Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Sosial SMP

Fidian Dini Arinda

Abstract


Abstrak: Multimedia Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Sosial SMP. Karakteristik dari mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial kelas VII semester 2 terdiri dari berbagai macam materi yang sifatnya masih abstrak menuntut siswa untuk mengenal lingkungannya sehingga memerlukan visualisasi dalam memahami materinya. Tujuan penelitian pengembangan ini adalah menghasilkan produk media pembelajaran interaktif berdasarkan studi kelayakan dari ahli materi, ahli desain pembelajaran dan ahli media untuk sehingga bisa dimanfaatkan sebagai sumber belajar. Model Pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah model Lee Owens. Dari hasil validasi dan uji coba, diperoleh kesimpulan bahwa multimedia pembelajaran interaktif yang dikembangkan dinyatakan valid dan layak digunakan dalam pembelajaran.

Abstract: Interactive Multimedia Learning for Middle School Social Sciences. The characteristics of Social Sciences class VII semester 2 consists of various kinds of material that are still abstract in nature requiring students to get to know their environment so that they need visualization in understanding the material. The purpose of this development research is to produce interactive learning media products based on feasibility studies from material experts, learning design experts and media experts so that they can be used as learning resources. The Development Model used in this study is the Lee Owens model. From the results of validation and trials, it was concluded that the interactive learning multimedia developed was declared valid and appropriate for use in learning.


Keywords


Interactive Learning Multimedia; Social Sciences; Multimedia Pembelajaran Interaktif; Ilmu Pengetahuan Sosial

Full Text:

PDF

References


imedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Fiqih Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Tesis. Bandung: UPI.

Gagne, Robert. M , Leslie. J Briggs and Waster W Wager. (1992). Principles of Instructional Design. New York: Harcout

Brace Jovanovich College Publisher. Muhammad Mas’ud. 2012. Membuat Multimedia Pembelajaran dengan Yogyakarta: Pustaka Shonif

Sujito. 2008. Alternatif Pengajaran Sistem Periodik Unsur Menggunakan MediaKomputer Untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa. Tesis. Bandung: UPI




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v2i22016p302

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Fidian Dini Arinda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

=====================================================================

JINOTEP Indexed by:

      

________________________________________________________________________________________________________

TOOLS:

   

_________________________________________________________________________________________

ARTICLE TEMPLATE:

 _______________________________________________________________________________________________________

MEDIA PARTNER:

      

________________________________________________________________________________________________________

CONFERENCE PARTNER:

________________________________________________________________________________________________________

JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in collaboration with Indonesian Educational Technology Study Program Association (APS TPI).

Publisher Address:

Jl. Semarang No.5 Gedung E2 301
Laboratorium Teknologi Pendidikan, FIP UM

Universitas Negeri Malang, Malang Jawa Timur, Indonesia

Telepon: 0341-551334, Pst. 109
E-mail: ensu@gapp.nthu.edu.tw (CP: 087821191948)

________________________________________________________________________________________________________

 

Jinotep Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats