The Use of German Linduo HD Application as Independent Learning Media for Class XI IBB Students of SMA Laboratorium UM

Minchatus Salwa

Abstract


The purpose of this study is to describe the use of German Linduo HD as independent learning media and students responses to the application, also the obstacles while using the application by students of class XI IBB SMA Laboratorium UM. In carrying out this study, the researchers used qualitative descriptive method. The data resource for this study was 31 students in class XI IBB SMA Laboratorium UM. Interview and documentation were the instrument used by researcher for data collection. The results showed that most students are able to operate the application well. Based on the results of the interviews, students felt that illustrations in the application and also fun song accompaniments help make it easier for students to understand German material. On the other hand, there are difficulties when using this application, namely unclear usage directions in operating the application and difficulty in operating in writing practice section.


Full Text:

PDF

References


Audie, N. 2019. Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586-595. Dari https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5665

Budiaman. 2017. Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Penerapan E-Learning dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Sejarah Lontar, 7(2), 50-60. DOI: https://doi.org/10.21009/lontar.072.05

Google Playstore. (2019) (Online) (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lin.duo.hd.german) diakses pada 3 April 2021.

Hamka, D. & Vilmala, B.K. 2019. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Blended Learning melalui Aplikasi Google Classroom untuk Peningkatan Kemandirian Belajar Mahasiswa. Journal of Education Informatic Technology and Science, 1(2), 145-154. Dari https://ejurnal.umri.ac.id/index.php/JeITS/article/view/1439

Inah, E.N., Dkk. 2017. Hubungan Belajar Mandiri dengan Prestasi Belajar Pai di Mtsn 1 Konawe Selatan. Jurnal Al-ta’dib, 10(2), 19-36. Dari https://media.neliti.com/media/publications/235747-hubungan-belajar-mandiri-dengan-prestasi-7184a005.pdf

Jagtap, P. 2016. Teachers Role as Facilitator In Learning. Scholarly Research Journal for Humanity Science & English Language, 3(17), 3903-3905. Dari http://oaji.net/articles/2016/1201-1476521024.pdf

Kurniawan, Deddy. 2020. Pembelajaran Bahasa Jerman Di Kala Pandemi Covid-19: Fleksibilitas Dan Aksesbilitas. Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra (SELASAR 4). Dari http://jerman.sastra.um.ac.id/selasar/wp-content/uploads/2020/11/7-IND005.pdf

Makur, A.P., Dkk. 2018. Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Android dan Tipe Kepribadian terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Calon Guru. Journal Review Pembelajaran Matematika, 3(2), 86-101. DOI: https://doi.org/10.15642/jrpm.2018.3.2.86-101

Maula, I.I. 2020. Strategi Pembelajaran Mandiri Pada Madrasah Ibtidaiyah (Online). (http://www.jurnal.staiba.ac.id/index.php/eL-SANTRY/article/view/201/0) diakses pada 25 Agustus 2021.

Nurhidayah, I. 2020. Peran Guru sebagai Fasilitator Pembelajaran Daring pada MTs di Kecamatan Tengaran Kabupaten Semarang Tahun 2020. Skripsi tidak diterbitkan. Salatiga: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Salatiga.

Puspitarini, Y.D. & Hanif, M. 2019.Using Learning Media to Increase Learning Motivation in Elementary School. Anatolian Journal of Education, 4(2), 53-60. DOI: 10.29333/aje.2019.426a

Putra, R. A., Kamil, M., & Rahmat, J.P. 2017. Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(1), 23-36. Dari https://ejournal.upi.edu/index.php/pls/article/view/8723/5413

Surat Edaran Mendikbud No 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (COVID- 19). Pusdiklat Kemdikbud (Online).(https://Pusdiklat.Kemdikbud.Go.Id/), diakses 1 Januari 2021.

Rahmatina, M. 2017. Penerapan Media Berbasis Android "Mondly-German Lesson" sebagai Pembelajaran Mandiri Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Bahasa SMA Brawijaya Smart school Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: FS UM.

Raihan, P. 2019. Analisis Kemandirian Belajar Siswa Menggunakan Aplikasi Duolingo Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Di Kelas Viii Smp Negeri 1 Sabang. Skripsi tidak diterbitkan. Banda Aceh: FTK Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam.

Riyana, C. 2015. Konsep Pembelajaran Online, (Online), (https://www.pustaka.ut.ac.id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/TPEN4401-M1.pdf), diakses 10 Februari 2021.

Rohani. 2019. Diktat Media Pembelajaran, (Online), (https://core.ac.uk/download/pdf/288923247.pdf), diakses 15 Februari 2021.

Sobri, M., Nursaptini. & Novitasari, S. 2020. Mewujudkan Kemandirian Belajar melalui Pembelajaran Berbasis Daring di Perguruan Tinggi pada Era Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Glasser, 4(1), 64-71. DOI: http://10.32529/glasser.v4i1.373

Taufiqurrochman. 2016. Busuu.com: Model Belajar Bahasa Arab Mandiri Berbasis Website, (Online), (http://repository.uin-malang.ac.id/756/1/Penelitian%20Busuu.com%202016_2.pdf), diakses 10 Maret 2021.

Undang-Undang No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, (Online), (http://jdih.bpk.go.id/wp-content/uploads/2012/03/UU_no_20_th_2003.pdf), diakses pada 20 Maret 2021.

Yustiani, G., Abdulhak, I., & Pramudia, J.R. 2018. Peran Tutor Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Mandiri. (https://ejournal.upi.edu/index.php/PNFI/article/view/5588) diakses pada 25 Agustus 2021.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v5i22021p95-104

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

View My Stats

Flag Counter

 

 

 

 

eISSN 2548-1681