Applying John Dewey’s Constructivism in the Merdeka Curriculum: A Conceptual Analysis
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aiman Faiz, I. K. (2020). Konsep Merdeka Belajar Pendidikan Indonesia dalam Perspektif Filsafat Progresivisme. 12(2), 155–164.
Andi Asrafiani Arafah, Sukriadi, S., & Auliaul Fitrah Samsuddin. (2023). Implikasi Teori Belajar Konstruktivisme pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(2), 358–366. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i2.946
Ariandini, N., & Hidayati, A. (2023). Pembelajaran Adaptif dalam Kurikulum Merdeka: Integrasi Teori Behavioristik, Kognitif, dan Konstruktivis dalam Teknologi Pendidikan. Jurnal Kependidikan Media, 12(3), 158–164.
Astutib, K. S. A. W. W. (2024). Relevansi Kurikulum Merdeka Dalam Prespektif Pandangan Filsafat Progresivisme John Dewey Dan Konsepsi Filsafat Ki Hadjar Dewantara. Prospek 3.
Budiningsih, C. A. (2012). Belajar dan Pembelajaran.
Budiyanti, K., Zaim, M., & Thahar, H. E. (2023). Teori-Teori Pendidikan dan Pengaruhnya terhadap Pembelajaran Bahasa Abad ke-21. Journal of Education Research, 4(4), 2471–2479.
Hikmah Uswatun Ummi, I. M. (2017). PENERAPAN TEORI KONSTRUKTIVISTIK PADA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI IAIN SYEKH NURJATI CIREBON Hikmah. Journal Indonesian Language Education and Literature, 1(2), 207–220.
Lely, P., Prabawati, S., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Implementasi Pembelajaran dengan Kurikulum Merdeka pada Siswa SD Ditinjau dari Teori Konstruktivisme. 9(1), 432–438.
Mardiana, M. (2018). Penerapan Pembelajaran Ipa Berbasis Konstruktivisme Dalam Meningkatkan Sikap Ilmiah Pada Siswa Madrasah Ibtidayah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 61–80. https://doi.org/10.35931/am.v0i0.69
Meiyani, N. (2013). Penerapan Aliran Filsafat Pragmatisme. Jassi, 12(2), 209–220.
Muflich, Ratna Mutiara Ramadhan, M. N. (2023). Pandangan John Dewey Dan Jean Piaget Terhadap Kurikulum Pendidikan: Perspektif Teori Pembelajaran Aktif Dan Konstruktivisme. 4(20), 614–621.
Nurvia Urfany, Adilah Afifah, N. N. (2013). Teori Konstruktivistivisme dalam Pembelajaran. Pandawa : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2, 109–116.
Rahmat sinaga, B. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Experiential Learning Dengan Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Medan Tahun Pembelajaran 2016/2017. Kode: Jurnal Bahasa, 7(1), 79–88. https://doi.org/10.24114/kjb.v7i1.10113
Refi Mariska, & Abdul Khobir. (2023). Implementasi Aliran Konstruktivisme Terhadap Kurikulum Merdeka Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(1), 210–219. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i1.681
Sikandar, A. (2015). John Dewey and His Philosophy of Education. Journal of Education and Educational Development. 2, 198.
Sugrah, N. U. (2020). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274
Suparlan. (2019). TEORI KONSTRUKTIVISME DALAM PEMBELAJARAN. Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 79–88. https://doi.org/10.24114/kjb.v7i1.10113
Tsanawiyah, M., Sofa, F., Ayu, R., & Safitri, N. (2022). Pemikiran Pragmatisme-Konstruktivisme John Dewey. 2(1), 45–62.
Van Eyghen, H. (2018). What cognitive science of religion can learn from John Dewey. Contemporary Pragmatism, 15(3), 387–406. https://doi.org/10.1163/18758185-01503007
Waseso, H. P. (2018). Kurikulum 2013 Dalam Prespektif Teori Pembelajaran Konstruktivis. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(1), 59–72. https://doi.org/10.52166/talim.v1i1.632
Wulandari, T. (2020). TEORI PROGRESIVISME JOHN DEWEY DAN PENDIDIKAN PARTISIPATIF DALAM PENDIDIKAN ISLAM. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 5(1), 71–86. https://doi.org/10.22515/attarbawi.v4i2.1927
Yasin, Muhammad, et al. (2024). Pengantar Filsafat Ilmu Pendidikan. In Penerbit Mifandi Mandiri Digital (Vol. 1, Issue 1).
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um047v31i22024p86-90
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Nafidatun Nisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED BY |
TOOLS | PLAGIARISM CHECK | ARTICLE TEMPLATE |
| Research Article Non Research Article |
JPP (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License