The Problems in the Implementation of Inclusive Education in Primary Schools
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustin, I. (2016). Manajemen pendidikan inklusi di Sekolah Dasar Sumbersari 1 Kota Malang. Education and Human Development Journal, 1(1), 27-33.
Agustin, I. (2019). Permasalahan dalam Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi di SDN Se Kecamatan Soko Kabupaten Tuban. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 17-26.
Agustin, I. (2020). Problematika Pembelajaran Tematik Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Penyelenggara Pendidikan Inklusi. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 166-175.
Al Kahar, A. A. D. (2019). Pendidikan Inklusif Sebagai Gebrakan Solutif “Education for All”. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 11(1), 45-66.
Alquraini, T., & Gut, D. (2012). Critical Components of Successful Inclusion of Students with Severe Disabilities: Literature Review. International Journal of Special Education, 27(1), 42-59.
Amka, A., & Kusumastuti, D. (2019). The Level of Support For Successful Learning in Inclusive Primary School in Banjarmasin. Journal of ICSAR, 3(2), 1-8.
Anjarsari, A. D. (2018). Penyelenggaraan pendidikan inklusi pada jenjang SD, SMP, dan SMA di Kabupaten Sidoarjo. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 1(2), 91-104.
Anthony, N., & Yasin, M. (2019). Trainee Teachers Level of Willingness for Inclusive Education. Journal of ICSAR, 3(1), 79-83.
Baiti, R. R. N., Soedjarwo, S., & Purbaningrum, E. (2021). Management of Student with Special Needs in Inclusive Schools (Case Study in the State Junior High School 30 Surabaya and Alam Insan Mulia Junior High School Surabaya). International Journal for Educational and Vocational Studies, 3(1), 57-63.
Chaitee, N. N., Mallick, B., Arefin, M. S., & Popy, F. B. (2020). Exploring Inclusion in Secondary Schools: A Study on Dhaka City. International Journal for Educational and Vocational Studies, 2(12), 961-968 .
Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan sekolah inklusi di Indonesia. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 233-227.
Depdiknas. 2007. Pedoman Khusus Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif tentang Pengadaan dan Pembinaan Tenaga Pendidik. Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa: Jakarta
Dewi, D. E. C., Zubaidah, Z., Lubis, E., & Syaputra, E. (2020). Problematics of Implementation of Inclusion Education in the Elementary School of Bengkulu City. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(7), 1-11.
Fitria, R. (2012). Proses pembelajaran dalam setting inklusi di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), 90-101.
Husna, F., Yunus, N. R., & Gunawan, A. (2019). Hak Mendapatkan Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Dimensi Politik Hukum Pendidikan. SALAM J. Sos. dan Budaya Syar-i, 6(2), 207-222.
Kartini, A., & Aprilia, I. D. (2022). Challenges and Opportunities for Regular Teachers in the Implementation of Assessments for Students with Special Needs in Inclusive Education Provider School. Journal of Education for Sustainability and Diversity, 1(1), 29–38.
Khotimah, H. (2019). Problematika Pelaksanaan Pembelajaran Inklusi di SDN Betet 1 Kediri. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama dan Kebudayaan, 5(2), 84-103.
Martin, Nurhattati Fuad. (2016). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan, Raja Grafindo Persada: Jakarta
Milla, I. (2016). Problematika pembelajaran anak berkebutuhan khusus anak autis kelas II di Sekolah Dasar Negeri Inklusi Ketawanggede Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Nurmawanti, I., Haryati, L. F., Radiusman, R., Anar, A. P., & Novitasari, S. (2020). Problematika dan Tindakan Guru dalam Menghadapi Anak Berkebutuhan Khusus di Mi NW Tanak Beak. Progres Pendidikan, 1(2), 134-142.
Novianti, R., Rizal, A. F., Hutasuhut, F. H., Nadiyah, . S. ., Santoso, Y. B., & Widia, A. (2022). Perceptions and Attitudes of Elementary School Class Teachers as Facilitators of Inclusive Education for Children with Special Needs. INCLUSIVE EDUCATION, 1(1), 72–84.
Pratiwi, J. C. (2016). Sekolah Inklusi untuk Anak Berkebutuhan Khusus: Tanggapan Terhadap Tantangan Kedepannya. Prosiding Ilmu Pendidikan, 1(2), 237-242.
Pujaningsih. (2011). Redesain Pendidikan Guru Untuk Mendukung Pendidikan Inklusif. Universitas Negeri Yogyakarta: Yogyakarta
Riyana, T. A. (2017). Problematika Pemenuhan Pendidikan Bagi Siswa Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusif Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal PPKn, 5(1), 1106-1115.
Rofiah, K. (2022). Between Special and Regular Settings: The Teachers Attitude towards Inclusion. INCLUSIVE EDUCATION, 1(1), 48–60.
Sari, W. Q. (2012). Pelaksanaan Inklusi di Sekolah Dasar Negeri 14 Pakan Sinayan Payakumbuh (Deskriptif Kualitatif). Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 1(1), 190-197.
Sunanto, J. (2016). Indeks inklusi dalam pembelajaran di kelas yang terdapat student with special needs di sekolah dasar. JASSI ANAKKU, 8(2), 78-84.
Suwandayani, B. I. (2019). Penerapan Pendidikan Inklusi Berbasis Kontekstual di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 44-54.
Triutari, I. (2014). Persepsi Mahasiswa Penyandang Disabilitas Tentang Sistem Pendidikan Segregasi Dan Pendidikan Inklusi (Deskrptif Kuantitatif Pada Penyandang Disabilitas di Universitas Negeri Padang). Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 3(3), 221-229.
Uthami, N., & Sunardi, S. (2022). Occupational Stress on Special Education Teachers at Inclusive School X, South Tangerang. Proceeding of International Conference on Special Education in South East Asia Region, 1(1), 35–42.
Wahyudi, M., & Rugaiyah, R. (2019). Inclusive Education: Cooperation Between Class Teachers, Special Teachers, Parents to Optimize Development of Special Needs Childrens. International Journal for Educational and Vocational Studies, 1(5), 396-399.
Wanuri P, D, S. (2018). Permasalahan Sekolah Dasar Inklusi Kelas Bawah di SD Harapan Mulia Kabupaten Bantul. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Sanata Dharma: Yogyakarta
Wati, E. (2014). Manajemen pendidikan inklusi di sekolah dasar negeri 32 kota Banda Aceh. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 14(2), 368-378.
Widodo, A., & Saptini, N. (2020). Problematika Pendidikan Karakter Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Kasus Terhadap Sekolah Dasar Penyelenggara Pendidikan Inklusif di Lombok Tengah). Jurnal Ilmiah Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 9(2), 129-135.
Widyawati, R. (2017). Evaluasi Pelaksanaan Program Inklusi Sekolah Dasar. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 109-120.
Wulan, R., & Sanjaya, W. (2022). Developing Positive School Climate for Inclusive Education. Journal of Education for Sustainability and Diversity, 1(1), 54–66.
Yasa, R. B., & Julianto, J. (2018). Evaluasi Penerapan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar di Kotamadya Banda Aceh dan Kabupaten Pidie. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 3(2), 120-135.
Yu, L., Su, X., & Liu, C. (2011). Issues of teacher education and inclusion in China. Prospects, 41(3), 355-369.
Zakia, D. L. (2015, November). Guru Pembimbing Khusus (special guidance teachers): Pilar Pendidikan Inklusi. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan UNS 2015. Sebelas Maret University
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um005v7i12023p1
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Journal of ICSAR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of ICSAR is Indexing by:
---> View Statistic
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.