Errors in the Formation of Präteritum for Regular and Irregular Verbs in Student's Essays in Aufsatz II Course State University of Malang

Jeni Sintia Hunga Meha, Rosyidah Rosyidah

Abstract


This study aims to describe the errors in the formation of Präteritum for regular and irregular verbs in student essays in Aufsatz II course and the factors that cause them. The data were collected using documentation and questionnaire techniques, then the data were analyzed using a qualitative descriptive approach. Based on the results of the study, it was concluded that there were still many Offering A students class 2017 who had difficulties and made mistakes in forming Präteritum for regular verbs (regelmäβiges Verb) and irregular verbs (unregelmäβiges Verb) when writing essays. Factors causing students to make errors in the formation of Präteritum in essays in the Aufsatz II course include: (1) lack of understanding of the use of Präteritum for regular and irregular verbs, (2) lack of understanding of the formation of Präteritum for regular and irregular verbs, and (3 ) forgot the rules for forming Präteritum, especially for irregular verbs.


Keywords


Präteritum formation; regelmäβige Verben; unregeläβige Verben; Aufsatz II

Full Text:

PDF

References


Alfiyah, S. (2014). HUBUNGAN DAYA INGAT DAN PENGUASAAN UNREGELMÄSIGE VERBEN BENTUK PRÄTERITUM. Fakultas Pendidikan Bahasa dan Sastra.Jurusan Pendidikan Bahasa Jerman.UNIVERSITAS PENDIDIKAN INDONESIA.

Aviana, Ria, and Fitria Fatichatul Hidayah. 2015. “PENGARUH TINGKAT KONSENTRASI BELAJAR SISWA TERHADAP DAYA PEMAHAMAN MATERI PADA PEMBELAJARAN KIMIA DI SMA NEGERI 2 BATANG.” Journal Pendidikan Sains 03:30–33.

Becker, Fernando Gertum, Michelle Cleary, and Helge Holtermann. 2015. Deutsche Grammatik. Vol. 7. edited by E. Hentschel. Göttingen: Hubert & Co. GmbH & Co. KG.

Emden, Matthias Granzow. 2019. Deutsche Grammatik Verstehen Und Unterrichten. 3rd ed. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag GmbH + Co. KG.

Epa, Dorkas. 2018. “ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN ORTOGRAFI PADA KETERAMPILAN MENULIS SISWA KELAS X IPS 3 SMA NEGERI 1 MOJOSARI.” VII:55–66.

Harianto, Ambo Dalle, and Anwar Muh. 2021. “Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Dan Gaya Belajar Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Mahasiswa.” Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics 2(1):49–56. doi: 10.26858/INTERFERENCE.V2I1.19646.

Herlin, Laelah Azizah, and Syarifah Fathimah. 2018. “Analisis Kesalahan Menyusun Kalimat Bahasa Jerman.” Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra 2(2):1–12. doi: 10.26858/eralingua.v2i2.6751.

Hoffmann, Monika. 2015. Deutsch Fürs Studium: Grammatik Und Rechtschreibung. edisi ke I. Basel.

Iryani, Inosensia. 2016. “Kesalahan Penggunaan Deklinasi Possesivpronomen Pada Kasus Akkusativ Dan Dativ Oleh Siswa Kelas XI Bahasa SMAN 1 Lawang / Inosensia Iryani - Repositori Universitas Negeri Malang.” Retrieved August 2, 2022 (http://repository.um.ac.id/12013/).

Magdalena, Ina, Riana Okta Prabandani, Emilia Septia Rini, Maulidia Ayu Fitriani, and Amelia Agdira Putri. 2020. “Analisis Pengembangan Bahan Ajar.” Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial 2(2):170–87.

Maike, Häβler, ed. 2015. Duden - Grundwissen Grammatik. 2nd ed. Berlin: Dudenverlag.

Malik, Agung Rinaldy, and Syarifah Fatimah. 2017. “Analisis Kesalahan Morfologi Dalam Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Sman 2 Makassar.” Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra 1(1). doi: 10.26858/eralingua.v1i1.2992.

Mentari, I. (2014). HUBUNGAN ANTARA PENGUASAAN PRÄTERITUM DAN PEMAHAMAN MEMBACA TEKS BERBAHASA JERMAN. Fakultas Pendidikan Bahasa dan Sastra. Jurusan Pendidikan Bahasa Jerman. UNIVERSITAS PENDIDIKAN INDONESIA.

Nurfadlia, Andi, Syarifah Fathimah Al-Ilmul, and Abdul Kasim Achmad. 2021. “Analisis Kesalahan Konjugasi Dalam Karangan Sederhana Bahasa Jerman.” PHONOLOGIE: Journal of Language and Literature 2(1):19–31.

R, Mantasiah, and Yusri. 2021. Belajar Tata Bahasa Jerman Dengan Menggunakan Pendekatan Linguistik. Vol. 15. I. edited by A. T. O. Rivai. Bengkulu: ELMARKAZI: Anggota IKAPI.

Rahayu, Ninuk, Rosyidah, and Edy Hidayat. 2009. “Kesalahan Penggunaan Konjungsi ‘Als Dan Wenn’ Pada Karangan Mahasiswa Semester Empat Angkatan 2009 Jurusan Sastra Jerman Universitas Negeri Malang.”

Simarmata, Janner. 2019. Kita Menulis: Semua Bisa Menulis Buku. Yayasan Kita Menulis.

Siyoto, Sandu, and Ali Sodik. 2015. DASAR METODOLOGI PENELITIAN. I. edited by Ayup. Sleman-Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Stief, Christine, and Christian Stang. 2015. “German Grammar in a Nutshell.” 12–197.

Strehl, Linda. 2015. “Deutsch Verben: Wissen Griffbereit.” © Bibliographisches Institut Und F.A. Brockhaus AG, Mannheim 1–6.

Supriani, Reni, and Ida Rahmadani Siregar. 2012. “Penelitian Analisis Kesalahan Berbahasa.” Edukasi Kultura 67–76.

Wahyuningtyas, Novie Catur. 2022. “PENGEMBANGANE-MODUL BERBASIS FLIP BOOK DENGAN TEMA FAMILIE UNTUK PESERTA DIDIK KELAS 11 SMA.” Journal DaFina: Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien 6(1):138–52.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v6i22022p24-36

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

View My Stats

Flag Counter

 

 

 

 

eISSN 2548-1681