The Components of the Lesson Plan (RPP) Compiled by Students of German Department State University of Malang
Abstract
This research aims to describe the components of the lesson plan (RPP) compiled by students of German Department State University of Malang and used during carrying out Kajian Praktik Lapangan (KPL) in several high schools in the academic year 2019/2020. This research uses a descriptive qualitative research design. The data source of this research is the written data source, which are documents in the form of lesson plans that are compiled and used by five students of German Department 2016 who carry out the KPL in several high schools. The research data is in the form of verbal data about the overall description of information in each lesson plan. The technique used to collect data is the document study guidelines, while the technique used to analyze the data is the document analysis technique. The result showed that the 2013 curriculum’s RPPs compiled by German Department students were mostly in accordance with Permendikbud No. 22 of 2016. However, there are some deficiencies such us AR and AW not listing all 13 components of the lesson plans needed and in some lesson plans components, almost all authors does not explain in detail the information on each component of the RPP.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bagus, Y.A.D.E., & Sujatmiko, B. 2019. Pengembangan Aplikasi Validasi Soal Berdasarkan Kesesuaian dengan Kata Kerja Operasional dan Analisis Butir Soal Berbasis. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 4(01), 39¯46. Dari https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/it-edu/article/view/28036
Bangun, T.A. 2016. Analisis Kesesuaian Antara Komponen RPP Bahasa Indonesia Kelas VII di SMP Negeri 14 Langsa dan Kurikulum 2013. Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(1), 1¯20. Dari https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/kultura/article/view/11697
Benny, A. 2011. Model Assure Untuk Mendesain Pembelajaran Sukses. Jakarta: PT. Dian Rakyat.
Herviani, D. & Budiastuti, R.E. 2018. Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Bahasa Inggris Mahasiswa Magang di SMA Negeri 9 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Unimus, Universitas Muhamadiah Semarang, 1(-), 486¯491, Dari http://prosiding.unimus.ac.id/index.php/mahasiswa/article/view/190
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Silabus Mata Pelajaran Bahasa dan Sastra Jerman. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Lubis, K.A., Djulia, E., & Hasruddin, H. 2017. Analisis Komponen RPP Guru Biologi di SMA Negeri Se-Kabupaten Mandailingnatal. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(3), 367¯370. Dari https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/JPB/article/view/8043
Moleong, L.J. 2016. Metode Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan , Dasar dan Menengah (online), (https://bsnp-indonesia.org/wp- content/uploads/2009/06/Permendikbud_Tahun2016_Nomor022_Lampiran.pdf), diakses 21 Oktober 2020.
Prihartoyo, Y.R., & Dwiningrum, S.I.A. 2014. Manajemen Pendidikan Karakter di SMA De Britto Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 2(1), 135¯146. Dari https://journal.uny.ac.id/index.php/jamp/article/view/2415/2010
Priyatni, E.T. 2014. Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Purwanto, A.E., Hendri, M., & Susanti, N. 2016. Studi Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Phet Simulations Dengan Alat Peraga Pada Pokok Bahasan Listrik Magnet di Kelas IX SMPN 12 Kabupaten Tebo. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisiska, 1(1), 22¯27. Dari https://online-journal.unja.ac.id/EDP/article/view/2954
Purwanto, I. 2019. Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Sasaran Dalam Menyusun RPP Yang Baik Dan Benar Sesuai Kurikulum 2013 (Kurtilas) Semester Satu Tahun Pelajaran 2018 /2019 di SMP Negeri 9 Mataram Melalui Pendampingan Berbasis MGMP. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 3(1), 65¯75. Dari http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JISIP/article/view/620
Purwati, R. 2011. Pengaruh Suasana Kelas Terhadap Efektivitas Pembelajaran Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPS 4 SMA Negeri 7 Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.
Sani, R.A. 2014. Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriyanto, A.,Wasih, D.S., & Herdianto, R. 2020. Peningkatan Kompetensi Mengembangkan RPP melalui Lesson Study bagi Guru SD Laboratorium. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(3), 243¯255. Dari http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/13187
Syamsuddin & Vismaia. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (online),(https://referensi.elsam.or.id/2014/11/uu- nomor-20-tahun-2003-tentang-sistem-pendidikan-nasional/), diakses 21 Oktober 2020.
Wahidmurni, H. 2017. Metodologi Pembelajaran IPS (Pengembangan Standar Proses Pembelajaran IPS di Sekolah/Madrasah). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Wahyuni, S. & Ibrahim, Abd S. 2012. Perencanaan Pembelajaran Bahasa Berkarakter. Malang: Refika Aditama.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v4i12020p60-71
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
eISSN 2548-1681