USING GOOGLE FORMS AS AN ONLINE GERMAN EXAM MEDIA FOR STUDENTS OF MALANG SENIOR HIGH SCHOOL
Abstract
This study aimed to describe the use of Google Forms as a medium of an online exam in a German course, along with the results. This study was conducted using a qualitative descriptive method. The main instrument in this study was the researcher and supported by other instruments in the form of questionnaires and interview guidelines. The data sources in this study were collected from 26 students of class 12 IPS 1 who took a German Language cross-major course at SMAN 6 Malang. Based on the results of this study, it can be concluded that Google Forms was an effective application to use during an online exam. Based on the result of interviews, students highly recommended the Google Forms application to be used as an online exam medium because of its practicality and convenience. Students also did not experience any difficulties during the online exam process using Google Forms.
Keywords
References
Adijaya, N., & Santosa, L. P. 2018. Persepsi Mahasiswa Dalam Pembelajaran Online. Wanastra, 10(2), 550. Dari http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/wanastra diakses pada tanggal 13 Juli 2022.
Arifin, Zainal. 2009. Evaluasi Pembelajaran Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arikunto, Suharsimi. 2015. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Aryanti, Ni Nyoman Sri. 2021. Efektifitas Google Form Sebagai Media Evaluasi Di Masa Pandemi. Jayapangus Press Vol. 4, No. 3. Dari https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta/article/view/1331 diakses pada tanggal 13 Juli 2022.
Batubara, Hamdan Husein. 2016. Penggunaan Google Form Sebagai Alat Penilaian Kinerja Dosen di Prodi PGMI UNISKA MUHAMMAD ARSYAD AL BANJARI. Jurnal Pendidikan Dasar Islam Al-Bidayah Vol. 8, No. 1. Dari https://jurnal.albidayah.id/index.php/home/article/view/91 diakses pada tanggal 1 Februari 2021.
Heryadi, Fajar. 2021. Penggunaan Google Forms Sebagai Media Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Sejarah di SMK Negeri 2 Ketapang. Jurnal Swadesi Vol. II, No. 1. Dari https://jurnal.untan.ac.id/index.php/swadesi/article/view/45421 diakses pada tanggal 13 Juli 2022.
Iqbal, M., Rosramadhana, Amal, B. K., & Rumapea, M. E. 2018. Penggunaan Google Form Sebagai Media Pemberiann Tugas Mata Kuliah Pengantar Ilmu Sosial. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial 10 (1), 120-127. Dari https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jupiis/article/view/9652 diakses pada tanggal 13 Juli 2022.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2020. Mendikbud Terbitkan SE tentang Pelaksanaan Pendidikan dalam Masa Darurat Covid-19 Tahun 2020. (online) https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/mendikbud-terbitkan-se-tentang-pelaksanaanpendidikan-dalam-masa-darurat-covid19 diakses pada tanggal 1 Februari 2021.
Mardiana, T. & Purnanto, A. W. 2017. Google Form Sebagai Alternatif Pembuatan Latihan Soal Evaluasi. The 6 th University Research Colloquium. Universitas Muhammadiyah magelang. Dari https://journal.unimma.ac.id/index.php/urecol/article/view/1582 diakses pada tanggal 13 Juli 2022.
Moleong, Lexy J. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Ngafifah, Siti. 2020. Penggunaan Google Form Dalam Meningkatkan Efektivitas Evaluasi Pembelajaran Daring Siswa Pada Masa Covid19 di SD IT BAITUL MUSLIM WAY JEPARA. Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan As-Salam Vol. IX, No. 2. Dari https://ejournal.staidarussalamlampung.ac.id/index.php/assalam/article/view/186 diakses pada tanggal 12 Juni 2021.
Pamungkas, P.D.A., Wicaksono, Harjunadi, & Septanto, Henri. 2015. Aplikasi Soal Ujian Seleksi Peserta Pelatihan Kejuruan Operator Komputer Berbasis Multimedia Untuk Mendukung Konsep “Paperless Office” Di PPKD Jakarta Timur. Bina Insani ICT Journal Vol. 2, No. 1. Dari http://ejournal-binainsani.ac.id/index.php/BIICT/article/view/795 diakses pada tanggal 13 Juli 2022.
Patilima, Hamid. 2013. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Elfabeta.
Prastowo, Andi. 2011. Metode Penelitian Kualitatif Dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Rimeldi, C.N., & Kurniawan, D. 2021. Penggunaan Aplikasi Rosetta Stone Sebagai Media Pembelajaran Daring Bahasa Jerman Siswa Kelas X IBB SMA Laboratorium UM. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 5(2). Dari http://journal2.um.ac.id/index.php/dafina/article/view/23617/9747 diakses pada tanggal 25 Juli 2022.
Sesana, I Putu. 2020. Efektivitas Penggunaan Aplikasi Google Form Dalam Pelaksanaan PAT Berbasis Online di SMKN 1 Tembuku. Jurnal Widyadewata Vol. 3. Dari https://widyadewata.kemenag.go.id/index.php/widyadewata/article/view/4 diakses pada tanggal 13 Juli 2022.
Stowell, Jeffrey R. & Bennet. 2010. Effects of Online Testing on Student Exam Performance and Test Anxiety. SAGE Journals. Dari https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2190/EC.42.2.b diakses pada tanggal 12 Juni 2021.
Sudaryono. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sudjiono, Anas. 2001. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV Alfabeta.
Wulandari, Pitri, Maswani, & Khotimah, Husnul. 2019. Google Form Sebagai Alternatif Evaluasi Pembelajaran di SMAN 2 Kota Tangerang. Jurnal Universitas Sultan Ageng Titayasa Vol. 2, No. 1. Dari https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5640 diakses pada tanggal 13 Juli 2022.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v6i22022p%25p
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
eISSN 2548-1681