The environmental awareness character of elementary school students in the Kahayan River basin: Comparative study in rural and urban areas
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhirul, A., Witra, Y., Umar, I., & Erianjoni, E. (2020). Dampak Negatif Pertumbuhan Penduduk Terhadap Lingkungan dan Upaya Mengatasinya. Jurnal Kependudukan dan Pembangunan Lingkungan, 1(3), 76-84.
Dirun, M. K. F., Gumiri, S., & Negara, D. J. (2021). Persepsi Masyarakat Bataran Sungai Kahayan Terhadap Pencemaran Kualitas Air: Community’s Perception in Kahayan Riverbanks toward Water Quality Pollution. Anterior Jurnal, 20(2), 22-28. https://doi.org/10.33084/anterior.v20i2.2116
Firmanto, A., Gumiri, S., Elvince, R., Darung, U., Sinaga, S., & Kembarawati, K. (2023). Analisis Buangan Limbah Cair Domestik Terhadap Kualitas Air Sungai Kahayan dan Kesehatan Masyarakat di Kota Palangka Raya. Agrienvi: Jurnal Ilmu Pertanian, 17(2), 101-123. https://doi.org/10.36873/aev.v17i2.12664
Fitriyah, Q. F., & Hasibuan, N. S. A. (2021). Implikasi Pengalaman dan Sikap Terhadap Kepedulian Lingkungan dan Kecerdasan Naturalistik Anak Usia Dini Perkotaan dan Pedesaan. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 9(1).
Gralton, A., Sinclair, M., & Purnell, K. (2004). Changes in Attitudes, Beliefs, and Behaviour: A Critical Review of Research into the Impacts of Environmental Education Initiatives. Australian Journal of Environmental Education, 20(2), 41–52. https://doi.org/10.1017/S0814062600002196
Handayani, F. (2020). The Role of Formal Education in Shaping Environmental Awareness in Urban Students. Proceedings of the National Conference on Environmental Education, 3(1), 70-75.
Hujjatusnaini, N. H., Amin, A. M., Mu’minah, A., Dahlianti, D., Khatimah, D. H., Khasanah, P. U., & Rasimah, R. (2022). Dampak Perilaku Masyarakat Membuang Sampah Terhadap Kualitas Air Anak Sungai Kahayan Mendawai 7 Ujung Kota Palangka Raya. Al-Nafis: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi, 2(2), 91-98. http://dx.doi.org/10.46339/al-nafis.v2i2.908
Irianto, M., Yunansah, H., Herlambang, T., & Mulyati, E. (2020). Environmental Awareness Among Urban and Rural Children and Its Impact on Behavior. JBasic Journal of Basic Education, 15(3), 45-60.
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 59-68.
Karliani, E., Triyani, T., Hapipah, N., & Mustika, M. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Cinta Damai Berbasis Nilai Sosial Spiritual dalam Mencegah Bullying Relasional. Abdi: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(1), 116-122. https://doi.org/10.24036/abdi.v5i1.414
Leonardo, L., Elvince, R., & Ardianor, A. (2020). Pengaruh Air Limbah Kota Palangka Raya Pada Kualitas Air Sungai Kahayan. Journal of Environment and Management, 1(2), 124-133. https://doi.org/10.37304/jem.v1i2.1749
Ma, L., Shahbaz, P., Haq, S. U., & Boz, I. (2023). Exploring The Moderating Role of Environmental Education in Promoting a Clean Environment. Sustainability, 15(10), 8127. https://doi.org/10.3390/su15108127.
Naziyah, S., Akhwani, A., Nafiah, N., & Hartatik, S. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3482-3489. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1344
Nurhadi, R. (2020). Dampak Pencemaran Sungai Terhadap Kesadaran Lingkungan Siswa di Daerah Aliran Sungai. Jurnal Penelitian Lingkungan, 11(3), 70-75.
Purwanti, S. (2018). Peran Pendidikan Lingkungan dalam Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Siswa di Daerah Aliran Sungai. Jurnal Ekologi Pendidikan, 12(1), 40-50.
Roshanti, D., Laili, R. N., Munif, B., & Habibitasari, B. B. (2022). Analisis Peran Aktor dalam Formulasi Kebijakan Program Sekardadu (Sekolah Rawat Daerah Aliran Sungai di Banyuwangi). Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 1(3), 56-70. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v1i3.129
Samson, T. L. (2021). Peran Dinas Lingkungan Hidup dalam Pengendalian Pencemaran Air Sungai Kahayan Kota Palangka Raya Kalimantan Tengah. Universitas Atma Jaya Yogyakarta.
Saraswati, R., Handoko, T., & Nugraha, D. (2019). A Comparison of Environmental Awareness Between Rural and Urban Students. Journal of Educational Ecology, 15(1), 85-92.
Siskayanti, J., & Chastanti, I. (2022). Analisis Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1508-1516. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2151
Sunarno, A., & Supriatna, N. (2023). Ecological Intelligence in Local Wisdom of The Tengger Tribe as Learning Sources of Social Studies. Jurnal Penelitian Pendidikan, 26(1). https://doi.org/10.20961/paedagogia.v26i1.71215
Supriyadi, A. (2018). The Influence of Geographical Proximity on Environmental Awareness of Rural Students. Journal of Environmental Education, 12(2), 40-50.
Suyono, A. (2019). Keterlibatan Keluarga dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Siswa di DAS. Jurnal Pengembangan Masyarakat, 7(1), 25-30.
Triyani, T., & Syarpin, S. (2022). Pemberdayaan Masyarakat Daerah Aliran Sungai (DAS) Kahayan di Kelurahan Palangka Kota Palangka Raya Melalui Program Ecoliteracy. In Unri Conference Series: Community Engagement, 4, 78-85. https://doi.org/10.31258/unricsce.4.78-85
Ulfa, Z. D., Mikdar, U. Z., Cukei, C., & Bernisa, B. (2022). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat pada Anak-Anak di Daerah Aliran Sungai dan Gambut Palangka Raya. JKM (Jurnal Kesehatan Masyarakat) Cendekia Utama, 9(2), 237-254. https://doi.org/10.31596/jkm.v9i2.845
Wang, Y., & Kwan, P. (2022). The Role of Formal Education in Fostering Environmental Awareness Among Young Learners. Journal of Environmental Education, 53(1), 12-25.
Wijayanti, D. (2017). Pengaruh Lingkungan Sekitar Sungai Terhadap Kesadaran Lingkungan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 9(2), 60-65.
Yanti, E. V. (2022). Faktor-Faktor Determinan Yang Berpengaruh Terhadap Pencemaran di Daerah Aliran Sungai Kahayan Kota Palangka Raya. Prosiding Seminar Nasional Universitas PGRI Palangka Raya, 1, 114-120. https://doi.org/10.54683/puppr.v1i0.15
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um022v9i12024p102
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Prodi Pendidikan IPS, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-102 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 376 (19)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jtppips/index
email: jtp2ips.journal@um.ac.id
JTP2IPS INDEXED BY:
e-ISSN 2503-5347
ISSN 2503-1201
JTP2IPS is licensed by CC BY 4.0.