Improving Science Learning Outcomes with Hands-On-Minds-On Learning Model on The Third Graders Of Elementary School

Ike Nilawati Rohaenah, Ngadiyem Ngadiyem, Dinan Hasbudin, Fauzi Fauzi, Prahasinta Dewie

Abstract


Hands-On-Minds-On as a learning approach involves activities and direct experiences with natural environment or educational experiences that actively involve students in manipulating objects to gain knowledge or understanding to reform and improve science learning outcomes by using Hands-On-Minds-On learning model for third grade students at SDN Tengah 07 Pagi. The total number is 42 students, 20 students were taken as sample population. Based on the result of the first pre-cycle research, it was found that 13 students did not reach the Minimum Completeness Criteria (KKM), and students who obtained above the Minimum Completeness Criteria (KKM) were 7 students. From the result of the pre-cycle research, it was found that the value of Class III A is still relatively low with an average score of 60.75. Whereas, the Minimum Completeness Criteria (KKM) for science subject is 65. In the second cycle, teacher includes more learning media, makes classroom situation more enjoyable and provides many opportunities for students to be active in learning process. Finally, the learning outcomes also increase from the average students’ learning outcomes of 78.50 to 85.25. Therefore, it can be concluded that the research cycle I and cycle II can improve the students’ learning outcome on science learning in class III A by using the Hands-On-Minds-On learning model. Thus, the research ends in the second cycle



Hands-on Minds On sebagai pendekatan pembelajaran yang melibatkan aktivitas dan pengalaman langsung dengan lingkungan alam atau pengalaman pendidikan yang secara aktif melibatkan siswa dalam memanipulasi objek untuk mendapatkan pengetahuan atau pemahaman. Untuk memperbaiki dan meningkatkan hasil belajar IPA dengan menggunakan model Hands On Minds On pada siswa kelas III di SDN Tengah 07 Pagi. Jumlah seluruh 42 siswa ,diambil sebagai populasi sampel 20 Siswa Berdasarkan hasil penelitian prasiklus pertama diperoleh hasil 13 siswa tidak mencapai KKM, dan siswa yang memperoleh nilai di atas KKM berjumlah 7 siswa. Dari hasil penelitian prasiklus tersebut diperoleh hasil bahwa nilai IPA Kelas III A masih tergolong rendah dengan rata-rata nilai yang diperoleh 60,75. Sedangkan KKM untuk mata pelajaran IPA adalah 65. siklus ke dua guru menambahkan media pembelajaran menjadi lebih banyak, membuat situasi ruang kelas lebih menyenangkan dan memberikan banyak kesempatan siswa untuk aktif dalam pembelajaran. Akhirnya hasil pembelajaran pun meningkat dari rata-rata hasil belajar siswa 78,50 menjadi 85,25.  Berarti dapat disimpulkan bahwa penelitian siklus I dan siklus II dapat meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas III A dengan menggunakan model pembelajaran Hands On Minds On sehingga penelitian berakhir pada siklus II.


Keywords


Science Subject on Third Grade of Elementary School; Hands-On-Minds-On Learning Model; Classroom Action Research Cycle (CAR)

Full Text:

PDF

References


Cunningham J. &., Hands.1994.on physics activities with real life applications. Epstein, A.S. 2007. Essentials of Active Learning in Preschool. High/Scope Press. Michigan USA, Ypsilanti. Federal Republic of Nigeria (2004). National Policy on Education. 4thEd, Jibowu Lagos, NERDC

Hardini, Isriani dan Puspitasari, Dewi.2012. Strategi Pembelajaran Terpadu. Yogyakarta: Familia

http://biologyeducationresearch.blogspot.com/2009/12/hands-on-activity-dalam-pembelajaran.html (diunggah sabtu 4 April 2015 jam 09.27)

http://srihendrawati.blogspot.com/2009/10/artikel-pembelajaran-tematik.html (diunduh Sabtu tanggal 4 April 2015)

https://www.google.co.id/search?q=gambar+siklus+PTK&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CBsQsARqFQoTCLix65_eyscCFVAZjgod-CoBjg( diunggah rabu tanggal 13 mei 2015 pukul 14.00 )

Ishola Akindele Salami. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS) 5 (7): 96-103 © Scholarlink Research Institute Journals, 2014 (ISSN: 2141-6990) jeteraps.scholarlinkresearch.com (diunggah 4 April 2015)

Jihad, Asep dan Haris, Abdul.2012.Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Majid, Abdul. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Manurung, Sondang S.2010. Hands On Minds On Activity Dalam Pengantar Fisika Kuantum Bagi Guru Fisika. Bandung: Himpunan Fisika Indonesia Cabang.Jawa Barat

Mudjiono dan Dimyati.2006. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rienka Cipta.

Purwanto. 2011. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta : Pustaka Belajar.

Riswan. 2012. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Menggunakan Model Hands On Minds On di SDN Kp. Rambutan 03 Pagi Jakarta. Jakarta: FKIP UHAMKA.

Samatowa, Usman. 2011. Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Indeks.

Santrock, W Jhon. 2011. ( terjemahan Verawaty Pakpahan, Wahyu Anugraheni) Masa Perkembangan Anak ( Children ). Jakarta: Salemba Humanika.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenadamedia Grup.

Sutikno, Sobry.2013.Belajar Dan Pembelajaran. Lombok: Holistca.

Trianto.2010. Model Pembelajaran Terpadu Konsep,strategi, implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Wicaksono, Iwan. 2012. Penerapan Pembelajaran Model Hands On And Minds On Activity Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Ketuntasan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI-A2 SMAN 3 JEMBER. Jember: Universitas Jember.

Yamin, Martinis. 2013. Strategi & Metode Dalam Model Pembelajaran. Jambi: GP Press Group




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jpp.v26i1.5698

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Ike Nilawati Rohaenah, Ngadiyem Ngadiyem, Dinan Hasbudin, Fauzi Fauzi, Prahasinta Dewie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED BY

TOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

Research Article

Non Research Article

Creative Commons License
JPP licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JPP Statistics (Since July 14th, 2020): View My Stats