Use of the Gespräch Mini Card Game as an Interactive Learning Media to Train German Speaking Skills in Class XI at UM Laboratory High School

R. Pertiwi Fajar Ningrum, Deddy Kurniawan

Abstract


This research aims to describe the activity of using the Mini Gespräch card game as an interactive learning medium to practice German speaking skills in class. The research method used by researchers is qualitative description. The data sources in this research were 21 high school students in class. The research results showed that German language learning activities using the interactive learning media Mini Gespräch game cards went well. The card game media can be used easily when learning takes place. Students can also continue to search for more new vocabulary on the internet and study Redemittel in the form of question sheets that have been provided flexibly. Apart from that, the Mini Gespräch card game media also makes them more enthusiastic about learning and not boring because of the attractive image display.

Keywords


Mini Gespräch card game; interactive learning media; German speaking skills

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313–5327. Dari https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1636.

Ardiansyah, B. I., Kurniawan, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Dakon untuk Melatih Keterampilan Berbicara Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Malang. Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien. Dari https://journal2.um.ac.id/index.php/dafina/article/view/7923.

Auranissa Hernanda, V., Yasyfa Azzahra, A., & Alfarisy, F. (2022). Pengaruh Penerapan Bahasa Asing dalam Kinerja Pendidikan. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(1), 88–95. Dari https://doi.org/10.36418/jiss.v3i1.514.

Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data melalui Triangulasi pada Penelitian Kualitatif. Journal Teknologi Pendidikan, vol 10(1), 46-62.

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84 (2), 191 – 215. Dari https://doi.org/10.1037/0033- 295X.84.2.191.

Dewi, L., & Fauziati, E. (2021). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar dalam Pandangan Teori Konstruktivisme Vygotsky. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 163–174. Dari https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1207.

Dharmayana, D. I. W. (2019). Korelasi antara Keterlibatan Akademik dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas X Di SMK Negeri 1 Kota Bengkulu. Journal Triadik, 18(1). Dari https://doi.org/10.33369/triadik.v18i1.11387.

Djuanda, D. (2010). Penilaian dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Journal Researchgate. Net. Vol. 15. Dari https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=PItYaFUAAAAJ &citation_for_view=PItYaFUAAAAJ:UeHWp8X0CEIC.

Dzakiyyah, D. A. T., Kurniawan, D., & Ventivani, A. (2021). Pengaruh Metode Latihan Drill terhadap Kemampuan Membaca Mahasiswa Angkatan 2018 Prodi Pendidikan Bahasa Mandarin Universitas Negeri Malang. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(9), 1188–1200. Dari https://doi.org/10.17977/um064v1i92021p1188-1200.

Kirchner, H. (2002). Umsetzung der Eurodidaktik des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens in den Sprachkursen der Goethe-Institute in Deutschland. 2002, 3. Journal German as a Foreign Language. Dari http://www.gfl-journal.de/3-2002/kirchner.pdf.

Kurniawan, D. (2020). Pembelajaran Bahasa Jerman di Kala Pandemi Covid-19: Fleksibilitas dan Aksesibilitas. Journal Jerman Sastra UM SELASAR 4.

Mardiah Mardiah. (2015). Metode Permainan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Madrasah Ibtidaiyah. Mitra Pgmi: Jurnal Kependidikan MI, 1(1), 61–77. Dari https://doi.org/10.46963/mpgmi.v1i1.33.

Mufida, R. Z., Kurniawan, D., (2018). Pengembangan Role Playing Game “In Meinem Traum” sebagai Media Pembelajaran untuk Keterampilan Membaca Bahasa Jerman Kelas XI SMA. Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien.

Nugroho, G. E., Kurniawan, D., (2019). Pembelajaran Bahasa Jerman pada Peserta Didik Berkebutuhan Khusus di SMA Negeri 9 Malang. Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien.

Putro, K. Z. (2016). Mengembangkan Kreativitas Anak melalui Bermain. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-ilmu Agama, 16(1), 19. Dari https://doi.org/10.14421/aplikasia.v16i1.1170.

Qasim, M. (2016). Perencanaan Pengajaran dalam Kegiatan Pembelajaan. 04.

Selviana, Y., Mannahali, M., & Dalle, A. (2020). Hubungan antara Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Bahasa. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 148. Dari https://doi.org/10.26858/interference.v1i2.14859.

Setiawan, A. A., Johan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Uliyah, A., & Isnawati, Z. (2019). Metode Permainan Edukatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab.

Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 7(1), Article 1. Dari https://doi.org/10.24252/saa.v1i1.9375.

Wijayati, P. H., Kharis, M., Hidayat, E., Ardiyani, D. K., Ebner, M., & Schön, S. (2022). Teaching German as a Foreign Language with Open Educational Resources (OER): Implementation in and Experiences from an Indonesian University. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17(04), Article 04. Dari https://doi.org/10.3991/ijet.v17i04.23225.

Wulandari, R. M., Widyaningrum, L., & Arini, L. D. D. (2021). Pengaruh Inovasi Cerdas pada Sistem Muskuloskeletal melalui Media Pembelajaran Interaktif Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3034–3042. Dari https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1205.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v8i22024p24-35

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

View My Stats

Flag Counter

 

 

 

 

eISSN 2548-1681