102 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 376 (19)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jtppips/index
email: jtp2ips.journal@um.ac.id 


JTP2IPS INDEXED BY:

 

ISSN 2503-5347
ISSN 2503-1201


 Creative Commons License

JTP2IPS is under licensed by CC BY 4.0.