THE DEVELOPMENT of DIGITAL AUDIOVISUAL MEDIA KLICKS DEUTSCH BASED on ARTICULATE STORYLINE on RUND UMS ESSEN THEME in LEARNING GERMAN

Baiq Tsania Avi Salwa Issabella, Lilis Afifah, Audrey Gabriella Titaley

Abstract


This research aimed to develop Klicks Deutsch, a digital audiovisual media for learning German. Klicks Deutsch was created using an interactive media creator application called Articulate Storyline. The material presented in this media is Rund ums Essen (about food) for Basic Competency 3.2 and 4.2 in curriculum 2013. Moreover, this research was a Research and Development (R&D) type using the ADDIE development model which consists of five phases, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. The data were collected using questionnaires. After being validated by the experts, Klicks Deutsch was then implemented on 26 students of grade XI Language at SMAN 8 Malang. Finally, the results of the assessments show that Klicks Deutsch has reached a quite valid qualification. In other words, this media is liable to be used as a media for German learning, since it gained 85% score from material expert, 95.6% from media expert and 91.4% from student as users.


Keywords


Digital Learning Media; Klicks Deutsch; Rund ums Essen; German

References


Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Alfin, J. 2018. Membangun Budaya Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Pentas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4 (2): 60-66. Dari http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/pentas/article/view/1846/1211

Andira, H. & Mantasiah. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achievement Division) dalam Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Jerman. Journal of Language, Literature, And Linguistics Interference, 1(2), 128-133. Dari http://eprints.unm.ac.id/20185/1/Interference%20Journal%20of%20Language%2C%20Literature%2C%20and%20Linguistics.pdf

Angreany, F. & Sa’dun S. 2017. Keefektifan Media Pembelajaran Flashcard dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 138-146. Dari bit.ly/3Z4IMDj

Ardiningsih, D. 2019. Pengembangan Game Kuis Interaktif Sebagai Instrumen Evaluasi Formatif pada Mata Kuliah Teori Musik. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 92-103. Dari https://doi.org/10.21831/jitp.v6i1.17725

Branch, R. M. 2009. Instructional Design: The ADDIE Approach. New York: Springer.

Cahyadi, R. A. H. 2019. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35-42. Dari https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Chiasson, A. 2015. Articulate storyline essentials. Packt Publishing Ltd.

Fahyuni, E. F. 2017. Teknologi, informasi, dan komunikasi. Sidoarjo: UMSIDA Press.

Falahudin, I. 2014. Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104-117. Dari https://juliwi.com/published/E0104/Paper0104_104-117.pdf

Hadza, C., Afrida S., & Irman S. 2020. Development of Learning Media Based on Articulate Storyline. Indonesian Journal of Applied Research (IJAR), 1(2), 80-85. Dari https://doi.org/10.30997/ijar.v1i2.54

Hartono, U., Risal Q. A., & Enday M. 2022. Hakikat Belajar Menurut UNESCO serta Relevansinya pada Saat Ini. Khidmatussifa: Journal of Islamic Studies, 1(2), 22-30. Dari https://doi.org/10.56146/khidmatussifa.v1i2.65

Hermawan, I. 2019. Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Kuningan: Hidayatul Quran.

Kosasih, E. 2021. Pengembangan Bahasa Ajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Leztiyani, I. 2021. Optimalisasi Penggunaan Articulate Storyline 3 dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(01), 24-35. Dari https://doi.org/10.36418/japendi.v2i1.63

Mulyatiningsih, E. 2016. Pengembangan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nadiyah, R. S. & Shahbodin F. 2015. The Development of Online Project Based Collaborative Learning Using ADDIE Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 1803–1812. Dari https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.392

Novianti, D. A. 2015. Pengembangan Modul Akuntansi Aset Tetap Berbasis Pendekatan Saintifik Sebagai Pendukung Implementasi K-13 Di SMKN 2 Buduran. Jurnal Pendidikan Akuntansi (Jpak), 3(2). Dari https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/13193/12115

Nuraini, D. V., & Mintowati. Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline untuk Pembelajaran Menulis Puisi Siswa Kelas X SMAN 3 Ponorogo. Jurnal Bapala, 8(1). Dari https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/38808

Nurseto, T. 2011. Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1). Dari https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706

Octavia, A. D., Jun S., & Bambang S. 2021. Pengembangan Media M-Learning Berbasis Aplikasi Articulate Storyline untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Menengah Atas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2380-2391. Dari https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.797

Priscilla, C. & Deddy Y. Y. 2021. Implementasi Pilar-Pilar Pendidikan UNESCO. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 2(1), 64-76. Dari https://doi.org/10.46963/asatiza.v2i1.258

Rahmat, R. F., dkk. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning pada Mata Pelajaran Simulasi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(2), 116-126. Dari https://doi.org/10.21831/jitp.v6i2.27414

Rohmah, F. N. & Imam B. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Korespondensi Berbasis Android Menggunakan Articulate Storyline 3. Economic & Education Journal, 2(2), 169-182. Dari bit.ly/40riE6z

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Surana & Alifatul M. A. 2021. Variasi Basa dalam Sosial Media Twitter Akun @Piyeyobu Oktober 2020-Januari 2021 (Kajian Sosiolinguistik). Job (Jurnal Online Baradha), 17(1). Dari https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/baradha/article/view/38348/33805

Suryani, N., Achmad S., & Aditin P. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syaputra, A. F., Mantasiah, & Syamsu R. 2021. Web-Based Mentimeter Learning Media in Learning German Writing Skills. Proceedings of The International Conference on Science and Advanced technology (ICSAT), 1720-1726. Dari http://eprints.unm.ac.id/26747/

Wahyuni, S., Zainur R. R., & Dwi N. R. 2022. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Materi Tata Surya. Jipi (Jurnal Ipa & Pembelajaran Ipa), 6(2), 99-110. Dari https://doi.org/10.24815/jipi.v6i2.24624

Wahyuningtyas, N. C. 2022. Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook dengan Tema Familie untuk Peserta Didik Kelas 11 SMA. Journal Deutsch als Fremdsprache In Indonesian. 6(1), 138-152. Dari http://journal2.um.ac.id/index.php/dafina/article/view/27658/9821

Wahyuningtyas, Rizki. & Bambang S. S. 2020. Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23–27. Dari https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77

Widodo, P. 2011. Germanistik dan Profesionalitas Guru Bahasa Jerman. Makalah Disajikan Dalam Pidato Pengukuhan Guru Besar di Universitas Negeri Yogyakarta. Dari http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/penelitian/prof-dr-pratomo-widodo-mpd/germanistik-dan-profesionalitas-guru-bahasa-jerman.pdf

Yuliantari, N. W. D. 2015. Empat Pilar Pendidikan dalam Menciptakan Mutu Pendidikan yang Berbudaya. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(2), 16-24. Dari https://doi.org/10.25078/jpm.v1i2.46

Zahir, A., et al. 2021. Evaluasi Hasil Belajar Elektronika Digital Melalui Tes Formatif, Sumatif, dan Remedial. Jurnal Literasi Digital, 1(2), 122-129. Dari https://doi.org/10.54065/jld.1.2.2021.13




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v7i12023p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

View My Stats

Flag Counter

 

 

 

 

eISSN 2548-1681