The Influence of Professional Competence on the Authentic Assessment Skills of Indonesian Language Teachers at MTS Pekanbaru City

Nur Raudhoturrahmah, Desi Sukenti

Abstract


This research aims to examine the influence of professional competence on the authentic assessment skills of Indonesian language teachers at MTS Pekanbaru City. This type of research is quantitative with a correlation method. The population in this study were MTS Indonesian language teachers in Pekanbaru city. Samples were taken randomly with a total sample of 52 teachers. Data collection techniques are questionnaires, documentation and observation. The analysis used is validity, reliability and prerequisite tests. Hypothesis testing was carried out using a correlation test with the help of the SPSS version 25 program. The research results showed that professional competence had a positive and significant influence on authentic assessment skills with a correlation test result of R= 0.678. So it can be concluded that the professional competence possessed by Indonesian language teachers at MTS Pekanbaru city has an influence on authentic assessment skills, professionally competent teachers have the ability to assess and evaluate students, one of which is carrying out authentic assessment in Indonesian language subjects with the aim of measure students' abilities in various possible solutions to problems faced in real world situations or contexts that appear as the end result of a learning process.

Keywords


Professional competence assessment skills authentic teachers

Full Text:

PDF

References


Abdillah, F. M., Sulton S., & Husna, A. (2021). Implementasi Penilaian Autentik dalam Kurikulum 2013. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. 4(1), 40-47.

Agustin, A.W. (2022). Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Penilaian Autentik Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19 Kelas II SD Negeri Ledug Kecamatan Kembaran Kabupaten Banyumas. Skripsi. Universitas Islam Negeri Purwokerto.

Damaryanti, R., Sangila, M.S., Kadir, A., & Marlina. (2023). Peran Guru dalam Implementasi Penilaian Autentik Pada Peserta Didik Berdasrkan Kurikulum 2013. Taksonomi: Jurnal Pendidikan Dasar. 3(1), 100-110. https://doi.org/10.35326/taksonomi.v2i.4436

Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru (Suatu Studi Meta-Analysis Desertasi Pascasarjana). JKKP: Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan, 1(2), 9-19.

Haili, H. (2022). Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Fisika pada Madrasah Aliyah. Jurnal Kulidawa.3(1), 8-18.

Hartanti, A. S., & Yuniarsih, T. (2018). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. 3(1), 19–27. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9452

Isnaini, A.I.., & Utami, L. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Kinerja untuk Mengukur Kemampuan Psikomotorik Siswa dalam Praktikum Laju Reaksi. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry. 12(1), 24-30.

Lumbantobing, M.E., & Naibaho, D. (2023). Kompetensi Profesional Guru dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Ilmiah Multidisiplin. 1(1), 58-64. DOI: https://doi.org/10.62017/merdeka

Mafaza, A. (2016). Pelaksanaan Penilaian Portofolio Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia oleh Guru Kelas VI SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.5(2), 1-9.

Magdalena, I., Inayah, S., & Sahidah, N. (2023). Analisis Dampak Penerapam Metode Pembelajaran Berbasis Portofolio Dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Negeri Taman Cibodas. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhineka Tunggal Ika. 1(4), 132-152. DOI: https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i4.273

Maulina, O.H., & Setyorini. (2018). Penilaian Proyek Sebagai Implementasi Authentic Assesment Untuk Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Drama Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia. 2(1), 334-343.

Mawardi, M., & Aryanti, M.P. (2018). Analisis Kesulitan Guru dalam Mengimplementasikan Penilaian Autentik Siswa Pada Kurikulum 2013 di SDN Petir 3 Kota Tanggerang. In prosiding Seminar dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Mudlofir, A. (2012). Pendidik Profesional (Konsep, Strategi Aplikasinya dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mulyasa, E. (2009). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muslich, M. (2011). Authentic Assesment: Penilaian Berbasis Kelas dan Kompetensi. Bandung: PT. Refika Aditam.

Mustofa, T., Farida, N.A., Ferianto. (2023). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Dalam Manajemen Pembelajaran Terhadap Peningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI. Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam. 8 (1), 44-54.

Natalia, T. (2018). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Kualitas Pembelajaran Siswa Kelas II Taman Harahap Curup. Skripsi: Institut Agama Islam Negeri Curup.

Nisrokha. (2018). Authentic Assessment (Penilaian Otentik). Jurnal Madaniyah. 8(2), 209-299.

Nurfidah., Rostati., & Yani, M. (2022). Penerapan Penilaian Autentik Guru Bahasa Indonesia dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot di SMAN 1 Wera. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala. 7(4), 808-814.

Rifka, Z., Khaldun, I., & Ismayani, A. (2017). Analisis Pelaksanaan Penilaian Autentik Kurikulum 2013 oleh Guru Kimia di SMAN Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia. 2(3), 245-254.

Santi, A., Silvia, D., & Damaianti. (2023). Penilaian Autentik Pembelajaran Menulis Karya Ilmiah dalam Mencapai Keterampilan Peserta Didik Sekolah Menengah Atas. Jurnal Fon: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 19(2), 226-238. https://doi.org/10.25134/fon.v19i2.7710

Sappaile, N. (2017). Pengaruh Kompetensi Pedagogik, Kompetensi Profesional, dan Sikap Profesi Guru Tehadap Kinerja Penilaian Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan. 19 (1), 47-58.

Sarudin, Sahliah, Dharmawati, & Pulungan, S. 2021). Pengaruh Kompetensi Profesional Dan Kepribadian Guru Terhadap Prestasi Belajar MTSS Ulumul Qur’an Medan. Jurnal Wahana Inovasi. 10 (2), 311-330.

Siregar, L.A. (2019). Penilaian Otentik Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Pembelajaran. 3(2), 1-11.

Subrata, I.M., & Rai, G.A. (2019). Penerapan Penilaian Autentik dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Emasains: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains. 3(2), 198-204. DOI : 10.5281/zenodo.3552023

Sudirman. (2022). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru, Motivasi Kerja dan Semangat Kerja Terhadap Kinerja Guru Di SMP Kadijah Padang. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis. 1(2), 234-244. https://doi.org/10.47233/jemb.v1i2.658

Sudjoko, S. (2020). Kompetensi Profesional bagi Seorang Guru dalam Manjemen Kelas. Jurnal Ilmu Pendidikan. 12(1), 1-10. https://doi.org/10.37640/jip.v12i1.202.

Suebudin, M. (2021). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Kecamatan Krangkeng Kabupaten Indramayu. Jurnal Pendidikan Indonesia. 2(4), 712-732.

Sukahar, K., Ernawati, E., & Ode, R. (2023). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV di SD Inpres 5 Bomberay. Journal of Education Scienties. 7 (1), 14-30.

Sukenti, D. (2021). Buku Ajar Penilaian Pembelajaran Dalam Bahasa Indonesia. Solok: Mitra Cendikia Media.

Suwandani, R.A., Karma, I., & Affandi, L.H. (2020). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Guru dalam Melaksanakan Penilaian Autentik di SDN Gugus 1 Kecamatan Janapria, Jurnal Ilmiah Pendidikan Indonesia. 2(1), 1-12.

Uno, H. (2015). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahyuni, A.S. (2023). Impelemntasi Autentik Assesment pada Pembelajaran Fikih di Madrasah Tsanawiyah. Tarqiyatuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Madrasah Ibtidaiyah. 2(1), 48-58.

Yunita, R., & Sukenti, D. (2024). ImplementasiPenilaian Kinerja dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Kerumutan, Kabupaten Pelalawan. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan. 7(3), 119-132.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um047v31i22024p79-85

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nur Raudhoturrahmah, Desi Sukenti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY

TOOLS PLAGIARISM CHECK ARTICLE TEMPLATE

 

 

Research Article

Non Research Article

Creative Commons License

JPP (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

JPP Statistics (Since July 14th, 2020): View My Stats

slot gacor

slot gacor

slot gacor

situs toto
situs toto

SLOT ONLINE

https://imbtangerang.com/

https://warta-gereja.com/

ajo89

situs toto

omtogel

situs togel

situs toto

sulebet

https://pancawarna.desa.id/pan/

oja89

slot

situs toto

situs toto

slot88 slot cod178

rumpitoto

karirtoto

slot gacor

karirtoto

mcdbola

nusa89

bonus new member

slot deposit 5000

Scatter Slot

Demo Slot

luxury89

situs slot gacor terbaru gampang menang malam ini

slot thailand

slot thailand