The Effect of the Implementation the Wordwall Application on the Mastery German Vocabulary for the 11th Graders of SMAN 7 Malang

Zahra Rahma Zunairoh, Sawitri Retnantiti

Abstract


This study aims to determine the effect of the implementation the Wordwall application on the mastery German vocabulary for the 11th graders of  SMAN 7 Malang. The approach used in this research is quantitative with quasi-experimental method andresearch design pretest and posttest control group. method Purposive sampling used in sampling is a class XI student Interests German Cross, XI IPS 2 as the control class (using PowerPoint) and XI Languages 1 as an experimental class (using the application Wordwall).The test method was used as a data collection technique. Furthermore, the data obtained were analyzed by prerequisite tests and hypothesis testing. Test the hypothesis using the T test. The results of the analysis show that the probability value (p) less than tcount  = 2.001717 less than 4.247526, which means H0 is rejected. Thus, it can be concluded that there is an effect of the implementation the Wordwall application on the mastery German vocabulary for the 11th graders of  SMAN 7 Malang.


Keywords


effect, Wordwall application, German vocabulary

Full Text:

PDF

References


Dali S. Naga. (2005). Ukuran Efek dalam Laporan Hasil Penelitian. Diakses dari http://dali.staff.gunadarma.ac.id/Publications/files/399/4861-aARCHE.doc. Pada tanggal 28 November 2021.

Deutscher Akademischer Austauschdienst. (2021). https://www.daad.id/en/study-research-in-germany/studying-in-germany/. Online. diakses pada tanggal 12 Oktober 2021.

Fakhruddin, Abdul Aziz dkk. (2021). Aplikasi Wordwall sebagai Media untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa SMP. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 5(2), 217-234. http:dx.doi.org/10.29240/jba.v5i2.2773.

Fithri, Diana L., Setiawan, Dave Andre. (2017). Analisa dan Perancangan Game Edukasi sebagai Motivasi Belajar untuk Anak Usia Dini. Jurnal Simetris, 8(1), 225-230.

Geissman, Hilda. (2011). Welche Bedeutung hat der frühe Wortschatz für den Spracherwerb? dalam SAL-Bulletin No. 140. Rorschach: Schweizerische Arbeitsgemeinschaft für Logopädie SAL.

Godiš, Tomáš. (2016). Produktive und rezeptive Fertigkeiten Teil 1: Lesen und Hören. Trnava: Universitas Tyrnaviensis.

Kasiram, Mohammad. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif-Kualitatif. Malang: UIN Malang Press.

Khairunisa, Yuyun. (2021). Pemanfaatan Fitur Daring Maze Chase-Wordwall sebagai Media Pembelajaran Digital Mata Kuliah Statistika dan Probabilitas. Mediasi: Jurnal Kajian dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi, 2(1).

Kurniawan, D. 2020. Pembelajaran Bahasa Jerman di Kala Pandemi Covid-19: Fleksibilitas dan Aksesibilitas. Jurusan Sastra Jerman-Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang. Dari http://repository.um.ac.id/961/

Nurohmah, Yesi Apriyani. (2015). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Tarikh Kelas VIII di SMP Muhammadiyah 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. Skripsi. Universitas Muhammdiyah Surakarta.

Sardiman, AM. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Safitri, Choirun Nisa’ Nur. (2021). Penerapan Media Daring WordWall untuk Melatih Penguasaan Grammatik Bahasa Jerman Bagi Siswa Kelas X di SMA Negeri 8 Malang. Skripsi. Universitas Negeri Malang.

Saputra, Reza. Pengenalan Tentang eFront. http://re321za.blogspot.com/2015/10/pengenalan-tentang-efront.html . Diakses pada 11 Oktober 2021.

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz Dan Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Bagi Guru-Guru Sdit Al-Kahfi. 4(April), 195–199.

Syani, M., & Werstantia, N. (2018). Perancangan Aplikasi Pemesanan Catering Berbasis Mobile Android. Jurnal Ilmiah Ilmu dan Teknologi Rekayasa, 1, 86-95.

Tarigan, H.G. (2011). Pengajaran kosakata. Bandung: Angkasa.

Usman, M., & Dalle, A. (2019). Pengembangan model pembelajaran Teams-Games-Tournament (TGT) dalam pembelajaran kosakata Bahasa Jerman (Wortschatz) di SMA Kota Makassar. 1(1)

Vitianingsih, Anik Vega. (2016). Game Edukasi sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Inform, 1(1), 1-8.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v6i12022p108-119

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

View My Stats

Flag Counter

 

 

 

 

eISSN 2548-1681