Cross-Cultural Aspects of Family Theme in Learning German as a Foreign Language for Grade XI Senior High School

Hadijah Nastiti, Rosyidah Rosyidah

Abstract


This research aims to describe the cross-cultural aspects of the Familie theme in learning German and its implementation in learning German for XI grade of Senior High School. This research method used literature review: German curriculum for high school, syllabus, lesson plans, German language textbooks for A1 level high school, books, research results, and articles related to the use of intercultural learning methods. Then, all research data are grouped in tabular form, summarized and narrated. The results showed that the cross-cultural aspects studied in learning German for  XI gradecontained in Familie theme consisted of the sub-themes Familienaktivitäten, Familienstammbaum, Familienalbum, and Familienname. Cross-cultural aspects could be implemented in learning German in  XI grade Senior High School with three methods, they are discussion method, the comparing and commenting method, and the Stationenlernen method. Among the three methods, comparing and commenting methods are recommended to be implemented in learning German in XI grade of Senior High School.


Keywords


cross-cultural aspects; family, learning German as a foreign language

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, A. dan Rachmijati, C. 2017. Aplikasi Pemahaman Lintas Budaya (Crosscultural Understanding) Dalam Pembelajaran Speaking Untuk Mengatasi Kecemasan Berbicara (Speaking Anxiety) Pada Mahasiswa Semester 2 Program Studi Bahasa Inggris STKIP Siliwangi. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 4(2), pp.32-39. Dari http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/p2m/article/view/639

Ani, N.P.S.M. 2020. Implementasi Pemahaman Lintas Budaya Dalam Pembelajaran Bahasa Jepang di Kelas XI BB 1 SMA Negeri 4 Singaraja (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha). Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Aryana, A.A.G. 2017. Kebudayaan Dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara. Program Studi Arkeologi Fakultas Ilmu Budaya Universitas Udayana Denpasar.

Avianti, D., 2017. Hubungan Intensitas Menonton Film Berbahasa Jerman Dengan Pemahaman Landeskunde. Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia. Dari https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Hubungan+Intensitas+Menonton+Film+Berbahasa+Jerman+Dengan+Pemahaman+Landeskunde&btnG=

Corless, I.B., Nicholas, P.K., dan Nokes, K.M. 2001 Issues in Cross-cultural Quality-of-Life Research. Journal of Nursing Scholarship, Sigma Theta Tau International.

Emiliasari, R.N. 2019. Pentingnya Penerapan Nilai-Nilai Budaya Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 1, pp. 998-1008).

Fachrurozi, M.H. 2016. Pembelajaran Sejarah di SMK dalam Konteks Globalisasi. In Prosiding Seminar Nasional Program Studi Pendidikan Sejarah se-Indonesia: Kajian Muatan dan Posisi Mata Pelajaran Sejarah di Kurikulum 2013. Universitas Negeri Yogyakarta.

Faridah, N.L. 2018. Studi Komparasi Metode Pembelajaran Scramble Dan Metode Pembelajaran Role Playing Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Manajemen Kelas X Iis Sma Negeri 3 Surabaya Tahun Ajaran 2017-2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE). Program StudiPendidikan Ekonomi, FakultasEkonomi, UniversitasNegeri Surabaya.

Fong, J., 2020. An Evaluation of an Education Abroad Program on The Intercultural Learning and Cross-Cultural Adaptability Skills of University Undergraduates. Department of Educational Policy and Leadership, Albany University, New York, USA.

Heryadi, H., dan Silvana, H. 2013. Komunikasi Antarbudaya dalam Masyarakat Multikultur. (Studi Tentang Adaptasi Masyarakat Migran Sunda di Desa Imigrasi Permu Kecamatan Kepahiang, Provinsi Bengkulu). Universitas Terbuka dan Universitas Pendidikan Indonesia.

Hidayat, E., 2013. Bentuk Pengingkaran dalam Komunikasi Silang Budaya Antara Native Speaker dan Pembelajar Bahasa Jerman di Indonesia. Jurusan Sastra Jerman, Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang.

Hutagalunng, S.M. 2017. Efektivitas Bahan Ajar Interkulturelle Kommunikation Berbasis Multimedia. Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Medan, 28(2).

Kemendikbud. 2013. Kompetensi Dasar Sekolah Menengah Atas (SMA)/

Madrasah Aliyah (MA). Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan.

Khosiyono, B.H.C. 2018. Kebijakan Pendidikan Bahasa Asing di Indonesia dalam Perspektif Masyarakat Global. Universitas Negeri Yogyakarta, Depok, Sleman, Yogyakarta.

Kudriyah, S. 2009. Pembelajaran Silang Budaya (Interkulturell) Untuk Meningkatkan Kemampuan Interpretasi Sastra Jerman. Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Medan.

Lestari, L.A. 2010. Mengenalkan aspek budaya dalam pembelajaran bahasa Inggris. Makalah disajikan dalam Pidato Pengukuhan Guru Besar Universitas Negeri Surabaya. Surabaya, Desember.

Liaw, M.L. 2006. E-Learning and The Development of Intercultural Competence. National Taichung University.

Mahagangga, I.G.A.O., dan Nugroho, S. 2017. Pemahaman Lintas Budaya dalam Kepariwisataan. Universitas Udayana; Cakra Press.

Marbung, E.M., dan Rosana, H. 2008. Kontake Deutsch Extra. Buku Pelajaran Bahasa Jerman. Jakarta: Katalis.

Masita, E. 2021. Multikulturalisme Dan Interkulturalisme Dalam Pengajaran Bahasa Inggris Di Indonesia. ISoLEC Proceedings.

McLeay, F., dan Wesson, D. 2014. Chinese versus UK Marketing Students’ Perceptions of Peer Feedback and Peer Assessment. The International Journal of Management Education.

Moloney, R., dan Harbon, L. 2010. Making Intercultural Language Learning Visible and Assessable. Proceedings of Intercultural Competence Conference. Macquarie University and University of Sydney.

Muchtar, K., Koswara, I., dan Setiaman, A. 2016. Komunikasi Antar Budaya dalam Perspektif Antropologi.

Newton, J.M., Yates, E., Shearn, S., dan Nowitzki, W. 2015. Intercultural Communicative Language Teaching: Implications for Effective Teaching and Learning. (A Literature Review and an Evidence-based Framework for Effective Teaching). School of Linguistics and Applied Language Studies and the Jessie Hetherington Centre for Educational Research, Victoria University of Wellington.

Nurmukhanbetova, A.A., Tsyganova, V.A., dan Issabayeva, B. 2019. Linguo-Cultural Aspect in Learning Foreign Languages. Master of Arts of Al-Farabi Kazakh National University, Kazakhstan, Almaty.

Rahayu, E.S. 2020. Peningkatan Pembelajaran Gramatika Dan Hasil Belajar Bahasa Jerman Tentang Familie Dengan Metode Stationenlernen. Jendela Inovasi Daerah.

Richard, J.C., dan Schmidt, R. 2002. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. 3rd Ed., London: Pearson Education Limited.

Rompay, I.V., dan Geessink, J. 2021 Exploring Peer Feedback on Behaviour in the International Classroom: A Case Study on Students’ Experiences And Perceptions. International School of Business, HAN University of Applied Sciences, Arnhem, Netherlands.

Sadiah, F.T., Dalle, A., dan Rijal, S. 2020. Das Vergleichen Des Make A Match Lernmodells Mit Dem Example Non Example Lernmodell Für Deutsche Schreibfertikeit Der Elften Klasse An Der Sma Negeri 9 Makassar. Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Negeri Makassar.

Santia, S.S., dan Anwar, M. 2021. Tema “Keluarga” dan Relevansinya dalam Pembelajaran Bahasa Jerman. Interference Journal of Language, Literature, and Linguistics.

Santoso, I. 2012. Pendidikan Karakter Dan Pembelajaran Bahasa Asing Berwawasan Interkultural. FBS Universitas Negeri Yogyakarta.

Sanulita, H. 2019. Pemanfaatan Pendekatan Pragmatik dalam Pengajaran Bahasa Berbasis Pemahaman Lintas Budaya. Prosiding Seminar Nasional Linguistik dan Sastra (SEMANTIKS). FKIP Universitas Tanjungpura, Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Sari, E.W. 2021. Analisis Buku Bahan Ajar Bahasa Jerman Deutsch ist einfach untuk SMA Kelas XI (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Saud, S., Burhanuddin., dan Saud, C.F. 2019. Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Kancing Gemerincing dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman FBS UNM. Prosiding Seminar Nasional LP2M UNM. Fakultas Bahasa dan Sastra, Universitas Negeri Makassar.

Setiawan, A.K. 2011. Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Berbasis Interkultural. FBS Universitas Negeri Yogyakarta.

Setyawan, C.E., dan Fathoni, M. 2017. Pengembangan Pembelajaran Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Menggunakan Pendekatan Cross Cultural Understanding. STAI Masjid Syuhada Yogyakarta.

Sudarmaji., Widodo, P., dan Setiawan, A.K. 2013. Analisis Interkultural Tuturan Bahasa Jerman dalam Buku Ajar di Perguruan Tinggi. FBS Universitas Negeri Yogyakarta.

Sumarti., Sunarti, I., dan Agustina, E.S. 2020. Lintas Budaya (Interkultural) dalam Pembelajaran Berbicara Bagi Peserta Bipa Darmasiswa di Universitas Lampung. Universitas Lampung.

Suyitno, I. 2017. Aspek Budaya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Fkip E-Proceeding, pp.55-70. (Online), (http://jurnal.unej.ac.id/index.php/fkip-epro/article/view/4856), diakses 23 Mei 2022.

Vogt, K. 2015. Die Beurteilung interkultureller Kompetenz im Fremdsprachenunterricht oder Testing The Untestable. University of Education Heidelberg, English Department, Neuenheimer Feld, Heidelberg.

Wong, T.M. 2018. Teaching Innovations in Asian Higher Education: Perspectives of Educators. The Chartered Institute of Linguists Hong Kong Society, Kowloon, Hong Kong. (Online), (https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/AAOUJ-12-2018-0032/full/html), diakses 14 Maret 2022.

Yu, S., dan Lee, I. 2016. Umpan Balik Rekan dalam Penulisan Bahasa Kedua (2005–2014), Pengajaran Bahasa, Vol. 49 No.4, hlm. 461-493.

Yulianti, N.N.V., Suartini, N.N., dan Sadyana, W. 2019. Implementasi Pemahaman Lintas Budaya dalam Pembelajaran Bahasa Jepang di SMK Negeri 6 Denpasar. Singaraja: Jurusan Pendidikan Bahasa Jepang, Universitas Pendidikan Ganesha.

Zen, M. 2014. Pendekatan Lintas-Budaya untuk Penyempurnaan Kurikulum di SMK Plus Bina Nusantara Mandiri Pariaman. Al-Talim Journal, 21(1), pp.54-61. Dari https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Zen%2C+M.%2C+2014.+Pendekatan+Lintas-Budaya+untuk+Penyempurnaan+Kurikulum+di+SMK+Plus+Bina+Nusantara+Mandiri+Pariaman.+STIA+BNM+Pariaman%2C+Kopertis+Wilayah+X+Sumatera+Barat%2C+Indonesia.&btnG=




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v6i22022p87-97

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

View My Stats

Flag Counter

 

 

 

 

eISSN 2548-1681