Analysis of Model fit and Item Parameter of Mathematics National Examination Using Item Response Theory
Abstract
This study aims to determine the compatibility of the item response theory models in Mathematics National Exam and to find out the estimated parameters of the items. Qualitative analysis was carried out on the responses of 3223 students in Yogyakarta. The analysis was carried out using statistical and graph methods. Based on the results of the model suitability analysis, it was found that the model suitable for the Mathematics National Examination was a three-parameter logistic model (3 PL). The difficulty in the range of -0.887 to 1.013, discrimination between 0.78 - 3.551 and pseudo guessing between 0.181 to 0.5.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kecocokan model teori respon butir serta mengetahui estimasi parameter butirnya. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Penelitian ini menggunakan 3297 respon jawaban siswa di provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Analisis kecocokan model teori respon butir dilakukan dengan menggunakan metode statistik dan metode grafik karakteristik butir. Berdasarkan hasil analisis, didapatkan hasil bahwa model yang cocok digunakan pada soal paket 1 Ujian Nasional Matematika SMP/MTs tahun ajaran 2014/2015 adalah model tiga parameter logisti. Parameter tingkat kesulitan soal berada pada rentang -0.938 sampai 0.689, daya beda antara 0.850 – 3.763 dan tebakan semu diantara 0.122 – 0.5
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Fan, X., Thompson, B., & Wang, L. (2009). Effects of Sample Size, Estimation Methods, and Model Specification on Structural Equation Modeling Fit Indexes. Journal Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 56–83.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate Data Analysis (7th Edition). New Jersey: Prentice Hall.
Hambleton, R. K., Swaminathan, H., & Rogers, D. J. (1991). Fundamentals of Item Response Theory. Newbury Park. California: Sage Publications, Inc.
Mardapi, D. (1998). Analisis Butir dengan Teori Tes Klasik dan Teori Respons Butir. Jurnal Kependidikan, 25–34.
Mardapi, D. 2017. Pengukuran Penilaian dan Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Parama Publishing
Meijer, R. R. (1996). Person-Fit Research : An Introduction. Applied Measurement in Education, 9(1), 3–8. https://doi.org/10.1207/s15324818ame0901
Nuril Huda, D. M. (2015). Komparasi Model Penskoran Berdasarkan Teori Respons Butir pada Soal Ujian Nasional Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 3(1).
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia nomor 3 tahun 2017 tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Satuan Pendidikan
PP Nomor 13 Tahun 2015 tentang Perubahan Kedua atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan
Retnawati, H. (2014). Teori Respon Butir dan Penerapannya. Yogyakarta: Nuha Medika.
Stone, C. A., & Zhang, B. (2003). Assessing Goodness of Fit of Item Response Theory Models : A Comparison of Traditional and Alternative Procedures. Journal of Educational Measurement, 40(4), 331–352.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um047v25i12018p040
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Aristiawan Aristiawan, Heri Retnawati, Edi Istiyono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED BY | TOOLS | PLAGIARISM CHECK | ARTICLE TEMPLATE |
| Research Article Non Research Article |
JPP (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License