Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Sosial SMP

Fidian Dini Arinda

Abstract


Abstrak: Multimedia Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Sosial SMP. Karakteristik dari mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial kelas VII semester 2 terdiri dari berbagai macam materi yang sifatnya masih abstrak menuntut siswa untuk mengenal lingkungannya sehingga memerlukan visualisasi dalam memahami materinya. Tujuan penelitian pengembangan ini adalah menghasilkan produk media pembelajaran interaktif berdasarkan studi kelayakan dari ahli materi, ahli desain pembelajaran dan ahli media untuk sehingga bisa dimanfaatkan sebagai sumber belajar. Model Pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah model Lee Owens. Dari hasil validasi dan uji coba, diperoleh kesimpulan bahwa multimedia pembelajaran interaktif yang dikembangkan dinyatakan valid dan layak digunakan dalam pembelajaran.

Abstract: Interactive Multimedia Learning for Middle School Social Sciences. The characteristics of Social Sciences class VII semester 2 consists of various kinds of material that are still abstract in nature requiring students to get to know their environment so that they need visualization in understanding the material. The purpose of this development research is to produce interactive learning media products based on feasibility studies from material experts, learning design experts and media experts so that they can be used as learning resources. The Development Model used in this study is the Lee Owens model. From the results of validation and trials, it was concluded that the interactive learning multimedia developed was declared valid and appropriate for use in learning.


Keywords


Interactive Learning Multimedia; Social Sciences; Multimedia Pembelajaran Interaktif; Ilmu Pengetahuan Sosial

Full Text:

PDF

References


imedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Fiqih Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Tesis. Bandung: UPI.

Gagne, Robert. M , Leslie. J Briggs and Waster W Wager. (1992). Principles of Instructional Design. New York: Harcout

Brace Jovanovich College Publisher. Muhammad Mas’ud. 2012. Membuat Multimedia Pembelajaran dengan Yogyakarta: Pustaka Shonif

Sujito. 2008. Alternatif Pengajaran Sistem Periodik Unsur Menggunakan MediaKomputer Untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa. Tesis. Bandung: UPI




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v2i22016p302

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Fidian Dini Arinda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

======================================================================

Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran published by Universitas Negeri Malang in collaboration with the Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI) and Ikatan Profesi Teknologi Pendidikan Indonesia (IPTPI) with a MoU.

Publisher Address:
Educational Technology Laboratorium, Building D5, 1st Floor
Faculty of Education, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5, Malang City, East Java Province, Postal Code 65145
Email: jinotep.fip@um.ac.id

 

======================================================================

Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran is indexed by:

                

Creative Commons License
JINOTEP is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JINOTEP Statistics (Since July 13th, 2020)

example counter
View My Stats

View My Stats