Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Topik Kolonialisme dan Imperialisme Di Indonesia pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII

Ardian Ramadhan Wijaya, Dedi Kuswandi, Susilaningsih Susilaningsih

Abstract


Abstrak: Tujuan dari penelitian ini untuk menghasilkan multimedia interaktif yang dapat digunakan untuk pembelajaran mandiri yang telah melalui serangkaian validasi sehingga dapat digunakan dalam mata pelajaran IPS kelas VIII. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan, validator penelitian ini adalah satu orang ahli media, dan satu orang ahli bidang disiplin ilmu pengetahua sosial. Teknik pengumpulan data dengan metode observasi, angket dan tes.  Hasil penelitian menunjukkan predikat berhasil dengan menggunakan multimedia interaktif. Hal ini dapat dilihat dari ketuntasan hasil belajar siswa yang mencapai tingkat kriteria berhasil. 

Abstract: This research aims to produce interactive multimedia which can be used for individual learning and has been through a series of validation then can use lesson social studies grade. This research is development research, validator of this study is one media expert and one of the experts in the field of social sciences. Data collection techniques with methods of observation, questionnaires, and tests. Results showed predicate successfully using interactive multimedia.  It can be seen from mastery learning outcomes of students who reached level succeed. 


Keywords


Pengembangan; multimedia interaktif; IPS

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis Edisi Revisi VI. Jakarta: Rineka Cipta.

Green, T. D. 2002. Multimedia Projects in The Classroom. California: Corwin Press

Lee, William. & Diana Owen. 2004. Multimedia Based Instructional Design. San Fransisco: Pfeiffer.

Permendiknas RI nomor 22 tahun 2006

Shikabuden. 2011. Modul Media Pembelajaran. Malang: UM.

Supriatna, J. 2008. Melestarikan Alam Indonesia. Yayasan Obor Indonesia. Jakarta.

Thorn. 2006. Points to Consider when Evaluating Interactive Multimedia. Dari iteslj, (Online), (http://iteslj.org/Articles/Thorn-EvalueConsider.html), di akses 24 Maret 2015.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v5i12018p038

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Ardian Ramadhan Wijaya, Dedi Kuswandi, Susilaningsih Susilaningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

======================================================================

Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran published by Universitas Negeri Malang in collaboration with the Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI) and Ikatan Profesi Teknologi Pendidikan Indonesia (IPTPI) with a MoU.

Publisher Address:
Educational Technology Laboratorium, Building D5, 1st Floor
Faculty of Education, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5, Malang City, East Java Province, Postal Code 65145
Email: jinotep.fip@um.ac.id

 

======================================================================

Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran is indexed by:

                

Creative Commons License
JINOTEP is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JINOTEP Statistics (Since July 13th, 2020)

example counter
View My Stats

View My Stats