The Effect of Station-Based Learning with Descriptive Texts on the Topic of Daily Life on the Learning Interest of the Students in 11th Grade at SMAN 9 Malang

Muhammad Ihsan Aura Jiwa

Abstract


The purpose of this research is to find out whether the station-based learning (Stationenlernen) with descriptive texts on the topic of daily life (Alltagsleben) affects the learning interest of the students in 11th grade at SMAN 9 Malang. This research can be categorized as quantitative research using the ex-post-facto approach. The subjects were 32 students in 11th grade at SMAN 9 Malang. The data sources were descriptive texts on the topic of daily life (Alltagsleben) and also questionnaire results that are collected through the main instruments pretest, posttest, and questionnaire. Based on the research results, it is found that station-based learning (Stationenlernen) has a positive effect. The average score in the pretest was 75,6 and after implementing the station-based learning (Stationenlernen), the average score was higher at 89,6. Furthermore, the questionnaire results showed that 17 students had big learning interests and 15 others had medium learning interests.

Full Text:

PDF

References


Aini, Indah. 2010. Stationenlernen Sebagai Salah Satu Inovasi dalam Pembelajaran Bahasa Jerman. Jurnal Bahasa, 37(77), 1¯10. Dari https://jurnal.unimed.ac.id/2012/-index.php/bahas/article/view/2611.

Amri, Sofan dan Ahmadi, Iif Khoiru. 2010. Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif Dalam Kelas: Metode, Landasan Teoritis-Praktis dan Penerapannya. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Arikunto, Suharsimi. 2016. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Azwar, Saifudin. 2013. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Budiaji, Weksi. 2013. Skala Pengukuran dan Jumlah Respon Skala Likert. Jurnal Ilmu Pertanian dan Peternakan, 2(2), 127 ¯133. DOI: 10.31227/osf.io/k7bgy.

Burhansyah, Tezar. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Stationenlernen Pada Keterampilan Membaca Karya Sastra Berbahasa Jerman di Kelas XI Bahasa SMA Negeri 7 Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: FS UM.

Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Herjuno, Immanuel. 2013. Efektivitas Penerapan Metode Stationenlernen Dalam Pembelajaran Menulis Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas Xi Ips Sma Negeri 1 Pengasih Kulon Progo. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Humam, M.D. dan Ardiyani, D.K. 2020. Penerapan Model Project Based Learning melalui Teknik Pembelajaran Storyline pada Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IBB SMAN 6 Malang. Journal DaFIna-Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 4(2), 27¯33. Dari http://journal2.um.-ac.id/index.php/dafina/article/view/16405.

Iru, La dan Arihi, L. Safihun. 2012. Analisis Penerapan Pendekatan, Metode, Strategi, dan Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Mardapi, Djemari. 2012. Pengukuran Penilaian dan Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Nuha Medika.

Margono, S. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Putriningtias, A.D., & Kurniawan, D. 2021. The Development Of Android Based Game „Weiβt Du Das?“For Learning German Vocabulary With Wohnung Themes. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 5(1). Dari http://journal2.um.ac.id/index.php/dafina/article/view/17120/8095.

Rosyidah. 2010. Pembelajaran Model Circuit Training untuk Meningkatkan Kompetensi Gramatikal-Leksikal Mahasiswa Bahasa Jerman. Jurnal Bahasa dan Seni. 38(2), 217¯230. Dari http://download.garuda.ristekdikti.go.id/-article.php?article=479744-&val=9824&title=pembelajaran-model-circuit-training-untuk-meningkatkan-kompetensi-gramatikal-leksikal-mahasiswa-bahasa-jerman.

Santrock, John W. 2012. Psikologi Pendidikan. Terjemahan Tri Wibowo. Jakarta: Salemba Humanika.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitan Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, R&D). Bandung: Alfabeta.

Suprijono, Agus. 2013. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Yamin, Martinis. 2013. Strategi dan Metode dalam Model Pembelajaran. Jakarta: Referensi GP Press Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v5i22021p16-29

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

View My Stats

Flag Counter

 

 

 

 

eISSN 2548-1681