Problems of Online Learning in Deutsch III Courses for Students of the German Language Education Study Program at the State University of Malang

Shabrina Ramadhani Widyantoro, Sawitri Retnantiti

Abstract


This study aims to describe the problems of online learning in the Deutsch III course based on internal factors and external factors for students of the German Language Education Study Program from the State University of Malang, Class of 2020/2021. This study uses a quantitative descriptive approach with questionnaires and interviews. This research procedure is making an approach instrument, collecting data, analyzing data, triangulating the data that has been collected, and then drawing conclusions. The research results are in the form of a description of the problematic internal factors of students, including a) learning motivation, and b) understanding of the Deutsch III material. Next is a description of the problematic external factors of students, which consist of a) the learning process and b) supporting facilities. Based on the description of the problems of online learning above, both from internal factors and external factors for students, it can be concluded that there are not only negative impacts but also positive impacts accompanying online learning problems in Deutsch III courses.


Keywords


online learning; Deutsch III

Full Text:

PDF

References


Adi, N. N. S., Oka, D. N., & Wati, N. M. S. (2021). Dampak Positif dan Negatif Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi COVID-19. http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v5i2

A.M, S. (2014). Interaksi & motivasi belajar mengajar (22 ed.). Raja Grafindo.

Andini, N. F. (2020). Dampak Pembelajaran Daring Bagi Mahasiswa Masa Pandemi Covid-19. https://www.academia.edu/download/64093382/DAMPAK%20PEMBELAJARAN%20DARING%20BAGI%20MAHASISWA%20MASA%20PANDEMI%20COVID-19.pdf.

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289

Apriza. (2020). Problematika Pembelajaran Media Online pada Era Pandemi Covid-19. Dalam Belajar Mandiri: Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19 (hlm. 67). Yayasan Kita Menulis. https://www.google.co.id/books/edition/Belajar_Mandiri_Pembelajaran_Daring_di_T/HSz7DwAAQBAJ?hl=id&gbpv=0

Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281. https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2941

Djaali. (2009). Psikologi Pendidikan. Bumi Aksara.

Dzalila, L., Ananda, A., & Zuhri, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Tingkat Pemahaman Belajar Mahasiswa. http://dx.doi.org/10.33603/signal.v8i2.3518

Fathonah, U., & Bukhori, H. A. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jerman Secara Daring Selama Pandemi Covid-19 Di Sekolah Menengah Atas. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.493

Fitriyani, Y., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2654

Hakim, M., & Mulyapradana, M. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Daring dan Motivasi Belajar Terhadap Kepuasan Mahasiswa pada Saat Pandemi Covid-19. https://doi.org/10.31294/widyacipta.v4i2.8853

Juliya, M., & Herlambang, Y. T. (2021). Analisis Problematika Pembelajaran Daring dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar Siswa. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/gm/article/view/585

Katalog Jurusan Sastra Jerman Agustus 2020. (2020). http://jerman.sastra.um.ac.id/katalog/

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2O2O Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Coronaviruse Disease (COVID- 1 9). https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/se-mendikbud-pelaksanaan-kebijakan-pendidikan-dalam-masa-darurat-penyebaran-covid19

Kharisma, N. N., Roesminingsih, M. V., & Suhanadji. (2020). Gambaran Kebutuhan Pembelajaran Daring PKBM Budi Utama Surabaya Pada Masa Pandemi Covid-19. http://dx.doi.org/10.17977/um041v15i1p38-45

Kridalaksana, H. (2009). Kamus Linguistik. Gramedia Pustaka Utama. https://books.google.co.id/books?id=gKNLDwAAQBAJ&printsec=copyright#v=onepage&q&f=false

Mulyasana, D. (2012). Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. Remaja Rosdakarya.

Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). 370.

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., Sayekti, L., & Fauzan, R. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 51. https://doi.org/10.21580/wjit.2019.1.2.4067

Peschel, S. (2020, Agustus 20). 10 Negara Penutur Bahasa Jerman. https://p.dw.com/p/3hDiZ

Rizqi, H., & Fansuri, S. (2022). Analisis Problematika Pembelajaran Online Pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Terhadap Mahasiswa Teknik Sipil Semester 2 Fakultas Teknik Universitas Wiraraja. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v3i1.136

Sa’diyah, S. H. (2021). On Off Kamera dan Implikasinya Pada Perkuliahan Daring. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i9.286

Saragih, O., Sebayang, F. A. A., Sinaga, A. B., & Rdlo, M. R. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19.

Sari, E. W., Ap, J., & Rijal, S. (2021). ANALISIS BUKU BAHAN AJAR BAHASA JERMAN DEUTSCH IST EINFACH UNTUK SMA KELAS XI. 13.

Sukiman. (2021). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 Ditinjau dari Sudut Pandang Mahasiswa. https://doi.org/10.29408/edc.v16i2.4071

Suputra, P. E. D., Nitiasih, P. K., & Pramarta, I. M. S. (2020). Kelas Daring Bahasa Inggris di Masa Pandemi: Sebuah Tantangan Pembelajaran. https://eproceeding.undiksha.ac.id/index.php/senari/article/download/2129/1410

Swasti, I. K. (2020). Implementasi Manajemen Pembelajaran Daring Dengan Platform WA, CR, M-Z dan Kepuasan Mahasiswa. http://dx.doi.org/10.17977/um027v3i42020p342

Turmuzi, M., & Dasing, A. S. H. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa Secara Online (E-Learning) Selama Masa Pandemi Covid-19. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.482

WHO. (2020). WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19—11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

Widodo, A., & Nursaptini. (2020). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN DARING DALAM PERSPEKTIF MAHASISWA. 4, 16.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v6i22022p128-151

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

View My Stats

Flag Counter

 

 

 

 

eISSN 2548-1681