PELUANG DAN TANTANGAN METAVERSE SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN SEJARAH: SEBUAH KAJIAN LITERATUR SISTEMATIS
Abstract
Abstract: The metaverse technology was massively developed in the last decade. The utilization and development of the metaverse in the field of education is considered in line with the concept of society 5.0 and 21st century competencies. Innovation makes the learning process interactive by cultivating critical thinking, communication, creative thinking, and collaboration. The development of the metaverse in the field of education is an effort to present the concept of student center learning. This research method uses a literature review by collecting scientific studies, analyzing, and comparing the use and utilization of the metaverse in education. Data search procedures, data analysis, topic determination, literature review and conclusions related to the opportunities and challenges of the metaverse as a medium for learning history. Data analysis used a literature review with descriptive qualitative. The keywords in the literature search are "Metaverse" and "Learning Media" with a publication period of 2015-2023. The Opportunities for metaverse technology in the world of education have great opportunities to be developed to improve the quality of education. The presence of metaverse technology has challenges such as crime and digital data security and a lack of humanity. This needs to be balanced with an understanding of digital literacy so that it is the center of progress in human-centered society, science and technology.
Abstrak:Teknologi metaverse masif dikembangkan dalam dekade belakangan. Pemanfaatan dan pengembangan metaverse dalam bidang pendidikan dinilai selaras dengan konsep masyarakat 5.0 dan kompetensi abad 21. Inovasi menjadikan proses belajar pembelajaran interaktif dengan menumbuhkan critical thinking, communication, creative thinking, and collaboration. Pengembangan metaverse pada bidang pendidikan menjadi upaya menghadirkan konsep pembelajaran student center. Metode penelitian ini menggunakan literature review dengan mengumpulkan kajian ilmiah, menelaah, dan membandingkan penggunaan dan pemanfaatan metaverse pada pendidikan. Prosedur pencarian data, analisis data, penentuan topik, literature review dan kesimpulan terkait peluang dan tantangan metaverse sebagai media pembelajaran sejarah. Analisis data menggunakan literatur review dengan kualitatif deskriptif. Kata kunci dalam pencarian literatur yakni “Metaverse” dan “Media Pembelajaran” dengan rentang waktu publikasi tahun 2015-2023. Peluang teknologi metaverse di dunia pendidikan memiliki peluang besar untuk dapat dikembangkan untuk meningkatkan kualitas pendidikan. Hadirnya teknologi metaverse memiliki tantangan seperti adanya kejahatan dan keamanan data digital dan kurangnya sisi kemanusiaan. Hal ini perlu diimbangi pemahaman literasi digital sehingga pusat kemajuan pada human-centered society, sains, dan teknologi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar E, I., & Martadi. (2022). Analisis Potensi Implementasi Metaverse Pada Media Edukasi Interaktif. Jurnal Barik, 4(1), 37–51. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/JDKV/
Alawiyah, F. (2014). Pendidikan Madrasah di Indonesia: Islamic School Education in Indonesia. Jurnal Aspirasi, 5(1), 51–58.
Alim, M. R. (2022). Pengembangan Media Galeri Visual Sejarah ( Gvs ) Berbasis Website Pada Materi Candi-Candi di Malang Raya. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 5(2), 167–174.
Arifianto, P. F., Setiawan, B., & Kusuma, M. R. P. (2022). Metaverse dan Tanggung Jawab Akademisi dalam Pendidikan Desain Komunikasi Visual. 8–15.
Aripidi, A., Hariady, R., & Chusni, M. M. (2022). Metaverse: Konsep Pendidikan yang Akan Datang. Kolaborasi Pendidikan Dan Dunia Industri Sebagai Implementasi Merdeka Belajar-Kampus Merdeka, 138–146.
Bonafix, N., & Nediari, A. (2022). Potensi Dan Peluang Metaverse dalam Dunia Pendidikan. Prosiding SNADES 2022 – Desain Kolaborasi Interdisipliner Di Era Digital, 24–30.
Contreras, G. S., González, A. H., Fernández, M. I. S., Cepa, C. B. M., & Escobar, J. C. Z. (2022). The Importance of the Application of the Metaverse in Education. Modern Applied Science, 16(3), 34. https://doi.org/10.5539/mas.v16n3p34
Faizah, U., Rustaman, N. Y., Ambarwati, R., & Rahayu, D. A. (2021). Persepsi Calon Guru Biologi Tentang Keterampilan Memecahkan Masalah Biodiversitas: Kajian Terkait Society 5.0. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 2(September), 12–23.
Fauzian, R. (2022). Metaverse dan Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah; Tantangan dan Peluang. Madaris: Jurnal Guru Inovatif, 1(1), 27–37. https://jurnalmadaris.org/index.php/md/article/view/296
Fitria, T. N., Simbolon, N. E., & Afdaleni. (2022). Possibility of Metaverse in Education: Opportunity and Threat. SOSMANIORA: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(3), 365–375. https://journal.literasisains.id/index.php/sosmaniora/article/view/821
Ginting, R. V. B., Arindani, D., Lubis, C. M. W., & Shella, A. P. (2021). Literasi Digital Sebagai Wujud Pemberdayaan Masyarakat di Era Globalisasi. Jurnal Pasopati, 3(2), 118–122. http://ejournal2.undip.ac.id/index.php/pasopati
Hwang, G. J., & Chien, S. Y. (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3(April), 100082. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100082
Inayah, S., Herman, T., Juandi, D., Pahmi, S., Sugiarni, R., Supriyadi, E., Fauzi, A. L., Iskandar, R. S. F., & Mahmudin. (2022). Sosialisasi Penggunaan Teknologi Virtual Reality Dan Augmented Reality Dalam Pembelajaran Untuk Menyongsong Era. 2(3), 134–140.
Inceoglu, M. M., & Ciloglugil, B. (2022). Use of Metaverse in Education. International Conference on Computational Science and Its Applications, 171–184.
Indarta, Y., Ambiyar, A., Samala, A. D., & Watrianthos, R. (2022). Metaverse: Tantangan dan Peluang dalam Pendidikan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3351–3363. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2615
Isnain, A. R., & Putra, A. D. (2023). Pengenalan Teknologi Metaverse Untuk Siswa SMK Budi Karya Natar. Journal of Engineering and Information Technology for Community Service (JEIT-CS), 1(3), 132–136.
Kuntowijoyo. (2008). Penjelasan Sejarah. Tiara Wacana.
Kustandi, & Sutjipto. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Ghalia Indonesia.
Mulati, Y. (2022). Analisis Penggunaan Teknologi Metaverse terhadap Pembentukan Memori pada Proses Belajar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 120–128.
Nafi’ah, U., Sapto, A., Sayono, J., & Herdiani, A. (n.d.). … kapasitas guru dalam mengembangkan media pembelajaran berbasis augmented reality untuk menyelaraskan pembelajaran sejarah dengan kebutuhan masa kini. … Pendidik Dan Peneliti Sejarah. https://ejournal.upi.edu/index.php/historia/article/view/38950
Nela, E., Supriatna, N., & Yulifar, L. (2022). Peserta Didik pada Pembelajaran Sejarah di Masa Pandemi. HISTORIA; Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 5(2), 117–128.
Nizaruddin, Feriyanto, & Siyono. (2022). Akademisi dalam Pemanfaatan Metaverse. Akademia Pustaka.
Nugraha, R. N., Remilenita, S., & Nurul, H. (2023). Model Perencanaan Metaverse Ar Di Taman Literasi dalam Mengakses Buku Online. 3(9), 7531–7538.
Nurseto, T. (2011). No Title. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1).
Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Wagiu, E. B., Simarmata, J. (2020). Pengembangan media pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Pangestu, D. M., & Rahmi, A. (2022). Metaverse: Media Pembelajaran di Era Society 5.0 untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Indonesia. Journal of Pedagogy and Online Learning, 1. https://jpol.ppj.unp.ac.id/index.php/jpol/article/view/17
Putra, A. B. P. (2022). Metaverse: Tantangan dan Peluang dalam Pendidikan Profil Pelajar Pancasila. Semnas Manajemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Pada PAUD Dan Pendidikan Dasar, 6(3), 3351–3363. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2615
Qomarrullah, iy, Siahaan, J., & Sawir, M. (2022). Pengenalan Digital Literasi “Metaverse” (Tantangan dan Potensi E-Sport di Tanah Papua). JURNAL ALTIFANI Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(4), 334–341.
Raihany, V., Widjayaa, S. D., Meliyaa, R., & Andia. (2021). Problematika Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 4(1), 67–70.
Salim, B. S., Ivander, F., & Cahyadi, A. (2023). Kesiapan dan Dampak Penggunaan Teknologi Metaverse dalam Pendidikan. Kesatria : Jurnal Penerapan Sistem Informasi (Komputer Dan Manajemen), 4(1), 48–57. https://tunasbangsa.ac.id/pkm/index.php/kesatria/article/view/116
Saputra, Y. W., & Rahmadi, M. N. P. (2022). Eksistensi Pendidikan dan Pembelajaran IPS di Era Metaverse. In … , SH, MH Chair of 4th OSC. repository.unmul.ac.id. https://repository.unmul.ac.id/bitstream/handle/123456789/46298/BUKU-PROSIDING-OSC-2022_FIX.pdf?sequence=1#page=183
Setyawan, M. A. (2022). Jurnal Ekonomika dan Bisnis. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis, 8(2), 27–41.
Setyowati, E., Fuada, S., Anwar, K., Danuarteu, M. D., Purba, S. T. F., & Wijaya, A. (2023). Introducing 6G Technology to support metaverse for telecommunication engineering students in Universitas Pendidikan Indonesia. 8(2), 210–222.
Shabir, A. (2022). Ujicoba Penggunaan Teknologi Virtual Reality sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 696–702. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2773
Sopiandi, I., & Susanti, D. (2022). Menganalisis Informasi Metaverse Pada Game Online Roblox Secara Garis Besar. JURNAL PETISI (Pendidikan Teknologi Informasi), 3(1), 1–4. https://doi.org/10.36232/jurnalpetisi.v3i1.2021
Sulistianingsih, Mojibur Rohman, Purnomo, & Eddy Sutadji. (2022). Pengalaman Game Yang Menyenangkan Untuk Mengidentifikasi Tipe Dunia Metaverse Sebagai Model Pembelajaran Yang Inovatif. Steam Engineering, 4(1), 44–54. https://doi.org/10.37304/jptm.v4i1.4718
Sunandar, H., & Nadeak, B. (2022). Penerapan Metode MAUT Terhadap Perkembangan Metaverse Untuk Media Pembelajaran Daring Dengan Pembobotan ROC. 6(November), 100–107. https://doi.org/10.30865/komik.v6i1.5753
Suryaman, M., Setiyani, L., Gunawan, R., & ... (2023). Pengenalan Pemanfaatan Teknologi Virtual Reality (VR) dan Augmented Reality (AR) dalam Proses Pembelajaran Kepada Para Guru. Jurnal Pengabdian Mandiri, 2(1). https://bajangjournal.com/index.php/JPM/article/view/4678
Talan, T., & Kalınkara, Y. (2022). Students’ Opinions about the Educational Use of the Metaverse. International Journal of Technology in Education and Science, 6(2).
Wena, M. (2016). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer suatu tinjauan konseptual operasional. bumi aksara.
Yudaningsih, Sariyatun, & Agung, L. (2014). Penerapan Model Discovery Learning Melalui Lawatan Sejarah untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Wuryantoro Kabupaten Wonogiri Tahun 2015/2016. Historika: Journal of History Education Research, 15(2), 89–95.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um0330v6i2p201-215
Refbacks

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial office:
History Department, Faculty of Social Science,
Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang No.5 Kota Malang 65145,
Phone. (0341) 551312,
email: jpsi@um.ac.id
Website: http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah/index
E-ISSN 2622-1837
This work is licensed under a CC BY SA 4.0.