SITUS KAWASAN KAUMAN MENARA KUDUS SEBAGAI SUMBER BELAJAR SEJARAH

Moh Rosyid

Abstract


This reasearch aims to illuminate the fact that cultural heritage objects could be used as a source of history instructions. This research data were obtained by the authors with interviews, observations, and  literature studies. Then, the data were analyzed with qualitative descriptive approaches. The results of this research show that Kudus in the pre-Islamic past left traces of a great civilization in the form of The Holy Tower, The Twin Arch (both in the Holy al-Aqsha Mosque) and The Breaking of Bubrah in the Kauman Area of the Holy Tower. This fact can be used as an reinforcement that past life that bequeaths cultural traces can be enjoyed by current and future generations as a source of historical learning in educational institutions must learn to college, especially historicalreviewers, archaeologists, sociologists, anthropologists and other scientists about Kudus. The task with Municipiality Kudus, DPRD Kudus, and Kudus citizens is to take care according to their respective portions.


Keywords


history; facts; care; cultural heritage

Full Text:

PDF

References


Darban, A. A. (2010). Sejarah Kauman Menguak Identitas Kampung Muhammadiyah. Suara Mu-hammadiyah: Yogyakarta.

Djono, D., & Isawati, I. (2017). Nilai Historis Komplek Makam Sunan Kudus Sebagai Bahan Pengembangan Sumber Belajar Sejarah Lokal. Candi, 15(1).

Firdaus. D.W. (2019). Pemanfaatan Situs Astana Gede sebagai Sumber Belajar untuk Mengem-bangkan Kesdaran Sejarah Lokal Mahasiswa. Bihari Jurnal Pendidikan Sejarah dan Ilmu Sejarah. Vol.2, No.1.

Hastutiningsih, T. (2008). Simbol-Simbol Agama Hindu di Candi Sukuh (StudiSimbol Agama Hin-du di Dusun Sukuh, KecamatanNgargoyoso, KabupatenKaranganyar, Jateng. Skripsi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Himawan, U. (2012). Langgar Bubrah, sebuah Akulturasi Hindu-Islam. Gangsiput.com, 8 Juli 2012.

Jamaluddin. (2019). Jejak-jejakArkeologi Islam di Lombok. Sanabil: Mataram.

Kuntowijoyo. (2008). Penjelasan Sejarah. Tiara Wacana: Yogyakarta.

Munoz, P. M. (2009). Kerajaan-Kerajaan Awal Kepulauan Indonesia dan Semenanjung Malaysia. Yogyakarta: Mitra Abadi.

Pradisa, A. P. (2017). Perpaduan Budaya Islam dan Hindu dalam Masjid Menara Kudus. Cirebon.

Roesmanto, T. (2013). Rupa Bentuk Menara Masjid Kudus, Bale Kulkul, dan Candi. JurnalArsi-tektur Universitas Bandar Lampung.

Rahman, A. (2017). Pemanfaatan Situs Sejarah sebagai Sumber Sejarah di MA al-Ma’arif Singo-sari Kabupaten Malang, Jawa Timur. Skripsi Jurusan Pendidikan IPS Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Rosyid, M. (2019). Urgensi Kauman Menara Kudus sebagai Cagar Budaya Islam. Jurnal Sosiote-knologi Fak Seni Rupa ITB, Vol 18, No.3 Desember 2019.

Salam, S. (1977). Kudus Purbakala dalam Perjuangan Islam. Menara Kudus: Kudus.

Salam, S. (1986). Ja’far Shodiq Sunan Kudus, cetakan ketiga. Menara Kudus: Kudus.

Sahar, S. (1990). Dimensi-Dimensi Renovasi Masjid Menara Kudus. Universitas Gajah Ma-da.Supani, Sancaka Dwi, dkk. (2009).Benda CagarBudayaPeninggalan Sejarah dan Purbakala Kabupaten Kudus. DinasKebudayaan dan PariwisataKabupaten Kudus.

Supatmo. (2014). KeunikanOrnamenBermotifFiguratif pada KompleksBangunan Masjid Menara Kudus. JurnalFakultas Bahasa dan SeniUnnes, Vol.VIII, No.1 Januari 2014.

Safitri, N. (2018). Pemanfaatan Situs Purbakala Semedo sebagai Sumber Belajar Sejarah bagi Siswa Kelas X IPS SMAN 1 Dukuhwaru dan SMAN 3 Slawi Kabupaten Tegal TA 2017/2018. Indonesian Journal of History Education. Vol.6, No.2.

Wawancara dengan Aftoni, perawat situs Langgar Bubrah Kudus




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v4i1p59-72

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial office:

History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,  
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index 

E-ISSN 2622-1837

   

  Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats